Programok
-
2025 augusztus31 vasárnap18:00 Könyvtár
Pajta-koncert a BMC-ben
18:00A 15 évig folyó vértesacsai Pajta-kurzus és koncertjeinek helyszíne megszűnt. Helyette 2023 óta zeneakadémiai diákjaimmal másutt folytatjuk a közös nyári munkát.A Kurtág-zenéket tanulmányozó és játszó Ludium-együttes az elmúlt tizenvalahány „Pajta-évben” volt aktív, majd a tagok szakmailag „felnőtté válása” okán ért véget. Mesterünk művein kívül klasszikus kamarazenéket is játszottunk, munkánk során legtöbbször Kemenes András is társult hozzánk. Az első évek csapatában voltak Fejérvári Zoltán, Szalai András, Tornyai Péter, Kiss Péter, Dubóczky Gergely és sokan mások - azóta már neves kollégáim.A mai új csapat is rendkívüli tehetségekből áll, a jövő zenészeit remélhetjük belőlük. (Csalog Gábor)Részletek -
2025 szeptember13 szombat18:00 Könyvtár
Iránytű - Horváth Balázs szerzői estje
18:00 SZIMA székfoglaló előadásSZIMA székfoglaló előadásEgy kompozíció létrejötte általában hosszadalmas folyamat. Lehet, hogy a komponálás konkrétan csak két napot vesz igénybe, de az ötlet megszületése és a darab körvonalazódása után annak felépítése gyakran sokkal tovább tart. Utólag pedig a mű kapcsolatrendszerének felfedezése legalább olyan izgalmas lehet a szerző, mint a befogadók számára.Horváth Balázs szerzői estjén a felhangzó művek többsége mögött hosszú, de jól nyomon követhető folyamat áll. Ez alkalommal a zeneszerző nem csak a művek háttértörténetét fogja röviden megvilágítani, de némely kompozíciót több szempontból, szinte analitikusan fog bemutatni, lévén az est egyúttal Horváth Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémiai székfoglaló előadása is lesz.A koncerten több olyan művet is hallhatunk, amelyet Budapesten, illetve Magyarországon még egyáltalán nem adtak elő. Ősbemutatóként pedig a „poszt-neoklasszikus mono-kantátaként” aposztrofált Arianna című darabbal ismerkedhetünk meg.Részletek -
2025 szeptember15 hétfő18:00 Könyvtár
Generációk III - KORTÁRS MŰVEK PIKOLÓRA ÉS ZONGORÁRA
18:00A Generációk III – kortárs művek pikolóra és zongorára a két éve elindított tematikus koncertsorozat harmadik projektje, amelyben idén is három különböző generáció jeles alkotói mutatkoznak be egy-egy kompozícióval. A sorozat célja, hogy a nagyközönség számára érthető módon mutassa be, miben gondolkodnak másként az X, Y és Z generáció zeneszerzői, és ez miként jelenik meg zenei eszköztárukban, invencióikban.A műsorban helyet kap a metamodern és posztminimalista jegyeket ötvöző, álomszerű Stardust (Bella Máté), egy zeneileg is groteszkbe hajló, szilaj scherzo (Madarász Iván), egy lírai hangvételű, mégis természetközeli hangulatokat idéző darab (Bánkövi Gyula), egy hirtelen hangulati váltásokat vizsgáló, belső feszültségeket feldolgozó mű (Dobri Dániel), valamint egy abszurd limerickek ritmusát követő, játékos kompozíció (Kutrik Bence). A sorozat harmadik koncertjére a BMC Könyvtárban kerül sor, ahol az öt alkotó egy-egy duója Kanyó Dávid (pikoló) és Szőcs Henrik (zongora) előadásában szólal meg.Részletek -
2025 szeptember17 szerda18:00 Könyvtár
Rákóczy Anita: Beckett, színház, találkozások: interjúk és interpretációk
18:00 könyvbemutatókönyvbemutatóSamuel Beckett Godot-ra várva című drámájának ősbemutatója 1953-ban volt Párizsban. Hogy lehet az, hogy Magyarországra minden várakozásunk ellenére csak 1965-ben érkezett meg? Mi volt az ára, hogy a Thália Színház műsorára tűzhesse a darabot, milyen alkut között Kazimir Károly Aczél Györggyel? Milyen szaga volt Estragon cipőjének az 1965-ös magyar ősbemutatón? Hogy jött létre az ország első stúdiószínháza? Mit jelentett a központi ellenőrzés Kaposváron abban az időben, amikor Ascher Tamás a legendás Beckett-előadásait csinálta? Miért ássa be a férj a feleségét derékig, majd nyakig a földbe Székely Kriszta Szép napok-rendezésében, és egyáltalán, miért foglalkozik Beckett-tel és a halállal egy egyetemista? Mi az a barakkdramaturgia, és mi köze Visky Andráshoz? Milyen kihívásokkal nézett szembe Kurtág György élete első operájának megírása közben? A Beckett, színház, találkozások: Interjúk és interpretációk című kötet tíz beszélgetést közöl: a megszólalók Becketthez fűződő élményein, gondolatain át feltárul közel hatvan év a magyar Beckett-színjátszás történetéből, miközben az Olvasók a felsorolt kérdésekre mind választ találnak – és válaszok helyett újabb kérdéseket. A szerzővel Ascher Tamás és Visky András beszélget, moderátor: Sipos JúliaRészletek -
2025 szeptember20 szombat18:00 Könyvtár
Szabó Dániel - szólókoncert
18:00A zongora alkalmas a legintimebb, legcsendesebb dallam megszólaltatására éppúgy, mint a nagyzenekari, „tutti” hangzás előidézésére. Ez a csodás hangszer a hangszínek, textúrák, hangulatok végtelen skálájával tudja betölteni a teret, különösen akkor, amikor megkötések nélkül, szabadon játszik, azaz improvizál rajta valaki. Bár a zongoraművész-zeneszerző Szabó Dániel fő profilja jelenleg a jazz, zeneszerzőként és improvizátorként is gyakran fordul a klasszikus és kortárs zene vagy akár a népzene hagyományaihoz. A BMC könyvtárának intim közege, sajátos varázsa lesz ezúttal a művész „kottája”, amelyből kiindulva egy szabad zenei szárnyalásra invitáljuk a kedves közönséget. Szabó Dániel nemzetközi viszonylatban is elismert, aktív muzsikus, aki gyakran játszik szólóban, trióban és a kvintettjével is. Számos nemzetkozileg jegyzett albuma jelent meg, többek között olyan nevekkel, mint Peter Erskine, Chris Potter vagy Kurt Rosenwinkel. „Visionary” c. szimfonikus albuma az amerikai JAZZIZ listavezetője lett, Brad Mehldau és Esperanza Spaulding társaságában. Chick Corea menedzsmentje Szabót kérte fel a Corea által a MÜPA számára dedikált „Jazz Piano Concerto” zárótételének előadására, John Patitucci-val és Dave Weckl-lel. Vonószenekarra írt művét a Tonkünstler Orchester és Peter Erskine mutatta be a bécsi Musikverein-ben. Megnyerte az amerikai ASCAP zeneszerzői díját 2018-ban, a 2006-os Martial Solal Nemzetközi Jazz Zongora Versenyt Párizsban, és a montreux-i Jas Hennessy Solo Piano Competition-t 2000-ben. Legújabb formációja, a „Szabó Dániel Nonett”, amely a Magyar Zene Hazában debütált és a BMC által szervezett „Ligeti 100” fesztiválon, illetve a BMC könyvtárában is nagy sikerrel lépett fel, igazi kuriózum, amely a klasszikus zeneirodalom gyöngyszemeit szólaltatja meg a szerző szellemes átdolgozásaiban, fafúvósok, cselló és jazz trió tolmácsolásában.Részletek -
2025 szeptember26 péntek18:00 Könyvtár
Az elektronikus zene korai története a kölni WDR Stúdióban 4/4. - Faragó Béla előadása
18:00Kellene valaki, aki uralkodik a hangok rendszerén, aki eléggé geniális lenne hozzá,hogy a rekonstruálót, sőt az archaikusat egyesíti a forradalmival.Thomas Mann: Doktor Faustus A Kölni WDR Stúdió első számú zeneszerző-alapítója, Herbert Eimert vajon mennyire érezte korlátnak, hogy kezdetben csupán Meyer-Eppler Hangkatalógusából, valamint Heinz Schütz improvizált hangjainak montírozásával, ritmizálásával, transzponálásával lehetett alkotni, új műveket létrehozni? Milyen távlatot jelenthetett zeneszerzői fantáziája számára ez az erősen behatárolt eszköztár, amelyben még a dodekafónia elveit sem alkalmazhatta? A változás úgy következett be, hogy 1953-ban Eimert közbenjárására a WDR művészeti munkatársként szerződtette a fiatal Karlheinz Stockhausent, aki Párizsban Messiaen óráit látogatta, emellett elsajátította a musique concrète technikáját. Karel Goeyvaerts hatására Stockhausen már 1951-ben megismerkedett a szerializmus elveivel, és 1952-ben, ugyancsak barátja révén felfedezte a szinuszgenerátort. A messiaen-i impulzus a rádiós méréstechnika e nehézkes instrumentumával, valamint Stockhausen kreativitásával és makacs kitartásával párosulva meghozta gyümölcsét. Radikálisan új zeneszerzői és esztétikai elvek mentén kezdetét veszi a Stúdió következő nagy korszaka. Így jutunk el Stockhausen: Die Konkrete Etüde ⅕ című művétől a Studie I. és Studie II. című elektronikus kompozíciójáig.Részletek -
2025 október04 szombat16:00 Könyvtár
Mikrokozmosz vonósokra - a II. kötet
16:00Workshop zeneiskolai vonószenekarokkal Bartók zongorasorozatának az EMB kiadónál megjelent átirataiból.Az évek óta folyó Mikrokozmosz vonósokra projekt következő állomásaként most Bartók zongorára írt sorozatának az Editio Musica Budapest kiadónál megjelent négykötetes, vonós hangszerekre készült átirataiból a II. kötet részletei hangzanak el, gyermek- és ifjúsági zenekarok előadásában. A workshop típusú rendezvényen lehetőség nyílik az elhangzó darabok jellegzetességeinek és a vonószenekar-pedagógiában betöltött szerepüknek részletesebb megismerésére is, ugyanakkor a koncertszerű előadás az eddig csak zongorán hallott művek új arculatának felfedezése által minden érdeklődőnek különleges élménnyel szolgálhat.Részletek -
2025 október10 péntek18:00 Könyvtár
Johann Sebastian Bach és fiai csembalóversenyei
18:00 Ratkó Ágnes (csembaló) és a Zimmermann Ensemble hangversenyeRatkó Ágnes (csembaló) és a Zimmermann Ensemble hangversenyeA koncert egymás mellé állítja Johann Sebastian Bach és fiainak műveit, megmutatva, milyen sokszínű és különböző zenei nyelvet beszéltek apa és fiai. Johann Sebastian Bach két csembalóversenye mellett két fiának - Wilhelm Friedemann, a „hallei Bach” és Johann Christian, a „londoni Bach” - egy-egy versenyműve hangzik el. Az utóbbi mű érdekessége, hogy Mozart ültette át versenymű formába.Részletek -
2025 október13 hétfő18:00 Könyvtár
ifj. Kurtág György: A hangok komponálásától a kollektív zeneszerzésig
18:00 SZIMA székfoglaló előadásSZIMA székfoglaló előadásEgy zenepedagógiai koncepció története Az elmúlt 40 év alatt nemcsak a zene, hanem a zeneszerzés is alapvető paradigmaváltáson ment keresztül. Ennek illusztrálására nem elég bemutatni a kompozíciókat, mivel ezek csak implicit módon foglalják magukba azt az utat, mely a művek gondolatiságát, kérdésfeltevését illusztrálja. Zeneszerzői tevékenységemet ezért pedagógiai kutatásaimon keresztül tudom legjobban bemutatni. A székfoglaló előadás kerete a 80-as évek közepén a párizsi IRCAM-ban indított kutatás története. A hangszintézis, a zenei mozdulatok elemzése és programozása, valamint a digitális hangszerek tervezése egy zenei kommunikációs módszer pedagógiájának eddig nem, vagy ritkán alkalmazott alap elemei. A hagyományos képzésen túl ezt a három területet javaslom egy komplex zenei fejlesztő pedagógiába integrálni: 1) Szenzoriális intelligencia fejlesztése (a hallgatástól a megértésig) 2) Az osztott intelligencia ember és gép között 3) A kollektív intelligencia (szociális virtuozitás) fejlesztése a kolletív szabad improvizáláson keresztül. Ifj. Kurtág György a budapesti Zeneakadémián Petrovics Emil osztályában végzett, de az Új Zenei Stúdió volt rá legnagyobb hatással, amelynek már aktív tagja volt ez idő tájt. Mestereinek Eötvös Pétert, Mesías Maiguashcát és Grünwalsky Ferencet, valamint David Wesselt és Barre Phillips-et tartja. A párizsi IRCAM-ban dolgozott és részt vett Pierre Boulez Repons című darabjának amerikai turnéján. A bordeaux-i egyetemhez tartozó komputer zenei laboratórium a SCRIME alapító tagja. Zenepedagógiai kutatásai egy zenei kommunikációs módszer kidolgozása felé orientálták, az ebből készülő doktori disszertáció folyamatban van. Napjainkban a Barre Phillips által alapított európai improvizációs központ, a CEPI elnökeként a szabad improvizáció, mint autonóm művészet elismerését és egy interaktív archívum koncepcióját tartja legfontosabb tevékenységének. Felvételei a müncheni ECM-nél és a budapesti BMC Records-nál jelentek meg.Részletek -
2025 október15 szerda19:00 Könyvtár
Budapesti moziestek | Táncalak
19:00"Moziest" sorozatunkban olyan, többnyire magyar filmeket vetítünk, amelyeknek zenéje és annak alkotója különösen kedves, fontos számunkra. Játék- és dokumentumfilmek egyaránt szerepelnek a kínálatban, a filmművészet hajnalának idejéből éppúgy, mint a közelmúltból. S hogy az élmény még teljesebb legyen, a kiválasztott filmek zeneszerzőjét (vagy azok közeli munkatársait, barátait) is meginvitáljuk majd egy beszélgetésre. Házigazdánk továbbra is Kolozsi László lesz, aki nemcsak film- és zenekritikus, de regény- és forgatókönyvíró is, ez utóbbit a MOMÉ-n oktatja.Sorozatunk októberi állomásán Grunwalsky Ferencre emlékezünk, vendégünk lesz ifj. Kurtág György, zeneszerző. TÁNCALAKmagyar zenés film, 2002, 68 percrendező, forgatókönyvíró: Grunwalsky Ferencoperatőr: Grunwalsky Ferenc, Lilienberg Ferenczene: ifj. Kurtág Györgyvágó: Kabdebó Katalinproducer: Ozorai AndrásSzereplő:Ladányi Andrea, táncművészA film főszereplője, "a feléledő test" útja: látomások és megpróbáltatások sora. Ladányi Andrea mozgása, a szépség, a sport, az akrobatika, a klasszikus és a modern tánctudás keveréke. Táncalakja jelenség, amely klasszikus görög szobrokat idéz, és amely egyszerre mai és földön kívüli. Mint a bolygók mozgása "nem egyéb, mint különböző hangokból álló szüntelen, mozgás és muzsika mely halad, hogy mérföldköveket állítson az idő mérhetetlen folyója mellé." (Kepler)A kamera megközelítési, közvetítési technikája, figyelme makacsul és kitartóan a zenére, a táncos mozgására és alakjára, testének létére figyel. Kizárólag a képre, a fényre, a zenére, a táncra, és az emberi emlékezet képeire épít. Nádler István vonalai átrajzolják, ecsetvonásai átszelik a filmkockákat. Orbán Ottó versén kívül nincsen benne szöveg.A film tánc, zene és emlékek sora, melyben a fotók, a tánc és a filmi képalkotás a XX. század dokumentumaival keverednek egybe. A vetítés előtti és utáni beszélgetést Kolozsi László film- és zenekritikus moderálja.Vendég: ifj. Kurtág György, zeneszerzőRészletek -
2025 október17 péntek18:00 Könyvtár
A Pávatánctól a Medvetáncig - Pertis Jenő irodalmi inspirációi
18:00Pertis Jenő életművében meghatározó elem az irodalmi ihletés. A sumér–akkád varázsmondókáktól Eugène Guillevic és William Butler Yeats versein át a Kalevaláig számtalan alkotás késztette a szerzőt komponálásra. Az idei emlékkoncerten Pertis Jenő magyar irodalmi inspirációiból, illetve azok zenei újjászületéséből hallhat válogatást a közönség. A műsor érdekessége, hogy nemcsak versek (Szabó Éva és József Attila költeményei), hanem Lázár Ervin meséi nyomán keletkezett kompozíciók is elhangzanak, utóbbi esetében ráadásul szöveg nélkül, csak zongorán. A hangverseny elején pedig még egy ősbemutató is elhangzik csembalón.Részletek -
2025 október25 szombat19:00 Könyvtár
Dohnányi Quartet 4/1. | Kodály, Beethoven
19:00A Dohnányi Quartet immár kilencedik éve tematikus koncertsorozat keretében mutatja be a BMC Könyvtár közönségének a vonósnégyes-irodalom közismert és különleges alkotásait. Az idei sorozatban a műfaj legfontosabb remekművei, a kései Beethoven-kvartettek mellett XX. századi magyar zeneszerzők, Kodály Zoltán, Dohnányi Ernő, Seiber Mátyás és Gárdonyi Zoltán utolsó vonósnégyesei szólalnak meg.Részletek -
Vissza
2025
-
- aug
-
- szept
-
-
-
-
-
- okt
-
-
-
-
-
-