Maros Rudolf
Zeneszerző
Születési hely
Stachy (Csehország)
Születési dátum
1917
1917. január 19., Stachy - 1982. augusztus 3., Budapest
Maros Rudolf hatvanévesen, első szerzői estje műsorához a következő rövid életrajzot fűzte: "1917-ben született. A Zeneakadémián Kodály Zoltán növendéke volt, tanult Alois Hábánál, Prágában, 1958 óta ismételten részt vett a darmstadti Ferienkurse előadásain. – 1939–1942: a Fővárosi Zenekar brácsása; 1942–1949: a Pécsi Városi Zeneiskola tanára; 1949–1977: a Zeneművészeti Főiskola tanára." A lakonikus, szinte önironikus tömörségű visszatekintésből kiolvasható a zeneszerzői tanulás és a tanári pálya íve, de nem szerepelnek benne a művek, melyek szerzőjüket a Bartók és Kodály utáni zeneszerzőnemzedék egyik legjelentősebb tagjává tették.
Maros a csehszlovákiai Stachyban született és a győri konzervatórium elvégzése után került 1939-ben a budapesti Zeneakadémiára, ahol a Kodálynál folytatott zeneszerzés-tanulmányok mellett brácsázni is tanult Temesváry Jánosnál. A pécsi időszakban afféle zenei mindenes szerepét töltötte be a dél-dunántúli városban, tanított, énekkart és zenekart vezényelt, színházi kísérőzenét, kórusműveket, vonósdarabokat komponált, kvartettezett, 1945 után közreműködött Kodály zeneoktatási koncepciójának pécsi meghonosításában, Kodálynak a Cinka Panna hangszerelésében is segédkezett. Pécsett fogant sok zenei, irodalmi, színházi kapcsolata, barátsága Weöres Sándorral, a költő versére készült a fiatalkori Nyúlfark kantáta és több dal. Weöres a zeneszerző halála után a következő kis gyöngyszemet szentelte Maros Rudolf szellemének: „zenéje égi azúr / ezér' áldja az Úr". Pécshez fűzte Marost, már budapesti működése idején, Eck Imre Pécsi Balettjének inspiráló hatása, az együttesnek három darabot is komponált, balettjeit később a világ minden táján játszották.
Az 1945 utáni évtized politikai és szellemi bezártságában Maros Rudolf teljes természetességgel követte a Kodály kijelölte utat, zeneszerzői horizontját egyedül a Hábánál folytatott 1949-es ösztöndíjas tanulmányok tágították. Később, érett, egyéni hangú zeneszerzőként is a Kodály-iskola tagjának vallotta magát. „Korai kamaradarabjaim és Vonósszimfóniám erősen a mester hatása alatt íródtak. A zenei anyag gondos rendezését, a formaérzék kialakulását is neki köszönhetem. Természetesen a népdalfeldolgozásokban is követtem Kodály Zoltánt, például az Állami Népi Együttes több ezer előadását megért Ecseri lakodalmasban." (1976) „A formai igény szigorúsága a Kodály-iskola legnagyobb ereje, s ez a készség óvja meg a komponistát, hogy felfedezéseinek mámorában, egyes hatások, effektusok kedvéért elveszítse arányérzékét." (1968) Maros Rudolfot egyéniségének belső harmóniája és ösztönös stílusérzéke is megóvta az aránytévesztésektől. Miközben a magyar zeneszerzők közül egyik elsőként nyitott az ötvenes években a bécsi iskola, Webern és a szerialisták zenéjének eredményei felé, rögtön szelektálta és formálta a halmozódó új ismereteket, s új stílusú muzsikája is megőrizte az ízlés biztonságát, a kifejezés választékosságát, a forma ökonómiáját – ilyen értelemben, minden stílusváltozás és átalakulás mellett, életműve egységes és harmonikus.
Útkeresésének első szakaszában, amikor negyvenévesen újra tanulni kezdett a varsói és darmstadti fesztiválok tapasztalataiból, Webern mellett Bartók hatását is kamatoztatta (Ricercare 1959, Cinque studi 1960, Musica da ballo 1961). A további években sajátos szépségű hangszín-tanulmányokon keresztül jutott el egyéni stílusának megtalálásához (három Eufónia 1963, 1964, 1965). A hatvanas évek második felétől a varázslatos színképzés tartalmi gazdagodással, szerves belső dramaturgiával, dallami-ritmikai karakterizálódással társult Maros műhelyében, modern és hagyományos elemek szintézise jött létre (Gemma 1968, Monumentum 1945 1969, Consort 1970, Tájképek 1974, Kaleidoszkóp 1976). A két Siratóban (1963) az új technikát énekhanggal ötvözte, a magyar Siratóban (1969) az ősi magyar népi stílus megrendítő hatású újraértelmezését teremtette meg.
Maros Rudolf nemcsak saját műhelyében kamatoztatta a nyugati zene új eredményeit, hanem tanítványai és barátai sokasága számára is közvetítette. A Zeneművészeti Főiskolán fúvós kamarazene, zeneelmélet és hangszerelés mellett a 20. századi zeneszerzés technikáját is tanította. Kultúráltsága, nyitott és őszinte habitusa, derűs és toleráns egyénisége közkedveltté tette, felelősségteljes rádiós lektori munkáját is közmegelégedésre végezte. Háromszor tüntették ki Erkel-díjjal, érdemes és kiváló művészi kitüntetés is honorálta munkásságát. Alapító és elnökségi tagja volt a Magyar Zeneművészek Szövetségének, emellett az Új Zene Nemzetközi Társaságának elnökségi tagjaként évekig méltóan képviselte a magyar zenét külföldön. Fájdalmasan korán, 66 évesen hunyt el.
1991-ben posztumusz Bartók Béla-Pásztory Ditta-díjjal tüntették ki
Maros Rudolf hatvanévesen, első szerzői estje műsorához a következő rövid életrajzot fűzte: "1917-ben született. A Zeneakadémián Kodály Zoltán növendéke volt, tanult Alois Hábánál, Prágában, 1958 óta ismételten részt vett a darmstadti Ferienkurse előadásain. – 1939–1942: a Fővárosi Zenekar brácsása; 1942–1949: a Pécsi Városi Zeneiskola tanára; 1949–1977: a Zeneművészeti Főiskola tanára." A lakonikus, szinte önironikus tömörségű visszatekintésből kiolvasható a zeneszerzői tanulás és a tanári pálya íve, de nem szerepelnek benne a művek, melyek szerzőjüket a Bartók és Kodály utáni zeneszerzőnemzedék egyik legjelentősebb tagjává tették.
Maros a csehszlovákiai Stachyban született és a győri konzervatórium elvégzése után került 1939-ben a budapesti Zeneakadémiára, ahol a Kodálynál folytatott zeneszerzés-tanulmányok mellett brácsázni is tanult Temesváry Jánosnál. A pécsi időszakban afféle zenei mindenes szerepét töltötte be a dél-dunántúli városban, tanított, énekkart és zenekart vezényelt, színházi kísérőzenét, kórusműveket, vonósdarabokat komponált, kvartettezett, 1945 után közreműködött Kodály zeneoktatási koncepciójának pécsi meghonosításában, Kodálynak a Cinka Panna hangszerelésében is segédkezett. Pécsett fogant sok zenei, irodalmi, színházi kapcsolata, barátsága Weöres Sándorral, a költő versére készült a fiatalkori Nyúlfark kantáta és több dal. Weöres a zeneszerző halála után a következő kis gyöngyszemet szentelte Maros Rudolf szellemének: „zenéje égi azúr / ezér' áldja az Úr". Pécshez fűzte Marost, már budapesti működése idején, Eck Imre Pécsi Balettjének inspiráló hatása, az együttesnek három darabot is komponált, balettjeit később a világ minden táján játszották.
Az 1945 utáni évtized politikai és szellemi bezártságában Maros Rudolf teljes természetességgel követte a Kodály kijelölte utat, zeneszerzői horizontját egyedül a Hábánál folytatott 1949-es ösztöndíjas tanulmányok tágították. Később, érett, egyéni hangú zeneszerzőként is a Kodály-iskola tagjának vallotta magát. „Korai kamaradarabjaim és Vonósszimfóniám erősen a mester hatása alatt íródtak. A zenei anyag gondos rendezését, a formaérzék kialakulását is neki köszönhetem. Természetesen a népdalfeldolgozásokban is követtem Kodály Zoltánt, például az Állami Népi Együttes több ezer előadását megért Ecseri lakodalmasban." (1976) „A formai igény szigorúsága a Kodály-iskola legnagyobb ereje, s ez a készség óvja meg a komponistát, hogy felfedezéseinek mámorában, egyes hatások, effektusok kedvéért elveszítse arányérzékét." (1968) Maros Rudolfot egyéniségének belső harmóniája és ösztönös stílusérzéke is megóvta az aránytévesztésektől. Miközben a magyar zeneszerzők közül egyik elsőként nyitott az ötvenes években a bécsi iskola, Webern és a szerialisták zenéjének eredményei felé, rögtön szelektálta és formálta a halmozódó új ismereteket, s új stílusú muzsikája is megőrizte az ízlés biztonságát, a kifejezés választékosságát, a forma ökonómiáját – ilyen értelemben, minden stílusváltozás és átalakulás mellett, életműve egységes és harmonikus.
Útkeresésének első szakaszában, amikor negyvenévesen újra tanulni kezdett a varsói és darmstadti fesztiválok tapasztalataiból, Webern mellett Bartók hatását is kamatoztatta (Ricercare 1959, Cinque studi 1960, Musica da ballo 1961). A további években sajátos szépségű hangszín-tanulmányokon keresztül jutott el egyéni stílusának megtalálásához (három Eufónia 1963, 1964, 1965). A hatvanas évek második felétől a varázslatos színképzés tartalmi gazdagodással, szerves belső dramaturgiával, dallami-ritmikai karakterizálódással társult Maros műhelyében, modern és hagyományos elemek szintézise jött létre (Gemma 1968, Monumentum 1945 1969, Consort 1970, Tájképek 1974, Kaleidoszkóp 1976). A két Siratóban (1963) az új technikát énekhanggal ötvözte, a magyar Siratóban (1969) az ősi magyar népi stílus megrendítő hatású újraértelmezését teremtette meg.
Maros Rudolf nemcsak saját műhelyében kamatoztatta a nyugati zene új eredményeit, hanem tanítványai és barátai sokasága számára is közvetítette. A Zeneművészeti Főiskolán fúvós kamarazene, zeneelmélet és hangszerelés mellett a 20. századi zeneszerzés technikáját is tanította. Kultúráltsága, nyitott és őszinte habitusa, derűs és toleráns egyénisége közkedveltté tette, felelősségteljes rádiós lektori munkáját is közmegelégedésre végezte. Háromszor tüntették ki Erkel-díjjal, érdemes és kiváló művészi kitüntetés is honorálta munkásságát. Alapító és elnökségi tagja volt a Magyar Zeneművészek Szövetségének, emellett az Új Zene Nemzetközi Társaságának elnökségi tagjaként évekig méltóan képviselte a magyar zenét külföldön. Fájdalmasan korán, 66 évesen hunyt el.
1991-ben posztumusz Bartók Béla-Pásztory Ditta-díjjal tüntették ki
Dátum | Cím | Kiadó | Kód | Megjegyzés |
---|---|---|---|---|
1970 | Mihály András, Maros Rudolf, Székely Endre, Láng István, Balassa Sándor, Lendvay Kamilló művei | Hungaroton | LPX 11494 | LP |
1976 |
Csendes éj
(Silent Night) |
Hungaroton | SLPX 16598 | Újrakiadás CD-n: HCD 16598 (1994) |
1994 |
Csendes éj
(Silent Night) |
Hungaroton | HCD 16598 | A Hungaroton SLPX 16598 (1976) újrakiadása |
1998 |
Kórusművek Debrecennek
(Vocal Works to Debrecen) |
Magánkiadás | BR 0109 | |
2001 | Harpa Hungarica | Magánkiadás | B0006M4N4Q | |
2005 |
Magyar zenei mozaik
(Hungarian Music Mosaic) |
Hungaroton | HCD 32330 |
Cím | Típus | Dátum |
---|---|---|
4 Studies for 4 Percussion-Players | Kamarazene | 1975 |
A Liba pék | Gyermekkarra | 0 |
A Lánchíd egy napja | Kísérőzene | 1952 |
A bajusz | Kísérőzene | 1951 |
A béke katonái | Kórusra és zenekarra | 1950 |
A csudálatos kalucsni | Kísérőzene | 1963 |
A falánk kiskacsa | Kísérőzene | 1959 |
A fiastyúk | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 0 |
A helység kalapácsa | Kísérőzene | 1951 |
A hétfejű tündér | Kísérőzene | 0 |
A kalóz | Kísérőzene | 1945 |
A magyar történelem és forradalom dalai | Szólóhang(ok)ra és kamarazenekarra | 0 |
A piacere | Filmzene | 1976 |
A prücsök krajcárkája | Kísérőzene | 1959 |
A török és a tehenek | Gyermekkarra | 0 |
Afrika (Bélyegek beszélnek Afrikáról) | Filmzene | 1962 |
Akácfa | Kísérőzene | 1951 |
Albumblätter für Kontrabass / Albumlapok nagybőgőre | Szólóhangszerre | 1973 |
Anonymi Zagrabiensis: Sequentia de Virgine Maria | Vegyeskarra | 1947 |
Aranyfalu | Kísérőzene | 1951 |
Asztali zene | Kamarazene | 1948 |
Az agyag poétája: Kovács Margitról | Filmzene | 1958 |
Az ember komédiája | Kísérőzene | 1957 |
Bagatellek - Orgonára | Szólóhangszerre | 1960 |
Balkán szvit (vagy Albán szvit) | Kamarazene | 1950 |
Balkéz Tóbiás | Kísérőzene | 1952 |
Bohócparádé | Kísérőzene | 1954 |
Boldog Asszony Litániája | Vegyeskarra | 0 |
Bábjáték-nyitány | Zenekari mű | 1944 |
Bányász ballada - Táncjáték | Balett / Choreographic work | 1961 |
Bányászdal | Kísérőzene | 1950 |
Bányászdal | Férfikarra | 1950 |
Cinque studi per orchestra | Zenekari mű | 1960 |
Concertino per fagotto et orchestra | Concerto | 1953 |
Concerto grosso | Vonószenekarra | 1948 |
Consort | Kamarazene | 1970 |
Csacsa - Zongorára | Szólóhangszerre | 0 |
Cseremisz népdalok | Vegyeskarra | 1977 |
Csillag a máglyán | Kísérőzene | 1975 |
Csillagom - Négy népdal | Vegyeskarra | 1950 |
Csipkebokor rózsa | Színpadi mű | 1953 |
Dal a felszabadulásról | Kórusra és szólóhangszer(ek)re | 0 |
Daloló szomszédaink - Népdal-szvit | Vegyeskarra | 1950 |
Divertimento - Hegedű-brácsa kettősök | Kamarazene | 1940 |
Divertimento - Három hegedűre | Kamarazene | 1956 |
Délszláv népdalok | Szólóhang(ok)ra és kamaraegyüttesre | 0 |
Ecseri lakodalmas | Színpadi mű | 1951 |
Egy modell naplója | Kísérőzene | 1959 |
Egy másodperc története | Filmzene | 1957 |
Egyiptom - Zongorára | Szólóhangszerre | 0 |
Elvtárs, jöjj velünk! | Kórusra és szólóhangszer(ek)re | 0 |
Estefelé | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 0 |
Eufonia I. | Zenekari mű | 1963 |
Eufonia II. | Zenekari mű | 1964 |
Eufonia III. | Zenekari mű | 1965 |
Ez a föld nem másé - Két kínai népdal | Kórusra és szólóhangszer(ek)re | 0 |
Ezernyolcszáznegyvengyolcba´ | Vegyeskarra | 0 |
Feltámadás Makucskán | Kísérőzene | 1945 |
Furulyácska | Kísérőzene | 1950 |
Földünk útitársa | Filmzene | 1957 |
Gemma. In memoriam Zoltán Kodály | Zenekari mű | 1968 |
Gyermekdalok | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 1943 |
Görlicék - Zongorára | Szólóhangszerre | 0 |
Haláltánc ballada | Kísérőzene | 0 |
Hamupipőke | Kísérőzene | 1954 |
Haza akarok menni | Kísérőzene | 1950 |
Hogyha felindul az Isten: 68. zsoltár | Vegyeskarra | 1979 |
Hárfaszvit | Szólóhangszerre | 1966 |
Három csángó magyar népdal | !meghatározása folyamatban | 1954 |
Három dal - Szoprán hangra és zongorára | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 1952 |
Három kurta kórus | Vegyeskarra | 0 |
Háros felől - Négy népdal | Színpadi mű | 1951 |
Hétköznapi Requiem - Táncjáték | Balett / Choreographic work | 1962 |
Híradó főcímzene | Kísérőzene | 1953 |
Hófehérke és a hét törpe | Kísérőzene | 1959 |
I. szimfonietta | Zenekari mű | 1947 |
I. vonósnégyes | Ensemble | 1947 |
II. szimfonietta (in tempore belli...) | Zenekari mű | 1948 |
Ismertem apádot | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 0 |
Jancsi és Juliska | Kísérőzene | 1959 |
Jegyzetek | Vonószenekarra | 1972 |
Játék az életért | Filmzene | 1960 |
Játékos állatok | Filmzene | 1960 |
Kaleidoszkóp - Kamarazenekarra | Kamarazenekarra | 1976 |
Karácsonyi dalok | Kórusmű | 0 |
Kaukázusi krétakör | Kísérőzene | 1960 |
Kettősök két hegedűre vagy hegedűkórusra | Kamarazene | 1945 |
Kodály-köszöntő (Variációk egy Kodály témára) | Szimfonikus zenekarra | 1962 |
Kodály-köszöntő, 17. variáció | Szimfonikus zenekarra | 1962 |
Kontrasztok | Kamarazenekarra | 1979 |
Krisztus feltámada | Kórusra és szólóhangszer(ek)re | 0 |
Kánon az ötéves tervhez | Vegyeskarra | 0 |
Két baranyai népdal | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 1947 |
Két dalocska Weöres Sándor költeményére | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 1944 |
Két kicsi pingvin - Bábzene | Színházi zene | 1976 |
Két orosz népdal | Vegyeskarra | 0 |
Két sirató | Szólóhang(ok)ra és kamaraegyüttesre | 1963 |
Köszöntő | Színpadi mű | 1954 |
Köszöntő | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 0 |
MINSZ induló | Kórusra és szólóhangszer(ek)re | 0 |
Mackó Muki | Kísérőzene | 1952 |
Magyar iparművészek | Filmzene | 1973 |
Megjártam a hadak útját | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 1947 |
Megjöttek a pásztorok | Szólóhang(ok)ra és kamaraegyüttesre | 0 |
Meseláda | Kísérőzene | 1952 |
Messzeségek | Vegyeskarra | 1975 |
Mint cseppben a tenger | Filmzene | 1961 |
Misi mókus | Kísérőzene | 1961 |
Monumentum (In memoriam 1945) | Zenekari mű | 1968 |
Musica da ballo - Szvit | Zenekari mű | 1961 |
Musica da camera per 11 | Kamarazene | 1966 |
Musica leggiera | Kamarazene | 1956 |
Május. Nyitány zenekarra | Zenekari mű | 1954 |
Mókusok | Kísérőzene | 1952 |
Művek és alkotók: Barcsayról | Filmzene | 1959 |
Művek és műhelyek | Filmzene | 1967 |
Nagyotmondó legény | Kísérőzene | 1959 |
Napszakos ritmusok | Kísérőzene | 1965 |
Nyolc Istenes énekek | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 1948 |
Nyúlfark kórusok | Vegyeskarra | 1951 |
Nyúlfark-kantáta - Weöres Sándor verseire | Szólóhang(ok)ra, kórusra és kamarazenekarra | 1948 |
Négy népdal | Vegyeskarra | 0 |
Népdalok és csúfolódók | Kórusra, szólóhangszer(ek)re és zenekarra | 1954 |
Népdalszvit mezzo-szopránra és vonószenekarra | Szólóhang(ok)ra és kamarazenekarra | 0 |
Népdalszvit zongorára | Szólóhangszerre | 0 |
Paraszt-ballada | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 1941 |
Piroska és a farkas | Kísérőzene | 1950 |
Portréfilm Kondor Béláról | Filmzene | 1978 |
Pusztai bál | Színpadi mű | 1955 |
Quartettino per archi | Kamarazene | 0 |
Quartetto per archi / Vonósnégyes | Ensemble | 1948 |
Ragadozó növények, élő csapdák | Filmzene | 1959 |
Rapóné | Kísérőzene | 1952 |
Reflexionen / Reflexiók | Balett / Choreographic work | 1970 |
Ricercare - In memoriam 1919 | Zenekari mű | 1959 |
Riport viaszvárosból | Filmzene | 1958 |
Román népdalok | Szólóhang(ok)ra és kamaraegyüttesre | 0 |
Serenata / Szerenád | Kamarazene | 1951 |
Sinfonia per archi / Szimfónia vonószenekarra | Vonószenekarra | 1956 |
Sirató | Szólóhang(ok)ra és kamaraegyüttesre | 1969 |
Strófák | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 1977 |
Szatmárköritó | Kísérőzene | 1951 |
Szent Cecíliához | Vegyeskarra | 0 |
Szilveszteri Concerto grosso, avagy a bohócok bevonulása | Zenekari mű | 1952 |
Szlovák népdalok | Szólóhang(ok)ra és kamaraegyüttesre | 0 |
Szonatina zongorára | Szólóhangszerre | 0 |
Szép ifjú asszony | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 0 |
Szökellő lábak, suhanó árnyak. Futásban, repülésben | Filmzene | 1965 |
Tanya | Kísérőzene | 1950 |
Toldi | Kísérőzene | 1950 |
Traktoros dal | Vegyeskarra | 1951 |
Trió - Hegedűre, brácsára és cimbalomra | Kamarazene | 1974 |
Trió - Hegedűre, brácsára és hárfára | Kamarazene | 1967 |
Tréfa | Kamarazene | 1973 |
Tájképek | Vonószenekarra | 1974 |
Táncnóta - Jön a rózsám a tanyáról | Vegyeskarra | 0 |
Töredék | Zenekari mű | 1977 |
Tüsköm-tánc - Zongorára, négy kézre | Kamarazene | 1952 |
Tűzkeresztség | Kísérőzene | 1951 |
Vendégeink | Kísérőzene | 1951 |
Vidám nyitány | Zenekari mű | 1953 |
Vitéz László | Kísérőzene | 1952 |
Változatok - Zongorára, négy kézre | Kamarazene | 0 |
Véradás (Amit adtál, az élet) | Filmzene | 1963 |
Zengjétek! | Vegyeskarra | 0 |
Zongoradarabok | Szólóhangszerre | 0 |
Árvácska | Filmzene | 1975 |
Átirat - Bartók Béla: Tíz könnyű darab | Vonószenekarra | 0 |
Átirat - Fr. Schubert: Három kis darab | Vonószenekarra | 0 |
Átirat - G. F. Händel: Kis szvit | Vonószenekarra | 0 |
Átirat - J. Chr. Bach: Quintetto | Ensemble | 0 |
Átirat - J. Haydn: Három kis darab | !meghatározása folyamatban | 0 |
Átirat - J.S. Bach-W.A. Mozart: Adagio és Fúga | Ensemble | 0 |
Átirat - W.A. Mozart: Divertimento (K.V. 270) | Ensemble | 0 |
Átirat - W.A. Mozart: Három tánc | Vonószenekarra | 0 |
Éva dalai - Gyermek-kantáta | Kórusra és zenekarra | 0 |
Örök megújulás | Filmzene | 1965 |
Úttörő dal | Kórusra és szólóhangszer(ek)re | 0 |
Úttörő hívogató | Gyermekkarra | 0 |
Úttörő tábortűz | Kórusra és szólóhangszer(ek)re | 0 |