Iranyi Gabriel
Zeneszerző
Születési hely
Kolozsvár
Születési dátum
Weboldal
Iranyi Gabriel Kolozsváron (Erdély, Románia) született. A George Dima Zeneakadémián tanult zeneszerzést Sigismund Todutza professzornál (Pizetti és Casella egykori tanítványa). 1971-ben diplomázott le zeneszerzésből (MA), majd még ugyanettől az évtől kezdve ellenpontot tanított a romániai George Enescu Zenei Egyetemen (Jassy). 1977-től 1981-ig A Tel Aviv-i Egyetem Rubin Izraeli Zeneakadémiáján a formaelmélet, az ellenpont és a zeneelmélet előadója volt. Szabadúszó zeneszerzőként 1988 óta Berlinben él. 2000-ben doktorált zenetudományból "Kortárs zene a századfordulón. A gondolkodás folytonossága és a kompozíciós technikák érvényessége" címmel, és számos előadást tartott az új zenéről és saját műveiről a New York-i Egyetemen, a Milwaukee-i Egyetemen (Wisconsin), a Bukaresti Zeneművészeti Egyetemen, a Kolozsvári Zeneművészeti Egyetemen (Románia), a Berlini Állami Zeneakadémián, az EPTA-Bonnban, a Rostocki Zeneművészeti Egyetemen, az Oldenburgi Carl Ossietzky Egyetemen és a berlini Hanns Eisler Zeneművészeti Egyetemen.
Iranyi számos zeneszerzői díjat kapott: Gaudeamus-díj 1979-ben (Hollandia), Arthur Rubinstein Composition Prize 1979-ben (Izrael), Valentino Bucchi Competition első díja 1980-ban (Róma), a Bécsi Nyári Új Zenei Szeminárium 11. zeneszerzői versenyének díja 2005-ben, valamint még ugyanebben az évben a berlini tudományos és kulturális tanács ösztöndíját is elnyerte Ingeborg-Bachmann-Chöre für 12 Solostimmen című darabjával, 2015-ben pedig az Ernst von Siemens Music Foundation megbízásából a Deutschlandfunk Köln részére szerzett darabot Wie man zum Stein spricht für Orgel solo címmel.
Műveit számos nemzetközi zenei fesztiválon játszották Európában, Amerikában és Ázsiában: Gaudeamus Music Week Amsterdam, Steirischer Musikherbst Graz, IGNM Fesztiválok, Days of New Music Würzburg, Music Now Wisconsin (USA), Weimari Kortárszenei Tavaszi Fesztivál, Pyramidale Berlin-Hellersdorf, Klangwerkstatt Berlin-Kreuzberg, RandFESTspiele Zepernick, "young-euro-classic" Berlin, New York University Composer's Forum, International Week of Contemporary Music Bucharest, young-euro-classic Berlin 2003, George Enescu Festival / Music of 21st Century 2013 és 2015, és a "Forum of New Music Cologne" 2016.
Műveinek tolmácsolói között olyan nemzetközileg elismert zenészek vannak, mint Elisabeth Leonskaja, Björn Lehmann, Moritz Ernst, Pierre-Yves Artaud, Carin Levine, Wu Wei, Nicholas Isherwood, Anna Korondi, Katja Guedes, Christiane Edinger, Kolja Lessing, Troels Svane, Wolfgang Boettcher, Dominik Susteck, Martin Schmeding, olyan együttesek, mint a Minguet Quartet (Köln), Aron Quartet (Bécs), Hugo-Wolf Quartet (Bécs), Delian Quartet (Frankfurt), Modern Art Berlin, Trio SurPlus Freiburg, Arcadie Flute Quartet (Párizs), Berlin Counterpoint Wind Quintet, Ensemble Meitar (Tel-Aviv), Ensemble Profil (Bukarest), Ensemble devotioModerna (Bukarest), Archaeus Kammerensemble Bukarest, Ars Nova Cluj, Fathom String Trio (Basel) és olyan zenekarok, mint az Orchester de Radio France, Orchester de Flutes Francais (Párizs), Jerusalem Radio Orchestra, Concerto Orchestra Bucharest és a Jassy "Moldova" Filharmonikus Zenekar.
Olyan neves intézményekben lépett fel, mint például a Berlin Philharmonie, Konzerthaus Berlin, Konzerthaus Vienna, a párizsi Georges Pompidou Központ, Salle Cortot Párizs, Château Bourglinster Luxemburg, Black Box Theater New York, Atheneum Bukarest, Auditorium Maximum Kolozsvár, Palais Cantacuzino Bukarest, vagy a Staatsoper Berlin.
Számos CD-je és kottája jelent meg, többek között a Verlag Neue Musik kiadó gondozásában.
Iranyi számos zeneszerzői díjat kapott: Gaudeamus-díj 1979-ben (Hollandia), Arthur Rubinstein Composition Prize 1979-ben (Izrael), Valentino Bucchi Competition első díja 1980-ban (Róma), a Bécsi Nyári Új Zenei Szeminárium 11. zeneszerzői versenyének díja 2005-ben, valamint még ugyanebben az évben a berlini tudományos és kulturális tanács ösztöndíját is elnyerte Ingeborg-Bachmann-Chöre für 12 Solostimmen című darabjával, 2015-ben pedig az Ernst von Siemens Music Foundation megbízásából a Deutschlandfunk Köln részére szerzett darabot Wie man zum Stein spricht für Orgel solo címmel.
Műveit számos nemzetközi zenei fesztiválon játszották Európában, Amerikában és Ázsiában: Gaudeamus Music Week Amsterdam, Steirischer Musikherbst Graz, IGNM Fesztiválok, Days of New Music Würzburg, Music Now Wisconsin (USA), Weimari Kortárszenei Tavaszi Fesztivál, Pyramidale Berlin-Hellersdorf, Klangwerkstatt Berlin-Kreuzberg, RandFESTspiele Zepernick, "young-euro-classic" Berlin, New York University Composer's Forum, International Week of Contemporary Music Bucharest, young-euro-classic Berlin 2003, George Enescu Festival / Music of 21st Century 2013 és 2015, és a "Forum of New Music Cologne" 2016.
Műveinek tolmácsolói között olyan nemzetközileg elismert zenészek vannak, mint Elisabeth Leonskaja, Björn Lehmann, Moritz Ernst, Pierre-Yves Artaud, Carin Levine, Wu Wei, Nicholas Isherwood, Anna Korondi, Katja Guedes, Christiane Edinger, Kolja Lessing, Troels Svane, Wolfgang Boettcher, Dominik Susteck, Martin Schmeding, olyan együttesek, mint a Minguet Quartet (Köln), Aron Quartet (Bécs), Hugo-Wolf Quartet (Bécs), Delian Quartet (Frankfurt), Modern Art Berlin, Trio SurPlus Freiburg, Arcadie Flute Quartet (Párizs), Berlin Counterpoint Wind Quintet, Ensemble Meitar (Tel-Aviv), Ensemble Profil (Bukarest), Ensemble devotioModerna (Bukarest), Archaeus Kammerensemble Bukarest, Ars Nova Cluj, Fathom String Trio (Basel) és olyan zenekarok, mint az Orchester de Radio France, Orchester de Flutes Francais (Párizs), Jerusalem Radio Orchestra, Concerto Orchestra Bucharest és a Jassy "Moldova" Filharmonikus Zenekar.
Olyan neves intézményekben lépett fel, mint például a Berlin Philharmonie, Konzerthaus Berlin, Konzerthaus Vienna, a párizsi Georges Pompidou Központ, Salle Cortot Párizs, Château Bourglinster Luxemburg, Black Box Theater New York, Atheneum Bukarest, Auditorium Maximum Kolozsvár, Palais Cantacuzino Bukarest, vagy a Staatsoper Berlin.
Számos CD-je és kottája jelent meg, többek között a Verlag Neue Musik kiadó gondozásában.
Dátum | Cím | Kiadó | Kód | Megjegyzés |
---|---|---|---|---|
2001 | Gabriel Iranyi: Bird of Wonder / Quatuor pour Flutes / Laudae / Scroll Fragments I / Five Haiku | Hungaroton | HCD 32053 |
Saját |
2005 | Gabriel Iranyi: 20th / 21st century | Hungaroton | HCD 32305 |
Saját |
2012 |
Gabriel Iranyi: Hauptweg und Nebenwege
(Gabriel Iranyi: Main path and side paths) |
Kreuzberg Records | kr10110 |
Saját |
2012 | Trio Ku: à hiroshima | Kreuzberg Records | kr 10112 | |
2016 | Gabriel Iranyi: Wie man zum Stein spricht | Kreuzberg Records | kr10123 |
Saját |
2021 | Gabriel Iranyi: Verborgene Landschaften - Werke für Violine solo & Violine und Klavier | Kreuzberg Records | kr10152 |
Saját |
Cím | Típus | Dátum |
---|---|---|
…unser interessantester Patient… | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 2016 |
"...wie der Wind, so wirbeln die Töne..." | Szólóhang(ok)ra kíséret nélkül | 2020 |
2 Psalmen / 2 zsoltár | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 1994 |
3 Kalligraphien nach Haiku | Kamarazene | 1996 |
3 Moments musicaux | Kamarazene | 2015 |
31. Frühling - für Sylvia Plath | Színpadi mű | 2016 |
Accordando | Szólóhangszerre | 1986 |
Alef | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 1983 |
Alternances | Szólóhangszerre | 1975 |
Anamorphosen I | Kamarazene | 2009 |
Anamorphosen II. Harmonien, Bewegungen | Kamarazene | 2015 |
Anamorphosen II. Konturen, Harmonien, Bewegungen | Kamarazene | 2017 |
Anamorphosen III | Kamarazene | 2017 |
Anamorphosen IV | Kamarazene | 2021 |
And I Shall Know What I Shall Say In The Gates... | Kamarazene | 1985 |
Artères du Temps | Concerto | 1973 |
Aufgrund meiner Verehrung für J.S.B. | Szólóhangszerre | 2020 |
Begegnungen | Kamarazene | 2009 |
Bird in Space | Szólóhangszerre | 2005 |
Bird of Wonder (Măiastra) | Szólóhangszerre | 1981 |
Blicke auf Hiroshima | Kamarazene | 2010 |
Charisma I, II, III | Kamarazene | 2020 |
Chopin-Resonanzen | Szólóhangszerre | 2010 |
Chronoi. Metatropes | Kamarazene | 2011 |
Concerto fuvolára és fuvolazenekarra | Concerto | 2003 |
Contours, Présences I | Kamarazene | 2014 |
Contours, Présences II | Kamarazene | 2018 |
Contours, Présences III | Kamarazene | 2020 |
De Profundis | Szólóhangszerre | 1978 |
Denkbilder | Szólóhangszerre | 2013 |
Doppelkonzert / Kettősverseny | Concerto | 1995 |
Drei Phantasien nach R.M. Rilke | Szólóhang(ok)ra kíséret nélkül | 2016 |
Drei Phantasiestücke | Kamarazene | 2009 |
Drei Postludien | Szólóhangszerre | 2001 |
Drei Psalmen | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 2008 |
Drei Sätze / Három tétel | Kamarazene | 2008 |
Due Rime di Michelangelo | Szólóhang(ok)ra és kamaraegyüttesre | 2001 |
Espressioni | Kamarazene | 2010 |
Espressioni II | Kamarazene | 2022 |
Feuerkopf | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 2016 |
Feuerkopf | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 2017 |
Five Haiku | Ensemble | 1995 |
Flux of Memory | Szólóhangszerre | 1978 |
Flügel des Mongenrots (Psalm 139) | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 2008 |
Frammenti di Leonardo | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 2006 |
Fünf Gedichte aus ATEMWENDE von Paul Celan | Szólóhang(ok)ra kíséret nélkül | 2022 |
Fünf Studien zu Bildern von Paul Klee | Kamarazene | 2006 |
Gamma | Kamarazene | 1988 |
Grenzspuren | Kamarazene | 2009 |
Grosses Geburtstagsblaublau mit Reimzeug und Assonanz | Énekegyüttesre | 2021 |
Group | Kórusra és szólóhangszer(ek)re | 1975 |
Hauptweg und Nebenwege | Kamarazene | 2007 |
Herbstphantasie | Szólóhang(ok)ra kíséret nélkül | 0 |
Hidden Landscapes | Kamarazene | 2017 |
Hommage à György Kurtág | Szólóhangszerre | 1999 |
Hommage á A.Z. Idelsohn | Kamarazene | 1984 |
Hommage á Chagall | Szólóhangszerre | 1987 |
Ich schau empor nach jenen Berge... | Kamarazene | 2005 |
If I forget Thee, Jerusalem... | Szólóhang(ok)ra, kórusra és zenekarra | 1997 |
ImPuls 1 | Kamarazene | 2007 |
Images | Kamarazene | 1975 |
Ingeborg-Bachmann-Chöre | Szólóhang(ok)ra kíséret nélkül | 2006 |
InnenZeit I | Vonószenekarra | 2002 |
InnenZeit II | Kamarazene | 2002 |
InnenZeit III | Kamarazene | 2004 |
InnenZeit IV | Kamarazene | 2005 |
InnenZeit V | Kamarazene | 2010 |
InnenZeit VI | Kamarazene | 2018 |
Interieur: Voices and Echoes | Kamarazene | 1998 |
Klanggitter - Stimmen - Epilog / Hangrács - Hangok - Epilógus | Kamarazene | 1998 |
Klangspuren I | Szólóhang(ok)ra kíséret nélkül | 2015 |
Klangspuren II | Szólóhang(ok)ra kíséret nélkül | 2011 |
Klavierzyklus I / Zongoraciklus I | Szólóhangszerre | 2000 |
Klavierzyklus II / Zongoraciklus II | Szólóhangszerre | 2015 |
Klee-Cycle | Kamarazene | 2001 |
Laokoon | Kamarazene | 2003 |
Laokoon / Torsi | Szólóhangszerre | 2002 |
Laokoon / Torsi | Szólóhangszerre | 2012 |
Laudae | Kamarazenekarra | 1991 |
Laudae | Kamarazene | 1984 |
Meditation and Prayer | Kamarazenekarra | 1991 |
Metaphor I | Szólóhangszerre | 1980 |
Metaphor II | Élő elektronikus zene | 2005 |
Metaphores Liées | Kamarazene | 1988 |
Momente mit Hölderlin | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 2017 |
Museum Music | Kamarazene | 2006 |
Musik für Theremin und Kontrabass | Kamarazene | 0 |
Musik mit Hölderlin: ...Bruchstücke...Notizen... | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 2001 |
Mythos: Das unerklärliche Felsgebirge | Ensemble | 2022 |
NOEMA | Kamarazenekarra | 2014 |
Nonsensverse | Szólóhang(ok)ra kíséret nélkül | 2021 |
Partita | Szólóhangszerre | 2019 |
Passages | Szimfonikus zenekarra | 2004 |
Portraits of Bach | Szólóhangszerre | 1985 |
Profondo | Kamarazene | 2014 |
Psalm | Vegyeskarra | 2000 |
Psalm | Zenekari mű | 1979 |
Quartett | Kamarazene | 2009 |
Quatre mouvements | Kamarazene | 2009 |
Quattro Torsi | Kamarazene | 2010 |
Quatuor pour Flutes | Kamarazene | 1987 |
Realm | Szólóhangszerre | 1980 |
Realm | Szólóhang(ok)ra és kamaraegyüttesre | 1974 |
Reflets dans l’air | Kamarazene | 2008 |
Scroll Fragments I | Szólóhangszerre | 1995 |
Scroll Fragments II | Kamarazene | 1986 |
Sechs Denkbilder mit Benjamin | Szólóhang(ok)ra kíséret nélkül | 2004 |
Segments | Szólóhangszerre | 1970 |
Shir ha´Maalot | Szólóhangszerre | 1984 |
Simarar kos malzipempu | Énekegyüttesre | 2019 |
Solfeggio für Friedrich II | Szólóhangszerre | 2012 |
Solo für Violine | Szólóhangszerre | 1999 |
Solstice | Elektroakusztikus zene | 1978 |
Sonate / Szonáta | Szólóhangszerre | 2011 |
Sonate / Szonáta | Szólóhangszerre | 2011 |
Song of Degrees (Shir ha‘Maalot) | Ensemble | 1979 |
Sound Traces | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 2004 |
Spechtgehack | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 0 |
Streichquartett No. 3 / III. vonósnégyes | Kamarazene | 2008 |
Streichquartett No. 4 "...Innenraüme, Verwebungen..." | Kamarazene | 2012 |
Streichquartett No. 5 "...Stufungen, Annäherungen..." | Kamarazene | 2013 |
Stufungen | Kamarazene | 2015 |
Szenen nach Bertolt Brecht | Szólóhang(ok)ra kíséret nélkül | 2009 |
Szenen nach Bertolt Brecht | Szólóhang(ok)ra kíséret nélkül | 2007 |
Tempora | Szólóhangszerre | 1988 |
Tempora: Streichquartet No. 1 | Kamarazene | 1992 |
The Hymns of Job (Mizmorey Job) | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 1993 |
The Severing of the Wing (Kritat Kanaf) | Vegyeskarra | 1987 |
Three Soundscapes | Kamarazene | 2018 |
Triplum I | Kamarazene | 1994 |
Triplum II | Kamarazene | 1996 |
Triplum III | Kamarazene | 2007 |
Two Preludes | Kamarazene | 1975 |
Until The Day Break... | Szólóhangszerre | 1981 |
Verborgene Landschaften | Szólóhangszerre | 2014 |
Vier Bagatellen | Szólóhangszerre | 2020 |
Vier Dischereit-Lieder | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 2011 |
Vier Liebesgedichte von Paul Celan | Szólóhang(ok)ra és kamaraegyüttesre | 2022 |
Vier Studien / Négy tanulmány | Kamarazene | 2013 |
Wie man zum Stein Spricht... | Szólóhangszerre | 2016 |
Zwei Celan-Lieder | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 2005 |
Zwei Parabeln nach Texten von Franz Kafka (Streichquartett No. 2) | Szólóhang(ok)ra és kamaraegyüttesre | 1998 |
Zwei Stücke | Kamarazenekarra | 1988 |
Zwei Stücke für Violine solo | Szólóhangszerre | 2021 |
spektral-E / endlos | Kamarazene | 0 |