Bali János
Zeneszerző
Bali János 1963-ban született. Kórusvezetői, karmesteri tevékenysége mellett fuvola- és furulyaművészként is tevékenykedik. Szólistaként a kamaraegyüttesekkel, valamint barokk zenekarok tagjaként rendszeresen koncertezik Magyarországon és külföldön. Számos lemezen, rádió és televízió felvételen szerepel karmesterként vagy hangszeres közreműködőként.
1988-ban az ELTE TTK-n matematikusként végzett, majd érdeklődése egyre inkább a zene felé fordult. 2011-ben a Miskolci Egyetemen Furulyaművész BA, 2012-ben ugyanott Furulyatanár MA diplomát szerzett. Tudományos fokozatait a Pécsi Tudományegyetemen tette le: DLA, Zeneművészet, "summa cum laude" (2012) és habilitáció 2017-ben. Beszél francia, angol, német, olasz és latin nyelven.
Gyakran fellépett a legrangosabb magyar régizenei fesztiválokon: a Soproni Régizenei Napokon, a Budapesti Régizene Fórumon, és a Holland-Magyar Régizenei Fesztiválokon. Játszott a Zempléni Művészeti Napokon és a Budapesti Fesztiválzenekar barokk estjein, valamint a Magyar Rádióban és Európa számos koncertpódiumán. Számos ősbemutató és magyarországi bemutató fűződik nevéhez.
2007-ben látott napvilágot az EMB gondozásában "A furulya" című könyve, mely a németalföldi polifóniával kapcsolatos alapkutatásokat, valamint a reneszánsz-kori és 17-18. századi magyar zenetörténetet dolgozza fel. Számos kotta közreadója. 2003-tól 2015-ig Kurtág György műveinek szerkesztője.
Főként furulyaműveket és kamaradarabokat szerez (elektronikával és anélkül), több közülük elhangzott már a Magyar Rádióban is. 2013-ban megjelent "Bevezetés az avantgárdba" című kötete (EMB) általános iskolás gyermekek számára készült, és furulyára íródott kortárs magyar szerzők tollából származó műveket tartalmaz. A kötet célja nem főfoglakozású zeneszerzők képzése, hanem csupán a gyerekek ösztönzése a hang hallgatásának és formálásának éltető és örömöt adó tevékenységeire.
Zenei pályafutása mellett tanári tevékenysége is jelentős: 1988-tól 1993-ig az ELTE óraadó tanára volt, 1988-tól 2017-ig a Gödöllői Chopin Zeneiskola zenetanára, 1992-től 2012-ig a Veres Péter Gimnázium (Budapest) zenetanára, 2001-től 2012-ig óraadó, majd 2012-től 2015-ig adjunktus volt a Miskolci Egyetemen. 2008 és 2010 között, illetve 2016 óta ismét tanít a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen, 2017-től 2018-ig az SZTE egyetemi docense, 2015-től a Pázmány Péter Katolikus Egyetem egyetemi docense, 2018-tól a PTE óraadója. Kurzusokat tartott (ELTE, Debreceni Egyetemen, LFZE, MOME, PTE), doktori témavezető, szigorlati bizottsági elnök, de pedagógiai kísérletek is fűződnek nevéhez: improvizált avantgárd operák zeneiskolásokkal (2004–2012), zeneszerzés-tanítás és kreatív zenetörténet zeneiskolában.
Speciális szakterülete a XIV-XV. század zenéje: e kornak mind a világi, mind az egyházi repertoárját műveli. A reneszánsz vokálpolifóniára specializálódott A:N:S Chorus vezetője, mellyel rendszeresen koncerteznek a Magyar Rádióban és a BMC-ben.
Díjak:
1998 - MTA Pedagógus kutatói pályadíj
2002 - Soros-díj
2010 - Liszt-díj
2013, 2014 - Kiváló konzulens, ME TDK
2015 - Kiváló oktató, ME HÖK
2020 - a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia címzetes tagja
lásd még: Bali János - zenész
1988-ban az ELTE TTK-n matematikusként végzett, majd érdeklődése egyre inkább a zene felé fordult. 2011-ben a Miskolci Egyetemen Furulyaművész BA, 2012-ben ugyanott Furulyatanár MA diplomát szerzett. Tudományos fokozatait a Pécsi Tudományegyetemen tette le: DLA, Zeneművészet, "summa cum laude" (2012) és habilitáció 2017-ben. Beszél francia, angol, német, olasz és latin nyelven.
Gyakran fellépett a legrangosabb magyar régizenei fesztiválokon: a Soproni Régizenei Napokon, a Budapesti Régizene Fórumon, és a Holland-Magyar Régizenei Fesztiválokon. Játszott a Zempléni Művészeti Napokon és a Budapesti Fesztiválzenekar barokk estjein, valamint a Magyar Rádióban és Európa számos koncertpódiumán. Számos ősbemutató és magyarországi bemutató fűződik nevéhez.
2007-ben látott napvilágot az EMB gondozásában "A furulya" című könyve, mely a németalföldi polifóniával kapcsolatos alapkutatásokat, valamint a reneszánsz-kori és 17-18. századi magyar zenetörténetet dolgozza fel. Számos kotta közreadója. 2003-tól 2015-ig Kurtág György műveinek szerkesztője.
Főként furulyaműveket és kamaradarabokat szerez (elektronikával és anélkül), több közülük elhangzott már a Magyar Rádióban is. 2013-ban megjelent "Bevezetés az avantgárdba" című kötete (EMB) általános iskolás gyermekek számára készült, és furulyára íródott kortárs magyar szerzők tollából származó műveket tartalmaz. A kötet célja nem főfoglakozású zeneszerzők képzése, hanem csupán a gyerekek ösztönzése a hang hallgatásának és formálásának éltető és örömöt adó tevékenységeire.
Zenei pályafutása mellett tanári tevékenysége is jelentős: 1988-tól 1993-ig az ELTE óraadó tanára volt, 1988-tól 2017-ig a Gödöllői Chopin Zeneiskola zenetanára, 1992-től 2012-ig a Veres Péter Gimnázium (Budapest) zenetanára, 2001-től 2012-ig óraadó, majd 2012-től 2015-ig adjunktus volt a Miskolci Egyetemen. 2008 és 2010 között, illetve 2016 óta ismét tanít a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen, 2017-től 2018-ig az SZTE egyetemi docense, 2015-től a Pázmány Péter Katolikus Egyetem egyetemi docense, 2018-tól a PTE óraadója. Kurzusokat tartott (ELTE, Debreceni Egyetemen, LFZE, MOME, PTE), doktori témavezető, szigorlati bizottsági elnök, de pedagógiai kísérletek is fűződnek nevéhez: improvizált avantgárd operák zeneiskolásokkal (2004–2012), zeneszerzés-tanítás és kreatív zenetörténet zeneiskolában.
Speciális szakterülete a XIV-XV. század zenéje: e kornak mind a világi, mind az egyházi repertoárját műveli. A reneszánsz vokálpolifóniára specializálódott A:N:S Chorus vezetője, mellyel rendszeresen koncerteznek a Magyar Rádióban és a BMC-ben.
Díjak:
1998 - MTA Pedagógus kutatói pályadíj
2002 - Soros-díj
2010 - Liszt-díj
2013, 2014 - Kiváló konzulens, ME TDK
2015 - Kiváló oktató, ME HÖK
2020 - a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia címzetes tagja
lásd még: Bali János - zenész
Cím | Típus | Dátum |
---|---|---|
„2” | Ensemble | 2003 |
...aber... | Kamarazene | 2016 |
17. századi olasz kamarazene | Kamarazene | 0 |
18, 14, 14, 18 | Kamarazene | 0 |
2010.9.27 | Kamarazene | 2010 |
A határ | Színpadi mű | 2006 |
A lakoma | Színpadi mű | 2005 |
A sushi-bár | Szólóhangszerre | 2023 |
Addi(c)tion | Élő elektronikus zene | 2023 |
Ailosz ajándéka | Kamarazene | 2022 |
Andante és double (talált tárgy, megfaragva) | Kamarazene | 2016 |
Bevezetés az avantgárdba | Egyéb | 0 |
Blaha | Live and prerecorded music | 2016 |
Carcere Grande | Élő elektronikus zene | 2017 |
Centrifuga-etűdök | Live and prerecorded music | 2014 |
Családfa | Élő elektronikus zene | 2021 |
Curved mirrors | Elektroakusztikus zene | 0 |
D’arts | Élő elektronikus zene | 2023 |
De Fortune | Kamarazene | 2021 |
Defectus | Live and prerecorded music | 2022 |
Discordia | Kamarazene | 2005 |
Discours | Kamarazene | 2024 |
Découverte | Szólóhangszerre | 2007 |
Előhívás | Elektroakusztikus zene | 2023 |
Előhívás no. 1: 91-es busz | Élő elektronikus zene | 2023 |
Előhívás no. 2: Bio | Élő elektronikus zene | 2023 |
Előhívás no. 3: Blaha | Élő elektronikus zene | 2023 |
Előhívás no. 4: Lukács | Élő elektronikus zene | 2023 |
Felhők | Színpadi mű | 2004 |
Felix cæli porta | Élő zene és zene magnószalagra | 2010 |
Figaró válása | Színpadi mű | 2010 |
Finem lauda | Live and prerecorded music | 2002 |
Francia reneszánsz táncok | Kamarazene | 0 |
Francia reneszánsz táncok | Kamarazene | 0 |
Graphene | Kamarazene | 2024 |
Gömb | Ensemble | 2007 |
Hapsenkakkiainen | Egyéb | 2021 |
Hommage à Tatlin | Ensemble | 2003 |
Hommage a Czidra László | Szólóhangszerre | 2008 |
Három hegedűetűd | Szólóhangszerre | 2004 |
Iktat | Egyéb | 2021 |
Imitatio | Élő zene és zene magnószalagra | 2011 |
Insomnia | Live and prerecorded music | 2019 |
Interjú a filozófussal | Kamarazene | 0 |
Kaktuszok Händeltől | Kamarazene | 2017 |
Kamaradarab | Kamarazene | 1990 |
Kelkáposzta és fuga | Szólóhangszerre | 2024 |
Kettősverseny | Concerto | 2019 |
Kitinmus | Live and prerecorded music | 2018 |
Kontra-linie | Színpadi mű | 2022 |
Kurtág Gyuri 50 | Szólóhangszerre | 2004 |
La notte | Szólóhangszerre | 2018 |
Laaselgeips | Elektroakusztikus zene | 2021 |
Lager auf dem Feld | Kamarazene | 2024 |
Laokoon | Live and prerecorded music | 2019 |
L´âme fugitive | Live and prerecorded music | 2019 |
Madarak | Színpadi mű | 2009 |
Miles regis | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 1994 |
Minimal Contact | Színpadi mű | 2011 |
Mirrors | Elektroakusztikus zene | 2023 |
Orbis strictus | Live and prerecorded music | 2024 |
Orákulum – megkérdeztük a delphoi jósdát (random.org) | Szólóhangszerre | 2020 |
Our Master’s Voice | Színpadi mű | 2011 |
Palotás Árpád hárfája | Elektroakusztikus zene | 2023 |
Papírfilm | Filmzene | 2008 |
Pedal-exercitium | Kamarazene | 2023 |
Perspektíva | Zene magnószalagra | 1992 |
Pierre de Ronsard lázálma | Kamarazene | 2019 |
Pietà – Descartes levétele a keresztről | Színpadi mű | 2018 |
Prince de le nuit | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 2005 |
Prometheus | Énekegyüttesre | 2013 |
Ps. 119 | Szólóhang(ok)ra kíséret nélkül | 2007 |
Ronsard rémálma | Kamarazene | 2023 |
Réflections | Elektroakusztikus zene | 2024 |
SA64 | Elektroakusztikus zene | 2018 |
SL 60 | Kamarazene | 2009 |
Scratch | Szólóhangszerre | 2020 |
Spring | Live and prerecorded music | 2016 |
Stadler Vilmos 60 | Élő zene és zene magnószalagra | 2008 |
Sybarita | Kamarazene | 2022 |
Szén-patak | Live and prerecorded music | 2016 |
Színtévesztő kánonok | Kamarazene | 2023 |
T’mura | Live and prerecorded music | 2018 |
Tehetetlen tudat | Balett / Choreographic work | 2019 |
The Fly | Live and prerecorded music | 2019 |
The small prison (in memoriam Piranesi) | Kamarazene | 2017 |
TranceParent | Live and prerecorded music | 2018 |
Turbák egy János-passióhoz | Vegyeskarra | 2020 |
Utószó Tábor Bélának | Szólóhangszerre | 2007 |
Visio duplex | Live and prerecorded music | 2024 |
Visions | Ensemble | 1982 |
Visszanéz | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 2024 |
Víz alatt | Kamarazene | 2011 |
Wedding music | Zene magnószalagra | 2008 |
Windows 2004 | Kamarazene | 2004 |
X – in memoriam Pribil György | Elektroakusztikus zene | 2014 |
agreement | Live and prerecorded music | 2016 |
azavar | Színpadi mű | 2012 |
flesh! | Live and prerecorded music | 2018 |
laaslegeipS | Elektroakusztikus zene | 2022 |
latlá röküT | Színpadi mű | 2022 |
switched on | Vokális zene | 2013 |
születésnapi darab | Ensemble | 1983 |
uuh... | Színpadi mű | 2007 |
vaksötétben az üveglabirintusban | Kamarazene | 2023 |
velut Luna | Szólóhangszerre | 2013 |
Á... | Kamarazene | 0 |
Átirat - Boismortier: Don Quichotte-szvit | Kamarazenekarra | 2008 |
Égi vizek dicsérete | Elektroakusztikus zene | 1976 |
Éter | Elektroakusztikus zene | 0 |
Önarckép | Kamarazene | 2007 |
Öt dodekafon zongoradarab | Szólóhangszerre | 1990 |