Művészadatbázis

Ez a BMC Művészadatbázisa, amely magyar, magyar származású vagy Magyarországon élő zeneművészekkel, illetve zenekarokkal, kórusokkal, együttesekkel és az általuk készített lemezekkel kapcsolatos információt tartalmaz.

Tabajdi Ádám


orgona, zongora

Születési hely
1993
Születési dátum
Weboldal

 
Tabajdi Ádám a Párizsi Notre-Dame székesegyház orgonista gyakornokaként és a Szapporói Kitara Koncertterem rezidens orgonistájaként széleskörű nemzetközi tapasztalatokra tett szert, melynek köszönhetően napjaink egyik kiemelkedő fiatal magyar orgonaművészeként tarthatjuk számon. 2023-ban a Longwood Gardens Nemzetközi Orgonaversenyen 3. díjat, míg 2021-ben a Toulouse-i Nemzetközi Orgonaversenyen 1. díjat nyert.

Zenei gondolkodásában az analitikus megközelítés, a technikai felkészültség, valamint a hangszerismeret mind a zenei összefüggések szolgálatában állnak. Programkoncepcióiban törekszik folyamatosan új utakat találni a zeneművek közötti gondolatiság kifejezésére, mely történhet egy adott stíluskörben való elmélyüléssel, vagy akár egymástól látszólag merőben különböző művek közös nevezőre hozatalával. Koncertjein személyes hangvételű műismertetőivel igyekszik segíteni a hallgatóság és a művek közötti közvetlenebb kapcsolatot. Tanulmányai elejétől fogva kiemelkedő szerepet tölt be életében a zongora, mely állandó inspirációt jelent billentéskultúrájának kialakításában. Érdeklődésében meghatározóak a különböző kultúrák népzenéi és az improvizáció, melyekre állandó inspiráció forrásként tekint művészetében. Repertoárjában az állandó középpontot jelentő Bach mellett fontos szerepet tölt be Liszt és Franck, a 20. századi zene, benne Messiaen, Florentz és Ligeti műveivel, elkötelezett előadója kortárs zeneműveknek, de szoros kapcsolatot érez régi mesterek munkásságával is, mint Sweelinck, Weckmann vagy Couperin.

A közönség hallhatta már Magyarország nagy székesegyházaiban, a Müpában és a Budavári Mátyás-templomban, Franciaországban állandó fellépője volt a Saint-Séverin-templom és a Versailles-i Királyi Kápolna zenei sorozatainak, koncertezett többek között a Párizsi Notre-Dame-ban és a Chartres-i katedrálisban, Japánban a tokiói Sumida Tryphony Hallban, az Osaka Symphony Hallban és a Kiotó Koncertteremben. 2021-ben szerepelt a Klukon Edit és Ránki Dezső művészeti vezetésével megrendezett pannonhalmi Arcus Temporum Fesztiválon és 2022-ben a Fesztivál Akadémián. Fellépett már az Óbudai Danubia Zenekar és a Nemzeti Filharmonikusok szólistájaként, közreműködött már az Új Liszt Ferenc Kamarakórus, a Capella du Mont és a Nemzeti Énekkar kísérőjeként.

2020 júniusában, a Kitara Koncertterem gondozásában megjelent CD-jén szimfonikus-zenekari átiratok mellett lemezre vette saját orgonaátiratát Bartók Béla Táncszvitjéből.

2023-ban 3. díjat nyert az Egyesült Államok egyik legkiemelkedőbb megmérettetésén, a Longwood Gardens Nemzetközi Orgonaversenyen. 2021 októberében elnyerte Európa egyik legnagyobb múltú orgonaversenyének, a háromévente megrendezésre kerülő, Xavier Darasse-ról elnevezett 13. Toulouse-i Nemzetközi Orgonaverseny 1. díját és Közönség díját.

Jelenleg a Zeneakadémia doktori iskolájának hallgatója. Disszertációjában a francia zeneszerző, Jean-Louis Florentz orgonaműveinek interpretációs kérdéseire keresi a választ a nyugati zenei tradíció és az afrikai zene tükrében.

Zongoratanulmányait 5 éves korában kezdte, melyhez az orgona később, 14 éves korában kapcsolódott Dr. Karasszon Dezső hatására, akire a mai napig meghatározó zenészegyéniségként tekint. A debreceni Kodály Szakközépiskolában zongorát Grünwald Bélától, orgonát Sárosi Dánieltől tanult. Később a Budapesti Zeneakadémián Fassang László, Pálúr János és Ruppert István, míg a Párizsi Conservatoire-on Olivier Latry és Michel Bouvard irányította szakmai előremenetelét. Megalapozta orgonaesztétikai ízlését a Dr. Szabó Balázs által vezetett organológia-képzés és a Zeneakadémia külföldi tanulmányútjai, melynek során fontos történelmi orgonákkal ismerkedhetett meg testközelből. Improvizációt Fassang László, Thierry Escaich és Pálúr János tanítványaként, zeneszerzést Olivier Trachier és Barta Gergely, csembalót Pierre Casez, Thierry Maeder és Spányi Miklós, míg zongorát Philippe Tamborini és Prunyi Ilona növendékeként tanulhatott. Meghatározó hatást gyakoroltak rá többek között Christoph Bossert, Wolfgang Zerer, Hans-Ola Ericsson és Ton Koopman mesterkurzusai. Párizsi tanulmányai alatt őt választották a Notre-Dame székesegyház első orgonista gyakornokának, melynek során egy éven keresztül tevékenyen vett részt a katedrális zenei életében. Budapesti és párizsi tanulmányait követően egy évig töltötte be a Szapporói Kitara Koncertterem rezidens orgonista pozícióját.

Kiemelkedő szakmai teljesítményéért a Franciaországban a Fondation France és Fondation Tarazzi alapítványok ösztöndíjaival, Magyarországon Fischer Annie ösztöndíjjal és az Új Nemzeti Kiválóság Program ösztöndíjaival tüntették ki. 2022-ben elnyerte a fiatal magyar zeneművészeknek odaítélhető legnagyobb elismerést, a Junior Prima Díjat. 2023. és 2026. között a Magyar Művészeti Akadémia ösztöndíjasa, melynek keretein belül egy nagyszabású Gárdonyi Emlékév lebonyolítását tűzte ki célul.