Programok
-
2025 szeptember13 szombat16:00 Könyvtár
Iránytű - Horváth Balázs szerzői estje
16:00 SZIMA székfoglaló előadásSZIMA székfoglaló előadásEgy kompozíció létrejötte általában hosszadalmas folyamat. Lehet, hogy a komponálás konkrétan csak két napot vesz igénybe, de az ötlet megszületése és a darab körvonalazódása után annak felépítése gyakran sokkal tovább tart. Utólag pedig a mű kapcsolatrendszerének felfedezése legalább olyan izgalmas lehet a szerző, mint a befogadók számára.Horváth Balázs szerzői estjén a felhangzó művek többsége mögött hosszú, de jól nyomon követhető folyamat áll. Ez alkalommal a zeneszerző nem csak a művek háttértörténetét fogja röviden megvilágítani, de némely kompozíciót több szempontból, szinte analitikusan fog bemutatni, lévén az est egyúttal Horváth Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémiai székfoglaló előadása is lesz.A koncerten több olyan művet is hallhatunk, amelyet Budapesten, illetve Magyarországon még egyáltalán nem adtak elő. Ősbemutatóként pedig a „poszt-neoklasszikus mono-kantátaként” aposztrofált Arianna című darabbal ismerkedhetünk meg.Részletek -
2025 szeptember17 szerda16:00 Könyvtár
Rákóczy Anita: Beckett, színház, találkozások: interjúk és interpretációk
16:00 könyvbemutatókönyvbemutatóRészletek -
2025 szeptember20 szombat16:00 Könyvtár
Szabó Dániel - szólókoncert
16:00A zongora alkalmas a legintimebb, legcsendesebb dallam megszólaltatására éppúgy, mint a nagyzenekari, „tutti” hangzás előidézésére. Ez a csodás hangszer a hangszínek, textúrák, hangulatok végtelen skálájával tudja betölteni a teret, különösen akkor, amikor megkötések nélkül, szabadon játszik, azaz improvizál rajta valaki. Bár a zongoraművész-zeneszerző Szabó Dániel fő profilja jelenleg a jazz, zeneszerzőként és improvizátorként is gyakran fordul a klasszikus és kortárs zene vagy akár a népzene hagyományaihoz. A BMC könyvtárának intim közege, sajátos varázsa lesz ezúttal a művész „kottája”, amelyből kiindulva egy szabad zenei szárnyalásra invitáljuk a kedves közönséget. Szabó Dániel nemzetközi viszonylatban is elismert, aktív muzsikus, aki gyakran játszik szólóban, trióban és a kvintettjével is. Számos nemzetkozileg jegyzett albuma jelent meg, többek között olyan nevekkel, mint Peter Erskine, Chris Potter vagy Kurt Rosenwinkel. „Visionary” c. szimfonikus albuma az amerikai JAZZIZ listavezetője lett, Brad Mehldau és Esperanza Spaulding társaságában. Chick Corea menedzsmentje Szabót kérte fel a Corea által a MÜPA számára dedikált „Jazz Piano Concerto” zárótételének előadására, John Patitucci-val és Dave Weckl-lel. Vonószenekarra írt művét a Tonkünstler Orchester és Peter Erskine mutatta be a bécsi Musikverein-ben. Megnyerte az amerikai ASCAP zeneszerzői díját 2018-ban, a 2006-os Martial Solal Nemzetközi Jazz Zongora Versenyt Párizsban, és a montreux-i Jas Hennessy Solo Piano Competition-t 2000-ben. Legújabb formációja, a „Szabó Dániel Nonett”, amely a Magyar Zene Hazában debütált és a BMC által szervezett „Ligeti 100” fesztiválon, illetve a BMC könyvtárában is nagy sikerrel lépett fel, igazi kuriózum, amely a klasszikus zeneirodalom gyöngyszemeit szólaltatja meg a szerző szellemes átdolgozásaiban, fafúvósok, cselló és jazz trió tolmácsolásában.Részletek -
2025 szeptember26 péntek16:00 Könyvtár
Az elektronikus zene korai története a kölni WDR Stúdióban 4/4. - Faragó Béla előadása
16:00Kellene valaki, aki uralkodik a hangok rendszerén, aki eléggé geniális lenne hozzá,hogy a rekonstruálót, sőt az archaikusat egyesíti a forradalmival.Thomas Mann: Doktor Faustus A Kölni WDR Stúdió első számú zeneszerző-alapítója, Herbert Eimert vajon mennyire érezte korlátnak, hogy kezdetben csupán Meyer-Eppler Hangkatalógusából, valamint Heinz Schütz improvizált hangjainak montírozásával, ritmizálásával, transzponálásával lehetett alkotni, új műveket létrehozni? Milyen távlatot jelenthetett zeneszerzői fantáziája számára ez az erősen behatárolt eszköztár, amelyben még a dodekafónia elveit sem alkalmazhatta? A változás úgy következett be, hogy 1953-ban Eimert közbenjárására a WDR művészeti munkatársként szerződtette a fiatal Karlheinz Stockhausent, aki Párizsban Messiaen óráit látogatta, emellett elsajátította a musique concrète technikáját. Karel Goeyvaerts hatására Stockhausen már 1951-ben megismerkedett a szerializmus elveivel, és 1952-ben, ugyancsak barátja révén felfedezte a szinuszgenerátort. A messiaen-i impulzus a rádiós méréstechnika e nehézkes instrumentumával, valamint Stockhausen kreativitásával és makacs kitartásával párosulva meghozta gyümölcsét. Radikálisan új zeneszerzői és esztétikai elvek mentén kezdetét veszi a Stúdió következő nagy korszaka. Így jutunk el Stockhausen: Die Konkrete Etüde ⅕ című művétől a Studie I. és Studie II. című elektronikus kompozíciójáig.Részletek -
Vissza
2025
-
- szept
-
-
-
-