Programs
-
2025 September13 Saturday18:00 Library
Compass - Compositions by Balázs Horváth
18:00 SZIMA Inaugural lectureSZIMA Inaugural lectureThe creation of a composition is usually a lengthy process. The actual composition may only take two days, but once the idea is born and the piece is outlined, its construction often takes much longer. And afterwards, discovering the work's system of connections can be at least as exciting for the author as it is for the audience.At Balázs Horváth's recital, most of the works performed have a long but clearly traceable process behind them. On this occasion, the composer will not only briefly shed light on the background history of the works, but will also present some compositions from several perspectives, almost analytically, as the evening will also be Horváth's inaugural lecture at the Széchenyi Academy of Letters and Arts.There will be several works that have never been performed in Budapest or Hungary before. We can also listen to Ariannaas a premiere. The composer described the piece as a "post-neoclassical mono-cantata". The concert is supported by the National Cultural Fund and the Budapest Music Center.Details -
2025 September15 Monday18:00 Library
GENERATIONS III – CONTEMPORARY WORKS FOR PICCOLO AND PIANO
18:00Generations III – Contemporary Works for Piccolo and Piano is the third installment of a thematic concert series launched two years ago. This year, as in previous editions, distinguished composers from three different generations present a new work each. The aim of the series is to provide audiences with an accessible insight into how the composers of Generations X, Y, and Z think differently – and how these generational perspectives are reflected in their musical language and creative approaches.The programme includes the dreamlike Stardust by Máté Bella, blending metamodern and post-minimalist elements; a bold, grotesque scherzo by Iván Madarász; a lyrical yet nature-inspired work by Gyula Bánkövi; a piece by Dániel Dobri exploring emotional shifts and internal tensions; and Bence Kutrik’s playful composition, following the rhythmical logic of absurd limericks. The third concert of the series will take place at the BMC Library, where all five duos will be performed by Dávid Kanyó (piccolo) and Henrik Szőcs (piano).Details -
2025 September17 Wednesday18:00 Library
Anita Rákóczy: Beckett, Theatre, Encounters: Interviews and Interpretations
18:00 könyvbemutatókönyvbemutatóIn HungarianDetails -
2025 September20 Saturday18:00 Library
Dániel Szabó - Solo recital
18:00A zongora alkalmas a legintimebb, legcsendesebb dallam megszólaltatására éppúgy, mint a nagyzenekari, „tutti” hangzás előidézésére. Ez a csodás hangszer a hangszínek, textúrák, hangulatok végtelen skálájával tudja betölteni a teret, különösen akkor, amikor megkötések nélkül, szabadon játszik, azaz improvizál rajta valaki. Bár a zongoraművész-zeneszerző Szabó Dániel fő profilja jelenleg a jazz, zeneszerzőként és improvizátorként is gyakran fordul a klasszikus és kortárs zene vagy akár a népzene hagyományaihoz. A BMC könyvtárának intim közege, sajátos varázsa lesz ezúttal a művész „kottája”, amelyből kiindulva egy szabad zenei szárnyalásra invitáljuk a kedves közönséget. Szabó Dániel nemzetközi viszonylatban is elismert, aktív muzsikus, aki gyakran játszik szólóban, trióban és a kvintettjével is. Számos nemzetkozileg jegyzett albuma jelent meg, többek között olyan nevekkel, mint Peter Erskine, Chris Potter vagy Kurt Rosenwinkel. „Visionary” c. szimfonikus albuma az amerikai JAZZIZ listavezetője lett, Brad Mehldau és Esperanza Spaulding társaságában. Chick Corea menedzsmentje Szabót kérte fel a Corea által a MÜPA számára dedikált „Jazz Piano Concerto” zárótételének előadására, John Patitucci-val és Dave Weckl-lel. Vonószenekarra írt művét a Tonkünstler Orchester és Peter Erskine mutatta be a bécsi Musikverein-ben. Megnyerte az amerikai ASCAP zeneszerzői díját 2018-ban, a 2006-os Martial Solal Nemzetközi Jazz Zongora Versenyt Párizsban, és a montreux-i Jas Hennessy Solo Piano Competition-t 2000-ben. Legújabb formációja, a „Szabó Dániel Nonett”, amely a Magyar Zene Hazában debütált és a BMC által szervezett „Ligeti 100” fesztiválon, illetve a BMC könyvtárában is nagy sikerrel lépett fel, igazi kuriózum, amely a klasszikus zeneirodalom gyöngyszemeit szólaltatja meg a szerző szellemes átdolgozásaiban, fafúvósok, cselló és jazz trió tolmácsolásában.Details -
2025 September26 Friday18:00 Library
The early history of electronic music in the Cologne WDR Studio 4/4
18:00In HungarianDetails -
2025 October04 Saturday16:00 Library
Mikrokosmos for Strings - Volume II
16:00Workshop zeneiskolai vonószenekarokkal Bartók zongorasorozatának az EMB kiadónál megjelent átirataiból.Az évek óta folyó Mikrokozmosz vonósokra projekt következő állomásaként most Bartók zongorára írt sorozatának az Editio Musica Budapest kiadónál megjelent négykötetes, vonós hangszerekre készült átirataiból a II. kötet részletei hangzanak el, gyermek- és ifjúsági zenekarok előadásában. A workshop típusú rendezvényen lehetőség nyílik az elhangzó darabok jellegzetességeinek és a vonószenekar-pedagógiában betöltött szerepüknek részletesebb megismerésére is, ugyanakkor a koncertszerű előadás az eddig csak zongorán hallott művek új arculatának felfedezése által minden érdeklődőnek különleges élménnyel szolgálhat.Details -
2025 October13 Monday18:00 Library
From composing sounds to collective music composition
18:00 SZIMA Inaugural lectureSZIMA Inaugural lectureEgy zenepedagógiai koncepció története Az elmúlt 40 év alatt nemcsak a zene, hanem a zeneszerzés is alapvető paradigmaváltáson ment keresztül. Ennek illusztrálására nem elég bemutatni a kompozíciókat, mivel ezek csak implicit módon foglalják magukba azt az utat, mely a művek gondolatiságát, kérdésfeltevését illusztrálja. Zeneszerzői tevékenységemet ezért pedagógiai kutatásaimon keresztül tudom legjobban bemutatni. A székfoglaló előadás kerete a 80-as évek közepén a párizsi IRCAM-ban indított kutatás története. A hangszintézis, a zenei mozdulatok elemzése és programozása, valamint a digitális hangszerek tervezése egy zenei kommunikációs módszer pedagógiájának eddig nem, vagy ritkán alkalmazott alap elemei. A hagyományos képzésen túl ezt a három területet javaslom egy komplex zenei fejlesztő pedagógiába integrálni: 1) Szenzoriális intelligencia fejlesztése (a hallgatástól a megértésig) 2) Az osztott intelligencia ember és gép között 3) A kollektív intelligencia (szociális virtuozitás) fejlesztése a kolletív szabad improvizáláson keresztül. Ifj. Kurtág György a budapesti Zeneakadémián Petrovics Emil osztályában végzett, de az Új Zenei Stúdió volt rá legnagyobb hatással, amelynek már aktív tagja volt ez idő tájt. Mestereinek Eötvös Pétert, Mesías Maiguashcát és Grünwalsky Ferencet, valamint David Wesselt és Barre Phillips-et tartja. A párizsi IRCAM-ban dolgozott és részt vett Pierre Boulez Repons című darabjának amerikai turnéján. A bordeaux-i egyetemhez tartozó komputer zenei laboratórium a SCRIME alapító tagja. Zenepedagógiai kutatásai egy zenei kommunikációs módszer kidolgozása felé orientálták, az ebből készülő doktori disszertáció folyamatban van. Napjainkban a Barre Phillips által alapított európai improvizációs központ, a CEPI elnökeként a szabad improvizáció, mint autonóm művészet elismerését és egy interaktív archívum koncepcióját tartja legfontosabb tevékenységének. Felvételei a müncheni ECM-nél és a budapesti BMC Records-nál jelentek meg.Details -
2025 October15 Wednesday19:00 Library
Evenings of Cinema | Dancing Figure
19:00 Guest: György Kurtág Jr.Guest: György Kurtág Jr.DANCING FIGURE(Táncalak)Hungarian music film, 2002, 68 min. - In Hungariandirector, script writer, cinematographer: Ferenc Grunwalskymusic: György Kurtág Jr.editor: Katalin Kabdebóproducer: András Ozorai Featuring: Andrea Ladányi, dancer The film's protagonist, the journey of the "reviving body": a series of visions and trials. Andrea Ladányi's movement, a mixture of beauty, sport, acrobatics, classical and modern dance skills. Her dance form is a phenomenon that evokes classical Greek statues and is at the same time contemporary and extraterrestrial. Like the movement of the planets "is nothing more than a ceaseless movement and music of different sounds that progresses to set milestones alongside the immeasurable river of time." (Kepler)The camera's approach, transmission technique, attention stubbornly and persistently pays attention to the music, the dancer's movement and shape, the existence of his body. It builds exclusively on the image, the light, the music, the dance, and the images of human memory. István Nádler's lines redraw it, his brushstrokes cross the film frames. Apart from Ottó Orbán's poem, there is no text in it.The film is a series of dance, music and memories, in which photographs, dance and film imagery blend with 20th century documents. The screening will be introduced by film- and music critic László Kolozsi (in Hungarian).Guest: György Kurtág Jr., composerDetails -
2025 October17 Friday18:00 Library
From the Peacock Dance to the Bear Dance - Jenő Pertis' literary inspirations
18:00Pertis Jenő életművében meghatározó elem az irodalmi ihletés. A sumér–akkád varázsmondókáktól Eugène Guillevic és William Butler Yeats versein át a Kalevaláig számtalan alkotás késztette a szerzőt komponálásra. Az idei emlékkoncerten Pertis Jenő magyar irodalmi inspirációiból, illetve azok zenei újjászületéséből hallhat válogatást a közönség. A műsor érdekessége, hogy nemcsak versek (Szabó Éva és József Attila költeményei), hanem Lázár Ervin meséi nyomán keletkezett kompozíciók is elhangzanak, utóbbi esetében ráadásul szöveg nélkül, csak zongorán. A hangverseny elején pedig még egy ősbemutató is elhangzik csembalón.Details -
2025 October20 Monday18:00 Library
Harpsichord concertos by Johann Sebastian Bach and his sons
18:00 Concert by Ágnes Ratkó (harpsichord) and the Zimmermann EnsembleConcert by Ágnes Ratkó (harpsichord) and the Zimmermann EnsembleA koncert egymás mellé állítja Johann Sebastian Bach és fiainak műveit, megmutatva, milyen sokszínű és különböző zenei nyelvet beszéltek apa és fiai. Johann Sebastian Bach két csembalóversenye mellett két fiának - Wilhelm Friedemann, a „hallei Bach” és Johann Christian, a „londoni Bach” - egy-egy versenyműve hangzik el. Az utóbbi mű érdekessége, hogy Mozart ültette át versenymű formába.Details -
2025 October25 Saturday19:00 Library
Dohnányi Quartet 4/1 | Kodály, Beethoven
19:00A Dohnányi Quartet immár kilencedik éve tematikus koncertsorozat keretében mutatja be a BMC Könyvtár közönségének a vonósnégyes-irodalom közismert és különleges alkotásait. Az idei sorozatban a műfaj legfontosabb remekművei, a kései Beethoven-kvartettek mellett XX. századi magyar zeneszerzők, Kodály Zoltán, Dohnányi Ernő, Seiber Mátyás és Gárdonyi Zoltán utolsó vonósnégyesei szólalnak meg.Details -
2025 November08 Saturday09:30 Library
Conference on the occasion of the 100th anniversary of the birth of musicologist Ernő Lendvai
09:30Fővédnök: Kodály Zoltánné Péczely Sarolta Szakmai tanácsadó: Ordasi Péter, karnagy Szervező: Keresztury-Albert Zsolt, zeneszerző Előadások I. rész - levezető elnök: Mohay Miklós, zeneszerző 9:30 - 9:45h A szeminárium ünnepélyes megnyitása9:45 - 11:00h A zenei jelentés kérdése Lendvai Ernő elemzéseiben Pintér Csilla Mária, zenetörténész (Bartók Archívum) Aranymetszés mint formakohéziós erő Liszt Ferenc kései művészetében Balázs Gergely, doktorandusz (Zeneakadémia), szolfézs-zeneelmélet tanár 11:00 - 11:30h Kávészünet 11:30 - 12:45h Rend és rendszer Bach zenéjében Kamp Salamon, karmester, egyetemi tanár (Zeneakadémia) Bach művek újraélesztése - mennyire lehet sikeres egy rekonstrukció? Dinyés Soma, zenetanár, vezető karnagy (Magyar Rádió Gyermekkórusa) 12:45 - 14:00h Ebédszünet Előadások II. rész - levezető elnök: Dinyés Soma, karnagy 14:00 - 15:45h A tizenkét fokú zene ethosza - a tengelyrendszer filozófiai vonatkozásai Keresztury-Albert Zsolt, zeneszerző A tengelyes funkciós gondolkodás csírái Mozart műveiben Ordasi Péter, karnagy, nyug. főiskolai tanár (Debreceni Egyetem) Liszt Via crucisának harmóniai rejtelmei Mohay Miklós, zeneszerző, egyetemi tanár (Zeneakadémia) 15:45 - 16:15h Kávészünet 16:15 - 18:00h Alfa-típusú hangzásképek Kodály műveiben és a Kodály-domináns harmónia értelmezési spektruma Arató Ákos, doktorandusz (Zeneakadémia), egyetemi oktató (SZTE) Egy improvizációs folyamat felépítése a tengelyrendszer szabályai szerint Esze Zsolt, zongoraművész, tanár (Póka Egon Művészeti Akadémia) Harmónia- és dallamépítés az improvizációban a tengelyes funkcióelmélet felhasználásával Esze Jenő, zongoraművész, tanár (Kőbányai Zenei Stúdió) 18:00 - 18:15h A szeminárium ünnepélyes lezárása Kamarazenei betétekkel közreműködnek: Miksch Adrienn - énekOrdasi Anna - zongora [vl]Details -
Back
2025
-
- Sep
-
-
-
-
-
- Oct
-
-
-
-
-
-
- Nov
-