Baráz Ádám
Zeneszerző
1987. december 15-én született Balassagyarmaton. Zenei adottságai elég korán megmutatkoztak. Egészen kisgyermekként elbűvölte a népdalok világa, mely későbbi munkáira is részben kihatott. Zenei tanulmányait, a balassagyarmati Rózsavölgyi Márk Művészeti Iskola növendékeként kezdte Somogyvári Ildikó (zongora) osztályában. 14 évesen felvételt nyert többek közt a győri Richter János Zeneművészeti Szakközépiskola zeneszerzés, zongora és szolfézs-zeneelmélet szakára, ahol Reményi Attila (zeneszerző), Hennel Georgina (zongora) és Oláh Margit (zongora, kamarazene) voltak vezető tanárai. A konzervatórium elvégzése után sikeresen felvételizett a párizsi Zeneakadémiára, de tanulmányai anyagi okok miatt megszakadtak.
Jelenleg szabadúszó zeneszerzőként és korrepetitorként, valamint magán zeneelmélet, szolfézs és zenetörténet tanárként tevékenykedik. Korrepetitori munkája során több magyarországi regionális és országos versenyen vett részt, a Magyar Állami Operaház magánénekeseivel is dolgozott, és közreműködött számos művészeti iskolában.
Zeneszerzői munkássága igen széles körű. Több mint 120 befejezett opusza van. Komponált már szóló hangszeres, vokális, kamarazenei és zenekari műveket egyaránt, valamint versenyműveket is (Concertino cimbalomra és vonósokra, Hegedűverseny, Piano Concertino, stb).
Műveiben fontos szempont a hagyományosság, azaz a melódiára, harmóniára és ritmikára épülő zenei gondolatok. Több alkalommal adott szerzői és zongorahangversenyt Budapesten, Balassagyarmaton, Győrött, Pápán és az ország számos pontján. Ezen estek alkalmával kimondottan olyan szerzők műveit tűzte műsorára, akik kevésbé ismertek Magyarországon.
Saját kompozíciói megszólaltak már számos európai országban (Szlovákia, Ausztria, Franciaország, Németország, Belgium, Anglia, Hollandia, Csehország, Spanyolország, stb.), valamint Mexikóban és Kínában is, 2012 nyarán pedig nagy sikerrel adott koncertet Japánban, ahol Asuka Kososhi balett művésznő felkérésének tett eleget. Erre az alkalomra komponálta a Fukushima áldozatainak emlékére írott Elégiát. 2012 őszétől 2016 nyaráig több kamarazenei hangversenyt és szólóestet adott, melyben fiatal művészekkel együtt muzsikált. Budapesten a híres Kossuth Klubban, Mozaikok, az Országos Idegennyelvű Könyvtárban Nemzetek Muzsikája és A Cimbalom címmel több részes hangversenysorozat szervezője és közreműködője volt. Mindezek mellett a Fészek Művészklub, a Művészetek Palotája Üvegterme, a Rátkai Márton Klub, a Vasas Művelődési Ház, a Galéria13, a Bálint Ház épp úgy otthont adott előadó és alkotóművészi munkájának, mint a Szép galéria vagy Lotz Károly terem.
2009 óta a Neuma Zeneműkiadó gondozásában évente egy kompozíciója került kiadásra a kiadó kortárs sorozatában.(Toccata cimbalomra, Apróságok Apróságoknak – zongorára, nem csak gyermekeknek, Concertino cimbalomra és vonószenekarra, Jelenetek ifjúsági vonószenekarra).
2013-tól a Théba Művészeti Szakgimnázium és Szakközépiskola előadója és oktatója. 2014-től ezzel párhuzamosan a felvidéki Základná Umelecká Škola Balog nad Ipľom - Művészeti Alapiskola Ipolybalog zongora és kamarazene tanára, korrepetítora. 2018-ban Bécsben Maria Teresa Uribe Reddemann korrepetítora a Vienna Konservatorium - Wien-ben.
2016 őszétől együtt koncertezik feleségéve, Baráz Alisa zongoraművésznővel az AlisAdam PianoDuo formációval. Eddig számos négykezes és két zongorás koncertet adtak Magyarországon, Európában és Japánban.
Jelenleg szabadúszó zeneszerzőként és korrepetitorként, valamint magán zeneelmélet, szolfézs és zenetörténet tanárként tevékenykedik. Korrepetitori munkája során több magyarországi regionális és országos versenyen vett részt, a Magyar Állami Operaház magánénekeseivel is dolgozott, és közreműködött számos művészeti iskolában.
Zeneszerzői munkássága igen széles körű. Több mint 120 befejezett opusza van. Komponált már szóló hangszeres, vokális, kamarazenei és zenekari műveket egyaránt, valamint versenyműveket is (Concertino cimbalomra és vonósokra, Hegedűverseny, Piano Concertino, stb).
Műveiben fontos szempont a hagyományosság, azaz a melódiára, harmóniára és ritmikára épülő zenei gondolatok. Több alkalommal adott szerzői és zongorahangversenyt Budapesten, Balassagyarmaton, Győrött, Pápán és az ország számos pontján. Ezen estek alkalmával kimondottan olyan szerzők műveit tűzte műsorára, akik kevésbé ismertek Magyarországon.
Saját kompozíciói megszólaltak már számos európai országban (Szlovákia, Ausztria, Franciaország, Németország, Belgium, Anglia, Hollandia, Csehország, Spanyolország, stb.), valamint Mexikóban és Kínában is, 2012 nyarán pedig nagy sikerrel adott koncertet Japánban, ahol Asuka Kososhi balett művésznő felkérésének tett eleget. Erre az alkalomra komponálta a Fukushima áldozatainak emlékére írott Elégiát. 2012 őszétől 2016 nyaráig több kamarazenei hangversenyt és szólóestet adott, melyben fiatal művészekkel együtt muzsikált. Budapesten a híres Kossuth Klubban, Mozaikok, az Országos Idegennyelvű Könyvtárban Nemzetek Muzsikája és A Cimbalom címmel több részes hangversenysorozat szervezője és közreműködője volt. Mindezek mellett a Fészek Művészklub, a Művészetek Palotája Üvegterme, a Rátkai Márton Klub, a Vasas Művelődési Ház, a Galéria13, a Bálint Ház épp úgy otthont adott előadó és alkotóművészi munkájának, mint a Szép galéria vagy Lotz Károly terem.
2009 óta a Neuma Zeneműkiadó gondozásában évente egy kompozíciója került kiadásra a kiadó kortárs sorozatában.(Toccata cimbalomra, Apróságok Apróságoknak – zongorára, nem csak gyermekeknek, Concertino cimbalomra és vonószenekarra, Jelenetek ifjúsági vonószenekarra).
2013-tól a Théba Művészeti Szakgimnázium és Szakközépiskola előadója és oktatója. 2014-től ezzel párhuzamosan a felvidéki Základná Umelecká Škola Balog nad Ipľom - Művészeti Alapiskola Ipolybalog zongora és kamarazene tanára, korrepetítora. 2018-ban Bécsben Maria Teresa Uribe Reddemann korrepetítora a Vienna Konservatorium - Wien-ben.
2016 őszétől együtt koncertezik feleségéve, Baráz Alisa zongoraművésznővel az AlisAdam PianoDuo formációval. Eddig számos négykezes és két zongorás koncertet adtak Magyarországon, Európában és Japánban.
Cím | Típus | Dátum |
---|---|---|
... töredékek ... (Hommage á Ligeti) | Szólóhangszerre | 0 |
3 dal (Kosztolányi Dezső verseire) | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 0 |
40 magyar népdal | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 0 |
5 magyar népdal | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 0 |
66 | Szólóhangszerre | 0 |
7 hegedűduó | Kamarazene | 0 |
A néger rabszolga panasza | Kamarazene | 0 |
Amiről a macska álmodik | Kamarazene | 0 |
Búcsú a reménytől | Szólóhangszerre | 0 |
Civitas Fortissima 100´ | Szólóhangszerre | 2019 |
Concertino cimbalomra és vonósokra | Concerto | 2011 |
Concertino zongorára és vonószenekarra | Concerto | 0 |
Egy macska lelke | Szimfonikus zenekarra | 2021 |
Egy éjszaka dala | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 0 |
Elégia | Kamarazene | 0 |
Fantasie et Tarantella | Kamarazene | 0 |
Fonódó életek | Színházi zene | 2016 |
Hommage á BACH | Szólóhangszerre | 0 |
Hommage á RAVEL | Szólóhangszerre | 0 |
Jelenetek | Vonószenekarra | 0 |
Kis szvit | Kamarazene | 0 |
Kis szvit - Gyermekeknek | Szólóhangszerre | 0 |
Kisördögök pajzán tánca | Kamarazene | 0 |
Lachrymae | Vonószenekarra | 2016 |
Lachrymae / Könnyek | Kamarazene | 2020 |
Magyar emlék | Kamarazene | 0 |
Magyar tánc | Kamarazene | 0 |
Ouverture de la Comédie | Kamarazene | 0 |
Preludium et Toccata No.1 | Szólóhangszerre | 0 |
Salve Regina | Kórusra és szólóhangszer(ek)re | 0 |
Sonatine | Szólóhangszerre | 0 |
Suite Caractéristiques | Vonószenekarra | 0 |
Szólószonáta | Szólóhangszerre | 2003 |
Tobby Dammit | Szólóhangszerre | 0 |
Toccata | Szólóhangszerre | 0 |
Two Pieces / Két darab | Kamarazene | 0 |
Távoli utazások | Kamarazene | 2005 |
Történetek | Kamarazene | 0 |
Villanások | Szólóhangszerre | 0 |