Dobos Dániel
Zeneszerző
Születési hely
Debrecen
Születési dátum
1994
Weboldal
Dobos Dániel 1994. november 22-én született Debrecenben. Édesapja Dobos Mihály, a debreceni Szent Anna-székesegyház karnagya.
Zenei tanulmányait a debreceni Simonffy Emil Zeneiskolában kezdte cselló szakon. A hangszeres zene mellett ekkor ismerkedett meg a kórusénekléssel is: a Bányai Júlia Általános Iskola és AMI (2012. szeptember 1-je óta Szent Efrém Görögkatolikus Óvoda, Általános Iskola és AMI) több együttesében, valamint az édesapja vezette Szent László Kórusban is énekelt. 2010-ben megnyerte a IV. Debreceni Nemzetközi Ifjúsági Fesztivál Nagydíját. Ugyanebben az évben felvételt nyert a debreceni Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskolába zeneszerzés szakra, ahol kezdetben Szigeti Máté, majd Barabás Árpád volt a tanára. 2011-ben felvették az intézmény zongora szakára Sőrés Ildikó, majd később Bartha Ildikó növendékeként. Középiskolai évei alatt már több versenyen is eredményesen szerepelt. 2012-ben első helyezett lett a II. P.art.itura Zeneszerzőpályázaton, egy évvel később pedig a Sugár Rezső Zeneszerzvésverseny I. díját nyerte el.
2014-ben sikeres felvételi vizsgát tett a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem zeneszerzés szakára, Fekete Gyula, majd Bella Máté osztályába. Még ugyanebben az évben részt vett a VI. Bartók Béla Országos Zeneszerzőversenyen, valamint az Anton Matasovsky Nemzetközi Zeneszerzőversenyen. Mindkettőn második helyezést ért el. 2015-ben pedig a GENERACE Nemzetközi Zeneszerzőverseny 2. kategóriájának különdíját vehette át. 2016-ban a Nemzeti Énekkar bemutatta The Taste of Poison c. kórusművét, melyet a William Shakespeare halálának 450. évfordulója alkalmából rendezett koncertre komponált a szerző. Fontos állomás a 2017-es Kodály Zoltán 135 Zeneszerzés Pályázat, ahol a kiírásnak megfelelően népi ihletésű művekkel lehetett pályázni. Innentől vált meghatározóvá számára a folklór felhasználása a kortárs zenében. A pályázat második díját vehette át.
2018-ban, a Szent Lászlóról elnevezett egyházi emlékév alkalmából mutatta be a debreceni Szent László Kórus Égi Király Híve című vegyeskarra és orgonára írt kompozícióját. Ugyanebben az évben megnyerte a Bartók Világverseny és Fesztivál Zeneszerzés Versenyét Drumul Dracului (Az ördög útja) című zongoradarabjával, valamint az EMB különdíjában is részesült. Ezt követően a Magyar Zeneszerzők Egyesülete Artisjus Junior díjjal tüntette ki 2019-ben. Aurumque-nyitány című a 61. Év Sportolója Gálára írt művét az M4 élő adásban közvetítette. 2019-ben diplomázott, Sylvanus című hegedűversenyével. A kompozíció érdekessége, hogy konkrét népi dallamok helyett elsősorban a mezőségi prímások figurációit, technikai repertoárját használja fel a klasszikus hegedű lehetőségei mellett. Még ugyanebben az évben az LFZE Zeneszerzőversenyének második díját (megosztott), valamint a Neszlényi Andor Díjat is elnyerte. 2020-ban zeneszerzés-zeneelmélet tanári diplomát szerzett.
Közel 20 év tapasztalattal rendelkezik a kóruséneklés területén. Az énekes múltra való tekintettel különleges helyet foglalnak el kompozíciói között az énekhangra írt művek. A folklór mellett ihletforrás számára még a szakrális, középkori, tánc és a skandináv zene is. Fontos feladatának tartja a paraszti kultúra beépítését a komolyzenei életbe. Műveiben egyesül a népi vonal rusztikussága, ritmikai sokszínűsége és az északi szerzők letisztultsága. Zeneszerzői látásmódját az a gondolat hatja át, hogy a hagyományhoz csak progresszív módon lehet közelíteni.
2018 óta a Kispesti AMI zeneismeret tanára. 2021-ben a Junior Prima Díjat vehette át.
Zenei tanulmányait a debreceni Simonffy Emil Zeneiskolában kezdte cselló szakon. A hangszeres zene mellett ekkor ismerkedett meg a kórusénekléssel is: a Bányai Júlia Általános Iskola és AMI (2012. szeptember 1-je óta Szent Efrém Görögkatolikus Óvoda, Általános Iskola és AMI) több együttesében, valamint az édesapja vezette Szent László Kórusban is énekelt. 2010-ben megnyerte a IV. Debreceni Nemzetközi Ifjúsági Fesztivál Nagydíját. Ugyanebben az évben felvételt nyert a debreceni Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskolába zeneszerzés szakra, ahol kezdetben Szigeti Máté, majd Barabás Árpád volt a tanára. 2011-ben felvették az intézmény zongora szakára Sőrés Ildikó, majd később Bartha Ildikó növendékeként. Középiskolai évei alatt már több versenyen is eredményesen szerepelt. 2012-ben első helyezett lett a II. P.art.itura Zeneszerzőpályázaton, egy évvel később pedig a Sugár Rezső Zeneszerzvésverseny I. díját nyerte el.
2014-ben sikeres felvételi vizsgát tett a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem zeneszerzés szakára, Fekete Gyula, majd Bella Máté osztályába. Még ugyanebben az évben részt vett a VI. Bartók Béla Országos Zeneszerzőversenyen, valamint az Anton Matasovsky Nemzetközi Zeneszerzőversenyen. Mindkettőn második helyezést ért el. 2015-ben pedig a GENERACE Nemzetközi Zeneszerzőverseny 2. kategóriájának különdíját vehette át. 2016-ban a Nemzeti Énekkar bemutatta The Taste of Poison c. kórusművét, melyet a William Shakespeare halálának 450. évfordulója alkalmából rendezett koncertre komponált a szerző. Fontos állomás a 2017-es Kodály Zoltán 135 Zeneszerzés Pályázat, ahol a kiírásnak megfelelően népi ihletésű művekkel lehetett pályázni. Innentől vált meghatározóvá számára a folklór felhasználása a kortárs zenében. A pályázat második díját vehette át.
2018-ban, a Szent Lászlóról elnevezett egyházi emlékév alkalmából mutatta be a debreceni Szent László Kórus Égi Király Híve című vegyeskarra és orgonára írt kompozícióját. Ugyanebben az évben megnyerte a Bartók Világverseny és Fesztivál Zeneszerzés Versenyét Drumul Dracului (Az ördög útja) című zongoradarabjával, valamint az EMB különdíjában is részesült. Ezt követően a Magyar Zeneszerzők Egyesülete Artisjus Junior díjjal tüntette ki 2019-ben. Aurumque-nyitány című a 61. Év Sportolója Gálára írt művét az M4 élő adásban közvetítette. 2019-ben diplomázott, Sylvanus című hegedűversenyével. A kompozíció érdekessége, hogy konkrét népi dallamok helyett elsősorban a mezőségi prímások figurációit, technikai repertoárját használja fel a klasszikus hegedű lehetőségei mellett. Még ugyanebben az évben az LFZE Zeneszerzőversenyének második díját (megosztott), valamint a Neszlényi Andor Díjat is elnyerte. 2020-ban zeneszerzés-zeneelmélet tanári diplomát szerzett.
Közel 20 év tapasztalattal rendelkezik a kóruséneklés területén. Az énekes múltra való tekintettel különleges helyet foglalnak el kompozíciói között az énekhangra írt művek. A folklór mellett ihletforrás számára még a szakrális, középkori, tánc és a skandináv zene is. Fontos feladatának tartja a paraszti kultúra beépítését a komolyzenei életbe. Műveiben egyesül a népi vonal rusztikussága, ritmikai sokszínűsége és az északi szerzők letisztultsága. Zeneszerzői látásmódját az a gondolat hatja át, hogy a hagyományhoz csak progresszív módon lehet közelíteni.
2018 óta a Kispesti AMI zeneismeret tanára. 2021-ben a Junior Prima Díjat vehette át.
Cím | Típus | Dátum |
---|---|---|
APOCRYPHA | Szólóhangszerre | 2014 |
Aurumque-nyitány | Kamarazene | 2019 |
Callis stellarum (Csillagok ösvénye) | Vegyeskarra | 2021 |
Dance Of Spirits | Kamarazene | 0 |
Drumul dracului / Ördög útja | Szólóhangszerre | 0 |
Exit | Kamarazene | 2015 |
Harmonium | Kamarazene | 2023 |
Három evangéliumi motetta | Vegyeskarra | 2021 |
Istenhozzád | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 2017 |
It is the Hour | Kórusmű | 2020 |
Kisze-Puppen | Kamarazene | 2018 |
Klímagyász | Kórusra és szólóhangszer(ek)re | 2023 |
Magyar Szvit No. 2 | Kamarazene | 2012 |
Nemere | Kamarazene | 2022 |
Oblivion’s Dust | Kamarazene | 2019 |
Regős ének | Vegyeskarra | 2019 |
Rhapsynopsis | Kamarazene | 2016 |
Sancte Michael | Vegyeskarra | 2020 |
Seraphim (Angyaljárás) | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 2019 |
Silhouettes | Kamarazene | 2022 |
Skald | Kamarazene | 2021 |
Squama | Kamarazene | 2021 |
Sylvanus | Concerto | 2019 |
The Tales of a Hobbit | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 2014 |
The Taste of Poison | Vegyeskarra | 2016 |
Trio | Kamarazene | 2014 |
Virágok | Szólóhangszerre | 2013 |
Visions | Concerto | 0 |
Wakefyre | Kamarazene | 2021 |
Égi Király Híve | Kórusra és szólóhangszer(ek)re | 2017 |