Programs
-
2025 March26 Wednesday19:00 Library
Evenings of Cinema | Cats' Play
19:00CATS' PLAY(Macskajáték)Hungarian drama film, 1974, 99 min. - In Hungariandirector: Károly Makk writer: István Örkényscript writer: Károly Makk, Péter Bacsócinematographer: János Tótheditor: György Sivómusic by Péter Eötvös Featuring: Margit Dajka, ElmaBulla, Samu Balázs, Margit Makay, Ildikó Piros, Mari Törőcsik, Éva Dombrádi, Gyöngyi Bürös, Tibor Szilágyi, Attila TyllThe story of two elderly sisters who exchange letters, and through brief flashbacks we see glimpses of their younger years.... The screening will be introduced by film- and music critic László Kolozsi (in Hungarian).Guest: László Tihanyi, composerDetails -
2025 March29 Saturday14:00 Library
Music Therapy Club
14:00 Jubileumi szakmai műhelynapJubileumi szakmai műhelynapA podium conversation with music therapists. Music Therapy Club is an open meeting-place of music therapists, medical, educational and social workers, as well as of anybody interested in music therapy. (In Hungarian)Details -
2025 March31 Monday18:00 Library
Piccolo Pearls - Concert series of Dávid Kanyó | Kaleidoscope 4.0
18:00Ha a pikolóra, mint a fuvola kistestvérére gondolunk, a legtöbbször együttesek, szimfonikus zenekarok éles, markáns, olykor madárkát utánzó csicsergő hangszíne jut eszünkbe. A 18. században katonazenekaroktól átvett hangszert egyre többen használják, de önállóan, a szimfonikus hangzásvilágból szólóhangszerként kiragadva csak az elmúlt évtizedekben vált népszerűvé. Ezen az estén magyar és Amerikához köthető zeneszerzők művei kerülnek terítékre. A zenei eszköztár teljes palettája tetten érhető lesz, hiszen az effektek, az éneklő dallamok és a virtuóz futamok mind-mind egy közös célért szólalnak meg: bemutatni a zene erejét, sokszínűségét a pikolón keresztül. Kanyó Dávid, a nemrég Artisjus-díjjal kitüntetett fuvolaművész két évtizede pikolózik a Budafoki Dohnányi Zenekarban, ahol eljátszotta már a szimfonikus repertoár zömét. Célul tűzte ki a hangszer népszerűsítését, új művek bemutatását, értő, újdonságokra nyitott közönség nevelését.Details -
2025 April04 Friday17:00 Library
Contemporary Brass Chamber Music
17:00A Kalmár Zoltán által alapított Réz(k)arcok című hangversenysorozat elsődleges célja, hogy a rézfúvós hangszerekre íródott kortárszenei műveket népszerűsítse, és ezen keresztül a napjainkban alkotó zeneszerzők kompozícióit beemelje a köztudatba.A hangverseny a Nemzetközi Kulturális Alap támogatásával jött létre.Details -
2025 April05 Saturday18:00 Library
O Traurigkeit - Compositions by Géza Gémesi
18:00Hét szűk esztendő zenéje komponált programba sűrítve, Liszt és Bach jegyében. „Az emberélet útjának felén”túl„egy nagy sötétlő erdőbe jutottam,mivel az igaz útat nem lelém.[…]De hogy megértsd a Jót, mit ott találtam,hallanod kell, mit láttam az uton.” Dante / BabitsBachot Liszt a korál műfaján keresztül szólítja meg, az egyik bevezetésben felhangzik maga a B-A-C-H-motívum, ami aztán feltűnik a Kommentárok-ban, valamint a műsort keretező Preludium-ban és Postludium-ban is. A Via Crucis-ra pedig nem csak a Kommentárok, de a Varga Ferenc emlékezetére írott, némajátékot is tartalmazó darab alapul.Details -
2025 April07 Monday19:00 Library
Dohnányi Quartet 4/3. | Haydn, Schumann, Kurtág
19:00Haydn életét végigkísérte a kvartett-komponálás, első és utolsó vonósnégyese között 48 év telt el, több, mint Schumann teljes élete. A romantikus mester pedig szinte összes kamarazenei művét egyetlen év alatt írta. Kurtág György művészete sok szállal kapcsolódik mindkét nagy elődhöz. A Dohnányi Quartet idei koncertsorozatában e három szerző vonósnégyesein keresztül nyújt bepillantást a műfaj mélységeibe, sokszínűségébe.Details -
2025 April26 Saturday18:00 Library
Kaleidoscope - Csilla Csővári, Gábor Csalog, Oskar Varga
18:00Hetedik, újra Csővári Csillának írt dalciklusomban fontosnak éreztem, hogy a zene visszavegye az uralmat a szövegektől (az előző néhány ciklusban, melyeket Csillával mutattunk be, nem kisebb költők verseit használtam fel, mint Weöres és Tandori – szolgai alázattal használva a szövegeket.)Kiszabadulván a szöveg béklyóitól, írás közben meglepetés ért: a régiek helyett másfajta béklyók kívánkoztak kötelékül. A Kéthangú dalok címet viselő ciklus szövegtelen dalainak énekszólama így csak két hangot használ fel - az első dalban csak f és fisz hangok, a másodikban c és h - és így tovább. Furcsa, de szabadabbnak éreztem magam az új, magamra szabott kötelékek között.A hangok illata - című dalom (W. S. szövegére) kiséretében ellenkező jellegű konfliktusom adódott: nem bizonyult elegendőnek a hegedű, valamint a két kezem által eljátszható hangok lehetősége. Sajátos négykezest hoztam így létre – saját kezeimen kívül még egy-egy zongorista egy-egy keze szerepel mindkét oldalamon, a hangzásteret a legfölső és legalsó hangok irányaiba szélesítve ki. Hárman ülünk tehát a zongoránál majd. Nem tudom a választ, dalaim hogyan is kapcsolódhatnak Schumann zenéjéhez – lehet, hogy sehogyan. Vagy bárhogyan? – hiszen minden jó zene, melyekkel dolgaim akadtak, nyomot hagyhatott valahogy bennem - miközben komponálás közben a szerző igyekszik e szálak nyomait elvarrni (nyilván sikertelenül). Énekesnőm inspirációja viszont direktebb módon hathatott rám. A vele előadott Haydn, Mozart, Schubert, Ives dalok után különös kíváncsisággal várom Csilla Schumannjait. (Utólag talán megtudom, hogyan is kellett volna dalokat írnom.)A végtelen hegedű-zongora-repertoár szinte összes művét végigjátszottam az évtizedek során, számtalan hegedűssel. Mégsem jöttem rá a titokra, hogyan is kellene hegedűre és zongorára komponálni a mai szerzőnek. Talán nem is véletlen, hogy manapság a jelentősebb művek nem e hangszerpárosra születnek? Itt a feladat lehetetlensége volt az inspiráció. Ha el is bukom, legalább megpróbáltam. Varga Oszkár nagy segítségemre volt a héttételes mű komponálása közben. A mű ajánlása is neki szól.Csalog GáborDetails -
2025 April28 Monday19:00 Library
Music Therapy Club
19:00A podium conversation with music therapists. Music Therapy Club is an open meeting-place of music therapists, medical, educational and social workers, as well as of anybody interested in music therapy. (In Hungarian)Details -
2025 April30 Wednesday19:00 Library
Evenings of Cinema | Verzió
19:00VERSION(Verzió)Hungarian experimental film, 1981, 51 min. - In Hungariandirector, script writer: Miklós Erdély writer: Gyula Krúdy, Károly Eötvöscinematographer: András Mészeditor: Ágnes Sarkadi Featuring: László Vikárius, László Rajk, Gusztáv Ádám, Ágnes Horváth, Gyula Pauer Version is a film adaptation of the Tiszaeszlár blood libel based on texts by Gyula Krúdy and Károly Eötvös. The script about the crime and the subsequent trial was written using real documents, but this story emphasizes the many ways in which the imagination can construct and reconstruct real events. In 1882, the Jews of Tiszaeszlár were suspected of committing the ritual murder of a Christian maid, Eszter Solymosi. The trial attracted great international attention, but the defense lawyers led by Károly Eötvös eventually managed to prove that the blood feud was a fabrication. The film tells this story based on the testimony of the crown witness, Móric Scharf, whose imagination and memory create different possible versions of the crime. The film is a unique formal experiment, but it is also an important step in exploring the roots and nature of anti-Semitism. The screening will be introduced by film- and music critic László Kolozsi (in Hungarian).Guest: Mária Rigó, editor and Miklós Peternák, art historianDetails -
2025 May09 Friday18:00 Library
The early history of electronic music in the Cologne WDR Studio 4/3
18:00Kellene valaki, aki uralkodik a hangok rendszerén, aki eléggé geniális lenne hozzá,hogy a rekonstruálót, sőt az archaikusat egyesíti a forradalmival.Thomas Mann: Doktor FaustusA Kölni Rádió (WDR) Elektronikus zenei stúdióját 1951. október 18-án alapította Herbert Eimert zeneszerző, Dr. Werner Meyer-Eppler fizikus és Robert Beyer hangmérnők. 1953-ban csatlakozik a Stúdióhoz Karlheinz Stockhausen, aki Olivier Messiaen és Karol Goeyvaerts szerialista (sorozatelvű) szellemi impulzusainak hatására egy radikálisan új, magasan szervezett zenei nyelvet teremt; a szó szoros értelmében mindent az atomok (= a tiszta szinuszhang) szintjéről felépítve.Az előadás-sorozat a Kölni WDR Stúdió archívumának közelmúltban napvilágra került hangfelvételeiről készített zenei hangzásképek, azaz szonogramok segítségével ismerteti Faragó Béla készülő doktori disszertációjának kutatási eredményeit. A harmadik részben Anton Webern, Messiaen és Goeyvaerts művei nyomán jutunk el Stockhausen: Die Konkrete Etüde ⅕ és Studie II. című elektronikus kompozíciójáig.Details -
2025 May30 Friday18:00 Library
Norbert Sándor: Nexum - Compositions by Béla Kovács
18:002024. évben létrehoztunk egy lemezt, amelyen Kovács Béla művei kerültek rögzítésre. Célunk volt, hogy megszülessen egy egységes anyag a szerző ezen tanulmányműveiből. A felvételek elkészítésével a 2021-ben elhunyt nagy tiszteletben álló mester, Kovács Béla felé érzett hálánkat és tiszteletünket is szerettük volna kifejezni. Most pedig eljött az ideje, hogy egy lemezbemutató keretein belül a közönséggel is megoszthassuk munkánk eredményét. Egy rövid koncertre és izgalmas szakmai beszélgetésre invitáljuk Önöket! Szeretettel várunk zehát minden zenebarátot és klarinét-kedvelőt Sándor Norbert Nexum című lemezének bemutatójára.A koncert és a lemez az NKA támogatásával jöhetett létre.Details -
2025 May31 Saturday18:00 Library
LA PASSIONE - Concert of the Veduta Musica Baroque Chamber Ensemble
18:00"Tébolyult szerelem" - A 17-18. század "őrült" dalai - Mad songok és hangszeres művekA Veduta Musica korhű hangszereken játszó kamaraegyüttes ezúttal a 17. és 18. század "őrült" dalaiból válogat, kiegészítve műsorukat a kor női zeneszerzőinek - a francia E. J. de la Guerre, az egyaránt olasz Barbara Strozzi és Anna Bon - egy-egy különleges, ritkán hallható hangszeres és énekes művével. Az együttes csambalistája, Bene Róza, a BMC Könyvtár hangszerét szólaltatja meg, amelyet Titus Krijnen épített 2022-ben. A hangszer Anton Rückers 1640-es modelljének kópiája.Details -
Back
2025
-
- Mar
-
-
-
- Apr
-
-
-
-
-
-
- May
-
-
-