Herpay Ágnes
fagott
Tanulmányait a soproni Állami Zeneiskolában kezdte zongora szakon, majd 1975-től a Győri Zeneművészeti Szakközépiskolában fagott szakon folytatta. 1978-tól a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Győri Tagozatának Népköztársasági Ösztöndíjas hallgatója fagott és szolfézs szakon (208/81).
Nagy hatással volt rá már a zeneiskolás és főiskolás tanulóévei alatt a kóruséneklés (Kovács Sándor és Szabó Miklós karnagyok vezetésével), ugyanakkor a kamarazene (szakközépiskolai évei alatt az iskolában rendezett Modern Zenei Versenyt nyert) és zenekari játék is (Soproni Szimfonikus zenekar, a Győri Színház Operazenekara, Győri Szimfonikus Zenekar).
Fagott-tanárai: Maros Ernő, Nagy András fagottművész, az Állami Operaház első fagottosa, Ngnyen Puch Linh, a Zeneakadémia akkori vietnami hallgatója, Vizsolyi Lívia fagottművész, jelenleg a Szegedi Konzervatórium tanára, Keszler György, az Állami operaház első fagottosa, és néhai ifj Hara László az Állami Hangversenyzenekar szólamvezető első fagottosa. Döntő változást életében sikeres zeneakadémiai felvételije hozta 1981-ben. Zenei kiteljesedését, gondolkodásának megváltozását döntően az intézmény tanárai tették lehetővé. A teljesség igénye nélkül: Janota Gábor fagottművész, Kurtág György zeneszerző, Czidra László barokk furulya művész, Simon Albert karmester, Kroó György zenetudós, Botvay Károly gordonkaművész. Diplomáját jeles eredménnyel szerezte meg (25/1984). Nyáron hallgatója volt a bajai Pro Musica Nemzetközi Nyári Akadémia tábornak, ahol ifjú Hara László tanította. 1984 őszén sikerrel részt vett a müncheni Nemzetközi Fagott versenyen. Azóta a Pécsi Szimfonikus Zenekar első fagottosa, jelenleg szólamvezetője.
Az együttes egyik meghatározó egyénisége nemcsak művészileg, hanem az együttest összefogó kohéziós személyiségként is. Tagja volt a zenekar grémiumának: a titkos választással szavazott Művészeti Tanácsnak, valamint a Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezete elnökségi tagja és helyi titkára volt.
Zenekari munkája mellett számos hangversenyen lép fel, évenként ad szólóestet a pécsi Művészetek házában, fellépett a Pécsi Szimfonikus Zenekarral, Mozart, Weber és Vivaldi több fagott versenyének szólistájaként, többször közreműködött Mozart ill. Haydn Sinfonia concertante darabjaiban, szólóestje volt a Tavaszi Fesztivál keretén belül Sopronban és Kaposváron, és egyenes adásban játszotta a Bartók rádióban Weber fagott versenyét (2003. ápr. 1.).
A kamarazene területén fúvósötössel lépett fel a legtöbbet. Művészeti vezetője volt a pécsi Barbakán Fúvósötösnek, jelenleg a Pécsi Fúvósötös tagja. Más zenekarok munkájában is részt vett (például a Weiner-Szász kamarazenekarban is játszott). A vendégszereplés nyitotta meg számára a historikus hangszerekkel való megismerkedés lehetőségét, az előadásmód régi-új területeit is a Vashegyi György vezette Orfeo zenekarban, ahol több alkalommal klasszikus korabali historikus fagotton játszott.
Az oktatás területén a rövid ideig alsófokon gyűjtött tapasztalatok után 1987-től a Pécsi Művészeti Szakközépiskola tanára. Eddigi összes növendéke felvételt nyert valamelyik Zeneművészeti Főiskolára, egyenesen, vagy áttételesen növendékeinek körülbelül fele egyetemi diplomát szerzett.
A budapesti Liszt F. Zeneművészeti Főiskola Tanárképző Intézetében a jelenleg tanuló fagottos hallgatók fele a növendéke volt. A három évente megrendezett országos szakközépiskolai versenyekre mindig készített fel növendéket, közülük kettő hozta el a második díjat, a többi pedig a döntő szakaszba jutott.
1995-96-ban, majd 1998 óta tanít a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Karának Zeneművészeti Intézetben. Rendszeresen részt vesz a zeneiskolai tanárok országos továbbképzésében, az Országos Pedagógiai Intézet meghívására (jelenleg Metronom Kht.).
Kulturális Minisztérium felkérésére a Nemzeti Alaptanterv alapfokú fagott-oktatására vonatkozó részét kidolgozta. 1994-ben adták ki Szeretek Fagottozni címmel a 9-10 évesek számára írt gyakorlatkötetét, amely azóta az alsófokú fagottoktatás egyik kedvelt iskolája lett. Rendszeresen tanít a bajai Pro Musica Nemzetközi Nyári Akadémián. Zenekari-művészi pályáján szerzett tapasztalatai meghatározzák gondolatvilágát. A tanítás permanens megújhodása, valamint a rendszeres koncertezés vezették a mesterdoktori kérelem benyújtására, a mesterdoktori értekezés (DLA) elkészítésére. Mesterdoktori hangversenye 2004. május 25-én volt a Zeneakadémia Dísztermében.
Nagy hatással volt rá már a zeneiskolás és főiskolás tanulóévei alatt a kóruséneklés (Kovács Sándor és Szabó Miklós karnagyok vezetésével), ugyanakkor a kamarazene (szakközépiskolai évei alatt az iskolában rendezett Modern Zenei Versenyt nyert) és zenekari játék is (Soproni Szimfonikus zenekar, a Győri Színház Operazenekara, Győri Szimfonikus Zenekar).
Fagott-tanárai: Maros Ernő, Nagy András fagottművész, az Állami Operaház első fagottosa, Ngnyen Puch Linh, a Zeneakadémia akkori vietnami hallgatója, Vizsolyi Lívia fagottművész, jelenleg a Szegedi Konzervatórium tanára, Keszler György, az Állami operaház első fagottosa, és néhai ifj Hara László az Állami Hangversenyzenekar szólamvezető első fagottosa. Döntő változást életében sikeres zeneakadémiai felvételije hozta 1981-ben. Zenei kiteljesedését, gondolkodásának megváltozását döntően az intézmény tanárai tették lehetővé. A teljesség igénye nélkül: Janota Gábor fagottművész, Kurtág György zeneszerző, Czidra László barokk furulya művész, Simon Albert karmester, Kroó György zenetudós, Botvay Károly gordonkaművész. Diplomáját jeles eredménnyel szerezte meg (25/1984). Nyáron hallgatója volt a bajai Pro Musica Nemzetközi Nyári Akadémia tábornak, ahol ifjú Hara László tanította. 1984 őszén sikerrel részt vett a müncheni Nemzetközi Fagott versenyen. Azóta a Pécsi Szimfonikus Zenekar első fagottosa, jelenleg szólamvezetője.
Az együttes egyik meghatározó egyénisége nemcsak művészileg, hanem az együttest összefogó kohéziós személyiségként is. Tagja volt a zenekar grémiumának: a titkos választással szavazott Művészeti Tanácsnak, valamint a Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezete elnökségi tagja és helyi titkára volt.
Zenekari munkája mellett számos hangversenyen lép fel, évenként ad szólóestet a pécsi Művészetek házában, fellépett a Pécsi Szimfonikus Zenekarral, Mozart, Weber és Vivaldi több fagott versenyének szólistájaként, többször közreműködött Mozart ill. Haydn Sinfonia concertante darabjaiban, szólóestje volt a Tavaszi Fesztivál keretén belül Sopronban és Kaposváron, és egyenes adásban játszotta a Bartók rádióban Weber fagott versenyét (2003. ápr. 1.).
A kamarazene területén fúvósötössel lépett fel a legtöbbet. Művészeti vezetője volt a pécsi Barbakán Fúvósötösnek, jelenleg a Pécsi Fúvósötös tagja. Más zenekarok munkájában is részt vett (például a Weiner-Szász kamarazenekarban is játszott). A vendégszereplés nyitotta meg számára a historikus hangszerekkel való megismerkedés lehetőségét, az előadásmód régi-új területeit is a Vashegyi György vezette Orfeo zenekarban, ahol több alkalommal klasszikus korabali historikus fagotton játszott.
Az oktatás területén a rövid ideig alsófokon gyűjtött tapasztalatok után 1987-től a Pécsi Művészeti Szakközépiskola tanára. Eddigi összes növendéke felvételt nyert valamelyik Zeneművészeti Főiskolára, egyenesen, vagy áttételesen növendékeinek körülbelül fele egyetemi diplomát szerzett.
A budapesti Liszt F. Zeneművészeti Főiskola Tanárképző Intézetében a jelenleg tanuló fagottos hallgatók fele a növendéke volt. A három évente megrendezett országos szakközépiskolai versenyekre mindig készített fel növendéket, közülük kettő hozta el a második díjat, a többi pedig a döntő szakaszba jutott.
1995-96-ban, majd 1998 óta tanít a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Karának Zeneművészeti Intézetben. Rendszeresen részt vesz a zeneiskolai tanárok országos továbbképzésében, az Országos Pedagógiai Intézet meghívására (jelenleg Metronom Kht.).
Kulturális Minisztérium felkérésére a Nemzeti Alaptanterv alapfokú fagott-oktatására vonatkozó részét kidolgozta. 1994-ben adták ki Szeretek Fagottozni címmel a 9-10 évesek számára írt gyakorlatkötetét, amely azóta az alsófokú fagottoktatás egyik kedvelt iskolája lett. Rendszeresen tanít a bajai Pro Musica Nemzetközi Nyári Akadémián. Zenekari-művészi pályáján szerzett tapasztalatai meghatározzák gondolatvilágát. A tanítás permanens megújhodása, valamint a rendszeres koncertezés vezették a mesterdoktori kérelem benyújtására, a mesterdoktori értekezés (DLA) elkészítésére. Mesterdoktori hangversenye 2004. május 25-én volt a Zeneakadémia Dísztermében.
Dátum | Cím | Kiadó | Kód | Megjegyzés |
---|---|---|---|---|
2016 |
A fagott magyar színei
(The Bassoon's Hungarian Colours by Herpay) |
Pannon Filharmonikusok | PannonicumCD 057 |