
3. Budapesti Klavikordnapok - Anna Maria McElwain / Ratkó Ágnes
3. Budapesti Klavikordnapok
Magányos, melankólikus, kimondhatatlanul édes hangszernek nevezi Ch. F. D. Schubart a klavikordot annak fénykorában, a 18. század végén. A billentyűs játékosok a klavikord különlegességét – egyszerű mechanika, közvetlen és érzékeny billentés, csendközeli halkság, intonálhatóság − évszázadokon át nagyra becsülték. A klavikord napjainkban világszerte reneszánszát éli. A harmadik alkalommal megrendezésre kerülő Budapesti Klavikordnapok a hangszeren megszólaltatható repertoár keresztmetszetét adja a stílusok, műfajok és hangszerek sokszínűségén keresztül. Hagyományainkhoz híven a minifesztivál keretében a négy koncerten túl lehetőség lesz a hangszerrel való közelebbi megismerkedésre is. A fesztivál vendégművészei: Anna Maria McElwain (Finnország) és Tóth-Vajna Zsombor. Művészeti vezetők: Ratkó Ágnes és Pétery Dóra.
17:00 - 18:30
Fantázia
Műsor:
William Kinloch (fl.c. 1600): Kinloche his Fantassie
Tarquinio Merula (1595-1665): Capriccio cromatico
Johann Sebastian Bach (1685-1750): Kromatikus fantázia és fúga, BWV 903
Wilhelm Friedemann Bach (1710-1784): d-moll fantázia, F. 18
Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788): Sonata VI aus "18 Probestücke in sechs Sonaten, Wq 63:1−6" (Allegro di molto, Adagio affettuoso e sostenuto, Fantasia)
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791): c-moll fantázia, K. 475
Carl Ludvig Lithander (1773-1843): Capriccio klavikordon és asztalzongorán
Közreműködik:
Anna Maria McElwain - klavikord, asztalzongora
Anna Maria McElwain finn zongora- és klavikordművész. Zongora- és zeneelméletdiplomáit az Egyesült Államokban szerezte (State University of New York at Buffalo) Stephen Manesnél. Klavikordtanulmányait Pekka Vapaavuorinál végezte a Sibelius Akadémián, 2009-ben ő volt az első finn állampolgár az Akadémia történetében, aki klavikorddiplomát kapott. 2010-ig tanított klavikordot a Sibelius Akadémián, mostanában elsősorban koncertezésre összpontosít, amit a finn állam számos ösztöndíjjal is támogat. Repertoárja a reneszánsztól a koraromantikáig terjed, nem riad vissza azonban attól sem, hogy néha a szokásos klavikordrepertoáron túlra tévedjen, Chopinig, vagy akár Ligetiig is. Két, a közelmúltban megjelent klavikordlemezén történelmi hangszereket is megszólaltat. Anna Maria A The Nordic Historical Keyboard Festival alapítója és egyik művészeti vezetője. 2014-ben Kuopioban ő szervezte meg a hangszer 700 éves történetében az első versenyt.
19:00 - 20:30
"Er ist der Vater; wir sind die Bub'n."
Műsor:
Ludwig van Beethoven: Hat variáció Giovanni Paisello témájára („Nel cor più non mi sento”, duett a „La Molinara” c. operából), WoO 70
Wolfgang Amadeus Mozart: h-moll Adagio K. 540
Ludwig van Beethoven: Bagatellek - D-dúr Op. 33, No.6; A-dúr Op. 119, No.4; a-moll Op. 119, No.9; C-dúr Op. 33, No.2; g-moll Op. 119, No.1
Carl Philipp Emanuel Bach: Rondo III. - Zweite Sammlung für Kenner und Liebhaber Wq. 56
Wolfgang Amadeus Mozart: a-moll szonáta, K. 310
Közreműködik:
Ratkó Ágnes - klavikord
Ratkó Ágnes tanulmányait zongora, énekes kísérő, majd csembaló szakon végezte a budapesti és a bécsi Zeneművészeti Főiskolákon. Később klavikordtanulmányokat folytatott Spányi Miklósnál Finnországban. Koncertezett Magyarországon és Európa számos országában csembalón, klavikordon és fortepianón szólistaként, kamarazenészként és barokk zenekarok tagjaként. Több nemzetközi fesztivál vendégművésze volt. A Jean Marie Leclair Trió alapító tagja. Számos CD és rádiófelvételen vett részt. Több mint tíz évig rendszeresen közreműködött a Budapesti Kamaraopera előadásain. 2005 májusában klavikord-kurzust tartott Bécsben az Universität für Musik und Darstellende Kunst meghívására. 2010-ben és 2013-ban a Budapesti Klavikord Napok művészeti vezetője, tanára, és szólistája volt. 1995–2013-ig a Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Karán, 2003-tól pedig a budapesti Zeneakadémián tanít. Emellett tanított és asszisztensként közreműködött kurzusokon Ausztriában, Magyarországon, Németországban és Szerbiában.
A belépés ingyenes!