Lukács Gyöngyi
ének - szoprán
Születési hely
Győr
Születési dátum
1967
Zenei tanulmányait Jevgenyij Nyesztyerenko meghívására a Moszkvai Csajkovszkij Akadémia zongora, zeneszerzés és ének szakán végezte.
Húsz évesen debütált a Magyar Állami Operaházban Verdi A trubadúrjának Leonórájaként. A budapesti dalszínházban elsősorban Verdi hősnőket énekelt; az Otellóban Lamberto Gardelli vezényletével aratott kiemelkedő sikert.
Első külföldi fellépésén Baselben Toscaként hallhatta a közönség. A világ vezető operaházai közül elsőként a berlini Deutsche Oper színpadán mutatkozott be 1994-ben, ahol a kritika „a Deutsche Oper történetének legfiatalabb Toscájaként" üdvözölte. A New York-i Metropolitan színpadán szintén Tosca szerepében debütált 2002 tavaszán. A New York Times kritikusa szerint „az énekesnő már az első felvonásban csatát nyert, megcsillogtatva kifejező hangját".
A hangfajának megfelelő összes Verdi hősnőt énekelte már, e szerepeket folyamatosan műsorán tartja. A világ számos jelentős operaházának állandó vendégművésze. Karrierjének eddigi fontosabb állomásai: Bécs, Berlin, Hamburg, Köln, München, London, Milánó valamint a Salzburgi és az Edinburghi Fesztivál. Partnerei többek között olyan világsztárok, mint Plácido Domingo, Samuel Ramey, Leo Nucci, Dolora Zajick vagy José Cura. A milánói Scalában A végzet hatalma Leonórájaként mutatkozott be átütő sikerrel, az előadást Riccardo Muti dirigálta, aki azóta további előadásokra hívta meg.
2001 áprilisában Az álarcosbál Améliáját énekelhette az olasz opera fellegvárában. A legnagyobb kihívást jelentő Verdi-szerepet, Lady Macbethet, a londoni Covent Garden színpadán énekelhette először. Ezt követően az Edinburghi Fesztiválon valamint Münchenben és Bécsben is fellépett a Macbethben. A bécsi Staatsoperben 2002-ben az André Chénier-ben, Plácido Domingo és José Cura, a Nabuccóban Juan Pons és Samuel Ramey partnereként láthattuk. A 2004/2005-ös évadban szintén a Bécsi Operában lépett színpadra.
Főbb szerepei: Norma, Tatjána (Anyagin), Maddalena (André Chénier), Manon Lescaut, Tosca, Turandot, Abigél (Nabucco), Lady Macbeth, Leonora (A trubadúr, A végzet hatalma), Violetta (Traviata), Amelia (Az álarcosbál), Desdemona (Otello).
2003-ban Érdemes Művész, 2008-ban pedig Kossuth-díjjal tüntették ki.
Húsz évesen debütált a Magyar Állami Operaházban Verdi A trubadúrjának Leonórájaként. A budapesti dalszínházban elsősorban Verdi hősnőket énekelt; az Otellóban Lamberto Gardelli vezényletével aratott kiemelkedő sikert.
Első külföldi fellépésén Baselben Toscaként hallhatta a közönség. A világ vezető operaházai közül elsőként a berlini Deutsche Oper színpadán mutatkozott be 1994-ben, ahol a kritika „a Deutsche Oper történetének legfiatalabb Toscájaként" üdvözölte. A New York-i Metropolitan színpadán szintén Tosca szerepében debütált 2002 tavaszán. A New York Times kritikusa szerint „az énekesnő már az első felvonásban csatát nyert, megcsillogtatva kifejező hangját".
A hangfajának megfelelő összes Verdi hősnőt énekelte már, e szerepeket folyamatosan műsorán tartja. A világ számos jelentős operaházának állandó vendégművésze. Karrierjének eddigi fontosabb állomásai: Bécs, Berlin, Hamburg, Köln, München, London, Milánó valamint a Salzburgi és az Edinburghi Fesztivál. Partnerei többek között olyan világsztárok, mint Plácido Domingo, Samuel Ramey, Leo Nucci, Dolora Zajick vagy José Cura. A milánói Scalában A végzet hatalma Leonórájaként mutatkozott be átütő sikerrel, az előadást Riccardo Muti dirigálta, aki azóta további előadásokra hívta meg.
2001 áprilisában Az álarcosbál Améliáját énekelhette az olasz opera fellegvárában. A legnagyobb kihívást jelentő Verdi-szerepet, Lady Macbethet, a londoni Covent Garden színpadán énekelhette először. Ezt követően az Edinburghi Fesztiválon valamint Münchenben és Bécsben is fellépett a Macbethben. A bécsi Staatsoperben 2002-ben az André Chénier-ben, Plácido Domingo és José Cura, a Nabuccóban Juan Pons és Samuel Ramey partnereként láthattuk. A 2004/2005-ös évadban szintén a Bécsi Operában lépett színpadra.
Főbb szerepei: Norma, Tatjána (Anyagin), Maddalena (André Chénier), Manon Lescaut, Tosca, Turandot, Abigél (Nabucco), Lady Macbeth, Leonora (A trubadúr, A végzet hatalma), Violetta (Traviata), Amelia (Az álarcosbál), Desdemona (Otello).
2003-ban Érdemes Művész, 2008-ban pedig Kossuth-díjjal tüntették ki.