Programs
-
2025 February10 Monday18:00 Library
Violin Accompanied Harpsichord Sonatas in Paris - Leclair consort
18:00A 18. század második felében egyre népszerűbb műfaj lett a hegedűkíséretes csembalószonáta. A koncert ezekből válogat különleges és méltatlanul keveset játszott műveket. A hangverseny központjában Jean-Frédéric Edelmann (1749–1794) Párizsban és Strasbourgban tevékenykedő zeneszerző művei állnak, akinek munkásságát Haydn és Mozart is dicsérte. Edelmanntól két hegedűvel és brácsával kísért csembalódarab is elhangzik: egy mű a 4 Divertissemens op. 15. sorozatból, valamint az egyetlen kompletten fennmaradt két hegedűvel és brácsával kísért csembalóversenye (Op.14.). Ez a különleges műfaj gyakorlatilag a zongoráskvartett előfutára.Details -
2025 February21 Friday18:00 Library
The early history of electronic music in the Cologne WDR Studio 3/2 - Stockhausen enters the scene
18:00 Faragó Béla előadásaFaragó Béla előadásaKellene valaki, aki uralkodik a hangok rendszerén, aki eléggé geniális lenne hozzá,hogy a rekonstruálót, sőt az archaikusat egyesíti a forradalmival.Thomas Mann: Doktor Faustus Herbert Eimert A dodekafónia című könyvének bevezetőjében úgy ír a tizenkétfokú komponálásról, mint egyfajta végső, koncentrált elrendezési folyamatról. A szerializmus ennél is messzebbre megy: a zene totális megszervezésének irányába. Ennek a poszt-schönbergi, posztdodekafon irányzatnak fő impulzusa a francia Olivier Messiaentől származik. Tanítványai, Michel Fano, Karol Goeyvaerts, Karlheinz Stockhausen nyomán néhány év leforgása alatt a szerializmus a háború utáni zeneszerző-nemzedékek számára „kötelező” megszólalási móddá, stílussá, zenei világnyelvvé érik. Stockhausen huszonöt éves, amikor Eimert meghívására a kölni WDR Stúdió munkatársa lesz; megjelenése egycsapásra átalakítja a zeneszerzéssel és az elektronikus hangelőállítással kapcsolatos összes korábbi elképzelést. A háromrészes előadás-sorozat a Kölni WDR Stúdió archívumának közelmúltban napvilágra került hangfelvételeiről készített zenei hangzásképek, azaz szonogramok segítségével ismerteti Faragó Béla készülő doktori disszertációjának kutatási eredményeit. A második részben Liszt Faust-akkordjának kérdéseitől Schönberg Adonoy-akkordján át, Messiaen és Goeyvaerts művei után jutunk el Stockhausen Studie II. című elektronikus kompozíciójáig.Details -
2025 February22 Saturday14:30 Library
Bélaműhely – Conductor's game
14:30 Family ConcertFamily ConcertÉlménypedagógiai Zenei Interakció A Karmesterjáték egy társasjáték. Együttműködés és közös figyelem szükséges hozzá. A játékban bármilyen korú játékos részt vehet, hiszen utánzás, ismétlés és visszacsatolás segítségével képes lesz saját ütemének megfelelő tempóban fejlődni. A rövid élményprogram növeli az energiaszintet, a közös alkotás élménye pedig erősíti a (ön)bizalmat, az együttműködést. A játékosok új, eddig nem ismert vagy ritkán látott oldalaikat is bemutathatják, megváltoztatva a közösségben elfoglalt helyüket. A Karmesterjáték három, nagyjából azonos időtartamú részből, felvonásból áll: egy előadás keretében megismerhetik a játékban szereplő hangszereket (hangszerbemutató), valamint a karmester szerepét; a Hangszercséplő során szabad játék keretében szerezhetnek élményeket a résztvevők, végül Karmesterjátékban már strukturált, szabályozott játék keretében mutathatjuk meg egymásnak a tanultakat. Előadja: Bélaműhely Művészeti vezető: Rimóczi IstvánDetails -
2025 March03 Monday19:00 Library
Henosis - Compositions by Lőrinc Szécsi
19:00"A koncerten megszólaló darabok hátterét adó Henosis-sorozat – mint azt a címadó ógörög kifejezés (ἕνωσις) is jelenti – az „egy-ség” kereséséből született. Zeneszerzői munkám során azt tapasztaltam, hogy mai korunkban a hangok képtelenek pusztán „zeneként lenni”, az élő tradíció hiányában az alkotónak újabb és újabb rendszerek, szisztémák felállításával kell létüket igazolnia. Ebből fakadóan a kompozíciós folyamat java része ezen rendszerek kitalálásával telik, csak ezután következhet az intuitív zeneszerzés. Ez a folytonos „semmiből teremtés” azonban rendkívül fáradtságos folyamat, ezért egyre nagyobb igény támadt bennem arra, hogy egyszerűen csak zenét írhassak, hogy pusztán az intuíciómra hagyatkozva, a folytonos önigazolás kényszere nélkül alkossak. Ebből a vágyból született a Henosis-sorozat, mely egy egyszerű szisztémára, sőt, valójában egyetlen egy skálára épül, és ami a háttérben meghúzódva, mint rejtett logosz „kormányoz, áthatva mindenen mindent”. A nagy egész megléte felszabadítja a hangokat, így azok számtalan formában és színben jelennek meg újra és újra, mint az egész töredékei, és mégis, mint önálló létezők. A koncerten a darabok a Henotic landscape című hanginstallációba ágyazva megszakítás nélkül, egy folytonos kompozícióként hangzanak el."Szécsi LőrincDetails -
2025 March29 Saturday14:00 Library
Music Therapy Club
14:00 Jubileumi szakmai műhelynapJubileumi szakmai műhelynapA podium conversation with music therapists. Music Therapy Club is an open meeting-place of music therapists, medical, educational and social workers, as well as of anybody interested in music therapy. (In Hungarian)Details -
2025 May31 Saturday18:00 Library
LA PASSIONE - Concert of the Veduta Musica Baroque Chamber Ensemble
18:00"Tébolyult szerelem" - A 17-18. század "őrült" dalai - Mad songok és hangszeres művekA Veduta Musica korhű hangszereken játszó kamaraegyüttes ezúttal a 17. és 18. század "őrült" dalaiból válogat, kiegészítve műsorukat a kor női zeneszerzőinek - a francia E. J. de la Guerre, az egyaránt olasz Barbara Strozzi és Anna Bon - egy-egy különleges, ritkán hallható hangszeres és énekes művével. Az együttes csambalistája, Bene Róza, a BMC Könyvtár hangszerét szólaltatja meg, amelyet Titus Krijnen épített 2022-ben. A hangszer Anton Rückers 1640-es modelljének kópiája.Details -
Back
2025
-
- Feb
-
-
-
- Mar
-
-
- May
-