Programok
-
2025 január24 péntek18:00 Könyvtár
Átlátszó Hang 2025 - Harvey Sachs: Schönberg - Miért fontos
18:00 KönyvbemutatóKönyvbemutatóArnold Schönberg (1874-1951) zsidó származású osztrák-amerikai zeneszerző a maga idejében nemzetközi ikon volt, tizenkétfokú kompozíciós technikáját, a dodekafóniát sokan a zene jövőjének tartották. Manapság azonban ritkán játsszák műveit, neve jobb esetben közömbösséget, rosszabb esetben ellenszenvet vált ki. Harvey Sachs, a neves zenetudós megkísérli visszahelyezni Schönberget az őt megillető helyre mint a huszadik század egyik legnagyobb hatású zeneszerzőjét és tanárát, aki dacolva kritikusaival - köztük a műveit "degeneráltnak" nevező nácikkal -, akkora változásokat indított el, amelyek a mai napig érzékelhetők, és akinek a kompozícióival mindenkinek érdemes megismerkednie, akit érdekel a nyugati zene múltja, jelene és jövője. Harvey Sachs (1946) amerikai-kanadai muzikológus, számos kiváló zenei könyv - egyebek mellett egy nagy Toscanini-életrajz - szerzője éppen azt tudja, amit egy jó biográfusnak tudnia kell: olvasmányosan írni és a sok éves kutatáson alapuló tényeket úgy bemutatni, hogy az minden, a 20. század hihetetlenül gazdag kultúr- és zenetörténete iránt érdeklődő olvasó számára érdekes legyen. Az & Kiadó gondozásában megjelenő kötet bemutatóján Molnár Szabolcs zenetörténésszel a kötet fordítója, Rácz Judit beszélget.Részletek -
2025 január27 hétfő18:00 Könyvtár
Átlátszó Hang 2025 | Filmklub - Az Infermental és az audiovizuális és térakusztikus kísérletek az 1980-as évekből
18:00Az Infermental magazin, ahogy azt az alcíme (The First International Magazine on Videocassettes) is büszkén hirdette, 1981 és 1991 között a világ első és – tehetnénk hozzá – egyben utolsó videókazettákon kiadott nemzetközi audiovizuális periodikuma volt. Ennek a kultúrtechnikailag meglehetősen szokatlan, – a kevés hasonló, de többnyire nem nemzetközi próbálkozástól eltekintve – majdnem párját ritkító formátumnak a pontos meghatározása nem magától értetődő feladat. Az Infermental ugyanis az 1980-as években egyszerre volt információs szolgáltatás, kommunikációs csatorna a világ alternatív médiaintézményei, -csoportosulásai és -szcénái között, a kortárs globális audiovizuális kultúra alternatív és művészi tendenciáinak egyfajta partikuláris látlelete („enciklopédia”), alternatív transznacionális gazdasági és terjesztési modell, és nem utolsó sorban egyfajta médiatechnológia kulturális mozgalom, hálózat, a maga korában sajátos „hype” jelenség is. Mai, retrospektív megközelítésben az Infermental egyfajta az internet korszaka előtti videómegosztó platformszerűség volt, amit a kortárs viszonyok között részben a lapkiadás, részben a videó- és filmforgalmazás kultúrtechnikáinak praktikáiba öltöztettek. Az Infermental hazai jelentékenységét két tény adja. Az egyik, hogy Bódy Gábor volt a főkezdeményezője, akkori felesége Dr. Bódy Vera (Baksa-Soós Veronika) pedig a későbbi főszervezője a magazinnak. A másik, ebből következő pedig, hogy az Infermental fennállása során megjelent 10+1 lapszámban a Magyarországról beküldött videók száma erősen felülreprezentált volt az ország tényleges, késő kádárkori alternatív médiakulturális és videóművészeti szcénájához képest. Az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál keretei között pedig az adja történeti aktualitását, hogy az Infermental lapszámok számos audiovizuális és térakusztikus technológiai kísérletnek, alternatív zenekarok videóklipjeinek is terjedelmet adtak. Így a jelenből visszatekintve az Infermental kazettakiadása értékes korarchívum is. Az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál filmklubja keretében az Infermentalról Keskeny András tart vetítéssel egybekötött előadást. Keskeny András az ELTÉ-n filmtudományt, a MOMÉ-n művészi fotográfiát, a berlini Humboldt Egyetemen kultúratudományt tanult. 2015 és 2018 között a Photo-Objects című interdiszciplináris kultúratudományi kutatási projekt munkatársa a Berlini Állami Múzeumoknál. 2017 és 2019 között a Humboldt Egyetem Kultúratudományi Intézetének óraadója. 2022 és 2024 között az ELTE több tanszékének és az Eötvös József Collegium Társadalomtudományi Műhelyének óraadója. 2024-től a Bielefeldi és Szegedi Egyetemek doktorandusza, disszertációs témája az Infermental médiakultúrtörténete. További kutatási területei: az 1970-es és 1980-as évek alternatív médiakulturális praktikái, a videóklipkultúra az 1980-as évektől napjainkig, ill. a kortárs audiovizuális kultúra kultúratudományi esztétikája. Kurátor:Dargay MarcellKaincz Orsolya Moderátor:Dargay Marcell Előadók:Keskeny AndrásA program az Ernst von Siemens Musikstiftung és a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával valósul meg.Részletek -
2025 január31 péntek19:00 Könyvtár
Dohnányi Quartet 4/2. | Haydn, Schumann, Kurtág
19:00Haydn életét végigkísérte a kvartett-komponálás, első és utolsó vonósnégyese között 48 év telt el, több, mint Schumann teljes élete. A romantikus mester pedig szinte összes kamarazenei művét egyetlen év alatt írta. Kurtág György művészete sok szállal kapcsolódik mindkét nagy elődhöz. A Dohnányi Quartet idei koncertsorozatában e három szerző vonósnégyesein keresztül nyújt bepillantást a műfaj mélységeibe, sokszínűségébe.Részletek -
2025 február01 szombat18:00 Könyvtár
Átlátszó Hang 2025 | Varga Judit: Submersus
18:00Varga Judit egész estés művében az ember és a gép virtuóz zongoraduót alkotnak: a klasszikus akusztikus zongora „párbajozik” a számítógép vezérelte Disklavierrel. Ez az ember-gép dualitás a mű vizuális részének a létrejöttében is megjelenik: a képi és videóanyagokat modern mesterséges intelligencia platformok hozták létre. Emberi kezdeményezésre (ötlet), a gépek formálják (ChatGPT – promt, Midjourney – kép, runway – videó), majd az ember fejezi be a kompozíciót (videóeditálás, kompozíció). Konceptuális háttér: A „Submersus” egy újabb darab a szerző azon művei sorában, amelyekben a kinetikus energiákat zenei formában vizsgálja. A zeneszerző célja, hogy algoritmusokat, fizikai jelenségeket és mozgási energiákat tegyen hallhatóvá.Kurátor: Gryllus SamuA koncert az Ernst von Siemens Musikstiftung és a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával valósul meg.Részletek -
2025 február10 hétfő18:00 Könyvtár
Hegedűkíséretes csembalószonáták Párizsban - Leclair consort
18:00A 18. század második felében egyre népszerűbb műfaj lett a hegedűkíséretes csembalószonáta. A koncert ezekből válogat különleges és méltatlanul keveset játszott műveket. A hangverseny központjában Jean-Frédéric Edelmann (1749–1794) Párizsban és Strasbourgban tevékenykedő zeneszerző művei állnak, akinek munkásságát Haydn és Mozart is dicsérte. Edelmanntól két hegedűvel és brácsával kísért csembalódarab is elhangzik: egy mű a 4 Divertissemens op. 15. sorozatból, valamint az egyetlen kompletten fennmaradt két hegedűvel és brácsával kísért csembalóversenye (Op.14.). Ez a különleges műfaj gyakorlatilag a zongoráskvartett előfutára.Részletek -
2025 február21 péntek18:00 Könyvtár
Az elektronikus zene korai története a kölni WDR Stúdióban 3/2. | Stockhausen színre lép
18:00 Faragó Béla előadásaFaragó Béla előadásaKellene valaki, aki uralkodik a hangok rendszerén, aki eléggé geniális lenne hozzá,hogy a rekonstruálót, sőt az archaikusat egyesíti a forradalmival.Thomas Mann: Doktor Faustus Herbert Eimert A dodekafónia című könyvének bevezetőjében úgy ír a tizenkétfokú komponálásról, mint egyfajta végső, koncentrált elrendezési folyamatról. A szerializmus ennél is messzebbre megy: a zene totális megszervezésének irányába. Ennek a poszt-schönbergi, posztdodekafon irányzatnak fő impulzusa a francia Olivier Messiaentől származik. Tanítványai, Michel Fano, Karol Goeyvaerts, Karlheinz Stockhausen nyomán néhány év leforgása alatt a szerializmus a háború utáni zeneszerző-nemzedékek számára „kötelező” megszólalási móddá, stílussá, zenei világnyelvvé érik. Stockhausen huszonöt éves, amikor Eimert meghívására a kölni WDR Stúdió munkatársa lesz; megjelenése egycsapásra átalakítja a zeneszerzéssel és az elektronikus hangelőállítással kapcsolatos összes korábbi elképzelést. A háromrészes előadás-sorozat a Kölni WDR Stúdió archívumának közelmúltban napvilágra került hangfelvételeiről készített zenei hangzásképek, azaz szonogramok segítségével ismerteti Faragó Béla készülő doktori disszertációjának kutatási eredményeit. A második részben Liszt Faust-akkordjának kérdéseitől Schönberg Adonoy-akkordján át, Messiaen és Goeyvaerts művei után jutunk el Stockhausen Studie II. című elektronikus kompozíciójáig. Thomas Mann-ra emlékezve élőben elhangzik Faragó Béla József Attila-dalok című műve.Részletek -
2025 február22 szombat14:30 Könyvtár
Bélaműhely – Karmesterjáték
14:30 Kalandra Fül FesztiválKalandra Fül FesztiválÉlménypedagógiai Zenei Interakció A Karmesterjáték egy társasjáték. Együttműködés és közös figyelem szükséges hozzá. A játékban bármilyen korú játékos részt vehet, hiszen utánzás, ismétlés és visszacsatolás segítségével képes lesz saját ütemének megfelelő tempóban fejlődni. A rövid élményprogram növeli az energiaszintet, a közös alkotás élménye pedig erősíti a (ön)bizalmat, az együttműködést. A játékosok új, eddig nem ismert vagy ritkán látott oldalaikat is bemutathatják, megváltoztatva a közösségben elfoglalt helyüket. A Karmesterjáték három, nagyjából azonos időtartamú részből, felvonásból áll: egy előadás keretében megismerhetik a játékban szereplő hangszereket (hangszerbemutató), valamint a karmester szerepét; a Hangszercséplő során szabad játék keretében szerezhetnek élményeket a résztvevők, végül Karmesterjátékban már strukturált, szabályozott játék keretében mutathatjuk meg egymásnak a tanultakat. Előadja: Bélaműhely Művészeti vezető: Rimóczi IstvánRészletek -
2025 május31 szombat18:00 Könyvtár
LA PASSIONE - A Veduta Musica barokk kamaraegyüttes koncertje
18:00"Tébolyult szerelem" - A 17-18. század "őrült" dalai - Mad songok és hangszeres művekA Veduta Musica korhű hangszereken játszó kamaraegyüttes ezúttal a 17. és 18. század "őrült" dalaiból válogat, kiegészítve műsorukat a kor női zeneszerzőinek - a francia E. J. de la Guerre, az egyaránt olasz Barbara Strozzi és Anna Bon - egy-egy különleges, ritkán hallható hangszeres és énekes művével. Az együttes csambalistája, Bene Róza, a BMC Könyvtár hangszerét szólaltatja meg, amelyet Titus Krijnen épített 2022-ben. A hangszer Anton Rückers 1640-es modelljének kópiája.Részletek -
Vissza
2025
-
- jan
-
-
-
- febr
-
-
-
-
- máj
-