Fehér György Miklós
Zeneszerző
Fehér György Miklós 1951. június 22-én született Budapesten. 1956-tól 1971-ig a miskolci Bartók "Konzin", majd Budapesten és később ismét Miskolcon tanult zongora-, oboa- és zeneszerzés szakon. 1971-ben felvételt nyert a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolára (későbbi nevén Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemre), ahol Sugár Rezső, Szokolay Sándor, Durkó Zsolt, Szőllősy András, Maros Rudolf, valamint Ferenczi György és Almásy László tanítványaként végzett zeneszerzés szakon 1976-ban. Tagja volt a Miskolci Bartók Kórusnak és a Zeneakadémia Liszt Ferenc Kamarakórusának. Diplomamunkáját, A jövendő férfiak Op. 3 című kantátát 1980-ban a Zenei Világnap keretében mutatták be Miskolcon.
1975 és 2011 között két év megszakítással Szegeden, Miskolcon, Budapesten és Vácott tanított szolfézst, zeneelméletet és zenetörténetet. Két évig, 1984 és 1986 között Nyíregyházán volt kántor-karnagy. Az ebben az időszakban szerzett megtapasztalásai hatására született a János-passió, a Requiem orgonára, a Mise, valamint több egyházzenei műve, és részben a Korvin lelke című vígoperája is. Művein 1988 óta mindkét keresztnevét feltünteti. Az egyházi művek mellett többször jelennek meg műveiben népdalidézetek, utánzott népdalok, és több íródott népi hangszerekre és énekesekre.
1976 és 1984 között tagja volt a Miskolci Új Zenei Műhelynek, ahogyan a Magyar Zeneszerzők Egyesületének, valamint a Vántus Társaságnak is. Darabjai Magyarországon kívül az USA-ban, Lengyelországban, Szlovákiában, Ukrajnában, Németországban, Spanyolországban és Franciaországban hangzottak el. A művei bemutatásában közreműködő együttesek között volt a Magyar Állami (Nemzeti) Énekkar (Antal Mátyás), a Monteverdi Kamarakórus (Kollár Éva), az Óbudai Kamarakórus (Erdős Ákos), a Pro Musica Leánykar (Szabó Dénes), a Ráday Kórus (Repkény Anita) és a philadelphiai University of the Arts Symphonic Choir (Sean Deibler). Megjelent művei megtalálhatók a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem könyvtárában, megvásárolhatók Budapesten a Kodály Zoltán zenei antikváriumban, valamint a Liszt Ferenc és Rózsavölgyi zeneműboltokban. Munkásságáról, pályájáról Hollós Máté "Az életmű fele" című könyvében olvashatunk.
2020. január 22-ével a Magyar Állami Operaház új sorozatot indított Kortárs Opera Showcase címmel a Magyar Kultúra Napjának alkalmából, melynek első részében Két part között című Rákóczi-operájából láthattak részleteket az érdeklődök.
1975 és 2011 között két év megszakítással Szegeden, Miskolcon, Budapesten és Vácott tanított szolfézst, zeneelméletet és zenetörténetet. Két évig, 1984 és 1986 között Nyíregyházán volt kántor-karnagy. Az ebben az időszakban szerzett megtapasztalásai hatására született a János-passió, a Requiem orgonára, a Mise, valamint több egyházzenei műve, és részben a Korvin lelke című vígoperája is. Művein 1988 óta mindkét keresztnevét feltünteti. Az egyházi művek mellett többször jelennek meg műveiben népdalidézetek, utánzott népdalok, és több íródott népi hangszerekre és énekesekre.
1976 és 1984 között tagja volt a Miskolci Új Zenei Műhelynek, ahogyan a Magyar Zeneszerzők Egyesületének, valamint a Vántus Társaságnak is. Darabjai Magyarországon kívül az USA-ban, Lengyelországban, Szlovákiában, Ukrajnában, Németországban, Spanyolországban és Franciaországban hangzottak el. A művei bemutatásában közreműködő együttesek között volt a Magyar Állami (Nemzeti) Énekkar (Antal Mátyás), a Monteverdi Kamarakórus (Kollár Éva), az Óbudai Kamarakórus (Erdős Ákos), a Pro Musica Leánykar (Szabó Dénes), a Ráday Kórus (Repkény Anita) és a philadelphiai University of the Arts Symphonic Choir (Sean Deibler). Megjelent művei megtalálhatók a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem könyvtárában, megvásárolhatók Budapesten a Kodály Zoltán zenei antikváriumban, valamint a Liszt Ferenc és Rózsavölgyi zeneműboltokban. Munkásságáról, pályájáról Hollós Máté "Az életmű fele" című könyvében olvashatunk.
2020. január 22-ével a Magyar Állami Operaház új sorozatot indított Kortárs Opera Showcase címmel a Magyar Kultúra Napjának alkalmából, melynek első részében Két part között című Rákóczi-operájából láthattak részleteket az érdeklődök.
Dátum | Cím | Kiadó | Kód | Megjegyzés |
---|---|---|---|---|
1995 | Hommage | Magyar Rádió | MR 011 | 4 CD |
Cím | Típus | Dátum |
---|---|---|
"Szolyva" Szonáta hegedűre és zongorára, Op. 73 | Kamarazene | 2009 |
12 mikrolúdium - Hommage à Kurtág György, Op. 5 | Vegyeskarra | 1980 |
4. kantáta - Tenorhangra és orgonára Op. 11 | Kórusra és szólóhangszer(ek)re | 1983 |
A fényes Nap immár lenyugodott, Op. 56 | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 2004 |
A hegedű, Op. 39 | Kórusmű a cappella | 2001 |
A hegyi beszéd (A nyolc boldogság himnusza), Op. 26 | Kórusra és szólóhangszer(ek)re | 1995 |
A jövendő férfiak | Szólóhang(ok)ra, kórusra és zenekarra | 1977 |
A szamariai asszony, Op. 81 | Szólóhang(ok)ra, kórusra és kamaraegyüttesre | 2015 |
A szenvedés értelme és célja, Op. 11 | Kórusra és szólóhangszer(ek)re | 1983 |
A tücsök - Változatok Tollas Tibor versére Op. 32 | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 1996 |
Agnus Dei, Op. 74/a | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 0 |
Agnus Dei, Op. 74/b | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 0 |
Ave Maria No. 5. | Kamarazene | 0 |
Ave Maria Op. 22/2 | Kórusra és szólóhangszer(ek)re | 1997 |
Ave Maria Op. 35 | Nőikarra | 1998 |
Ave Maria, Op. 22 | Vegyeskarra | 1994 |
Ave verum corpus, Op. 63 | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 2005 |
Az Advent, Op. 62/1 | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 2007 |
Az utolsó tanítvány | Nőikarra | 2004 |
Az érzelgésről - 3. kantáta, Op. 10 | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 1982 |
Betlehemi királyok, Op. 16/1 | Vegyeskarra | 1990 |
Betlehemi királyok, Op. 16/2 | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 1989 |
Betlehemi királyok, Op. 16/3 | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 1989 |
Bevezetés és változatok Kurtág György témáira, Op. 27 | Kamarazene | 1995 |
Cantate Domino canticum novum, Op. 38 | Kórusra és szólóhangszer(ek)re | 1998 |
Clamor Sapientiae, Op. 15 | Vegyeskarra | 1988 |
Concerto per oboe d´amore, Op. 88 | Concerto | 2018 |
Csendes tenger, Op. 82 | Szólóhang(ok)ra, kórusra és kamarazenekarra | 2015 |
Dalciklus (Weöres Sándor verseire), Op. 13 | Szólóhang(ok)ra és kamarazenekarra | 1986 |
Deo Gratias Op. 15b | Szólóhangszerre | 1995 |
Doloroso, Op. 54/b | Kamarazene | 2004 |
Du Bist Min Op. 29b | Nőikarra | 1996 |
Du bist min, ich bin din, Op. 29 | Nőikarra | 1996 |
Eső | Vegyeskarra | 2008 |
Fresco-ritornell, Op. 78 | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 2014 |
Fuvolaverseny, Op. 75 | Concerto | 2011 |
Gordonkaduók, Op. 48 | Kamarazene | 2000 |
Hajnali énekszó, Op. 39 | Gyermekkarra | 1999 |
Három Csángó-Magyar Duett, Op. 59 | Szólóhang(ok)ra kíséret nélkül | 2005 |
Három könnyű férfikar | Férfikarra | 2010 |
Három miniatűr (Weöres Sándor verseire), Op. 2 | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 1977 |
Három orgonadarab, Op. 58 | Szólóhangszerre | 2006 |
Hódolat a Mesternek (J.S. Bach), Op. 33 | Szólóhangszerre | 1997 |
In Aeternum Cantabo, Op. 38 | Kórusra és szólóhangszer(ek)re | 1998 |
In memoriam Pilinszky János, Op. 7 | Szólóhang(ok)ra kíséret nélkül | 1981 |
Intelem, Op. 19 | Szólóhang(ok)ra, kórusra és szólóhangszer(ek)re | 1993 |
Invenciók, Op. 55 | Szólóhangszerre | 2005 |
János-passió, Op. 25 | Kórusra és szólóének(ek)re | 1995 |
Jövendő férfiak Op. 3 | Szólóhang(ok)ra, kórusra és zenekarra | 1977 |
Kettősverseny, Op. 83 | Concerto | 2017 |
Korvin lelke, Op. 42 | Opera | 2002 |
Korál kvintett (Miniatura) Op. 21a | Kamarazene | 1992 |
Két dal Balassi Bálint versi nyomán, Op. 69 | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 2008 |
Két dal Marton Árpád verseire, Op. 90 | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 2020 |
Két kórusmű nőikarra, Op. 4 | Nőikarra | 1979 |
Két part között, Op. 87 | Szimfonikus zenekarra | 2019 |
Két tétel, Op. 92 | Kórusra és szólóhangszer(ek)re | 2020 |
Könnyű Op. 13c | Kamarazene | 1992 |
Lassú villódzás és tört folyamatok Op. 28b | Szólóhangszerre | 1996 |
Mi van a földben, Op. 13b | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 1992 |
Miatyánk - Az Úr imája, Op. 51/1 | Gyermekkarra | 2002 |
Miatyánk - Az Úr imája, Op. 51/2 | Szólóhang(ok)ra, kórusra és szólóhangszer(ek)re | 2002 |
Miatyánk - Az Úr imája, Op. 51/3 | Kamarazene | 2002 |
Mikor az utcán átment a kedves, Op. 67 | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 2006 |
Mindszenty, Op. 43 | Vegyeskarra | 2000 |
Mint egy tőr a madarat, Op. 85 | Kamarazene | 2017 |
Mise (Ceglédi mise), Op. 18 | Kórusra és szólóhangszer(ek)re | 1991 |
Mise (Ceglédi mise), Op. 18 (Részlet) | Nőikarra | 1992 |
Miserere mei Deus, Op. 30 | Szólóhang(ok)ra kíséret nélkül | 1996 |
Misericordias Domini - from "In aeternum cantabo", Op. 38 | Kórusra és szólóhangszer(ek)re | 1998 |
Missa in A, Op. 94 | Kórusra és szólóhangszer(ek)re | 2019 |
Motetta, Op. 6 | Nőikarra | 1980 |
Nemzeti dal | Szólóhang(ok)ra, kórusra és zenekarra | 2000 |
Neoposztmodern ricercar Op. 28c | Szólóhangszerre | 1996 |
Notturni No. 1, 2, 3, 4, 5, Op. 24 | Szólóhangszerre | 2002 |
Nátha, szerelem, huszonegy év, Op. 60 | Vegyeskarra | 2006 |
Palotai táncok, Op. 31/1 | Kamarazene | 1996 |
Per Oboe Solo Op. 12 | Szólóhangszerre | 1984 |
Per clarinetto solo | Szólóhangszerre | 0 |
Per oboe solo No. 2, Op. 23 | Szólóhangszerre | 1994 |
Pont. Te, Op. 59/1 | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 2007 |
Quintetto d´ottoni, Op. 1 | Kamarazene | 1977 |
Requiem gordonkára és zongorára, Op. 17 | Kamarazene | 1990 |
Requiem in C, Op. 89 | Férfikarra | 2020 |
Requiem orgonára, Op. 17 | Szólóhangszerre | 1989 |
Rezeg a szakálla - Csángó népdalok Op. 31/2 | Kamarazene | 1996 |
Románc kvintettkísérettel | Kamarazene | 2011 |
Ráadás-szilánk, Op. 36b | Szólóhangszerre | 1998 |
Rákóczi-nyitány, Op. 77 | Kórusra és zenekarra | 2012 |
Savanyú krumplifőzelék, Op. 20 | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 1993 |
Sorskönyvek, Op. 46/1 | Szólóhangszerre | 2001 |
Sorskönyvi történet, Op. 46/2 | Szólóhangszerre | 2007 |
Szilánkok, Op. 36 | Szólóhangszerre | 1998 |
Szonáta brácsára és zongorára, Op. 54 | Kamarazene | 2003 |
Sárika monológja - Koncert-ária a "Korvin lelke" operából, Op. 42/b | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 2002 |
Sóhaj, Op. 57 | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 2005 |
Te voltál egyetlen virágom, Op. 79 | Nőikarra | 2014 |
Tejdícsérő | Gyermekkarra | 2001 |
Timor et Tremor, Op. 49 | Vegyeskarra | 2002 |
Timor et Tremor, Op. 49/2 | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 2002 |
Timor et tremor, Op. 76 | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 2010 |
Trió Op. 14 | Kamarazene | 1986 |
Triónotturno Op. 37/a | Kamarazene | 1998 |
Tánc, Op. 65 | Szólóhangszerre | 2008 |
Ungaresca variációkkal, Op. 27 | Szólóhangszerre | 1995 |
Ungaresca változatokkal - Hommage a Zoltán Jeney Op. 28 | Szólóhangszerre | 1995 |
Utolsó tanítvány | Vegyeskarra | 2004 |
Via crucis, Op. 44 | Kamarazene | 2001 |
Virágének idegenben, Op. 68 | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 2008 |
Visszaszámolás, Op. 61 | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 2006 |
Végkifejlet | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 1981 |
Át a Dunán, Op. 52 | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 2003 |
Átirat - Bartók Béla: Román népi táncok | Kamarazene | 0 |
Átirat - Franz Schubert: Erlkönig | Kamarazene | 0 |
Ünnepi concertino, Op. 34 | Concerto | 1997 |