Bali János
Zeneszerző
Bali János 1963-ban született. Kórusvezetői, karmesteri tevékenysége mellett fuvola- és furulyaművészként is tevékenykedik. Szólistaként a kamaraegyüttesekkel, valamint barokk zenekarok tagjaként rendszeresen koncertezik Magyarországon és külföldön. Számos lemezen, rádió és televízió felvételen szerepel karmesterként vagy hangszeres közreműködőként.
1988-ban az ELTE TTK-n matematikusként végzett, majd érdeklődése egyre inkább a zene felé fordult. 2011-ben a Miskolci Egyetemen Furulyaművész BA, 2012-ben ugyanott Furulyatanár MA diplomát szerzett. Tudományos fokozatait a Pécsi Tudományegyetemen tette le: DLA, Zeneművészet, "summa cum laude" (2012) és habilitáció 2017-ben. Beszél francia, angol, német, olasz és latin nyelven.
Gyakran fellépett a legrangosabb magyar régizenei fesztiválokon: a Soproni Régizenei Napokon, a Budapesti Régizene Fórumon, és a Holland-Magyar Régizenei Fesztiválokon. Játszott a Zempléni Művészeti Napokon és a Budapesti Fesztiválzenekar barokk estjein, valamint a Magyar Rádióban és Európa számos koncertpódiumán. Számos ősbemutató és magyarországi bemutató fűződik nevéhez.
2007-ben látott napvilágot az EMB gondozásában "A furulya" című könyve, mely a németalföldi polifóniával kapcsolatos alapkutatásokat, valamint a reneszánsz-kori és 17-18. századi magyar zenetörténetet dolgozza fel. Számos kotta közreadója. 2003-tól 2015-ig Kurtág György műveinek szerkesztője.
Főként furulyaműveket és kamaradarabokat szerez (elektronikával és anélkül), több közülük elhangzott már a Magyar Rádióban is. 2013-ban megjelent "Bevezetés az avantgárdba" című kötete (EMB) általános iskolás gyermekek számára készült, és furulyára íródott kortárs magyar szerzők tollából származó műveket tartalmaz. A kötet célja nem főfoglakozású zeneszerzők képzése, hanem csupán a gyerekek ösztönzése a hang hallgatásának és formálásának éltető és örömöt adó tevékenységeire.
Zenei pályafutása mellett tanári tevékenysége is jelentős: 1988-tól 1993-ig az ELTE óraadó tanára volt, 1988-tól 2017-ig a Gödöllői Chopin Zeneiskola zenetanára, 1992-től 2012-ig a Veres Péter Gimnázium (Budapest) zenetanára, 2001-től 2012-ig óraadó, majd 2012-től 2015-ig adjunktus volt a Miskolci Egyetemen. 2008 és 2010 között, illetve 2016 óta ismét tanít a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen, 2017-től 2018-ig az SZTE egyetemi docense, 2015-től a Pázmány Péter Katolikus Egyetem egyetemi docense, 2018-tól a PTE óraadója. Kurzusokat tartott (ELTE, Debreceni Egyetemen, LFZE, MOME, PTE), doktori témavezető, szigorlati bizottsági elnök, de pedagógiai kísérletek is fűződnek nevéhez: improvizált avantgárd operák zeneiskolásokkal (2004–2012), zeneszerzés-tanítás és kreatív zenetörténet zeneiskolában.
Speciális szakterülete a XIV-XV. század zenéje: e kornak mind a világi, mind az egyházi repertoárját műveli. A reneszánsz vokálpolifóniára specializálódott A:N:S Chorus vezetője, mellyel rendszeresen koncerteznek a Magyar Rádióban és a BMC-ben.
Díjak:
1998 - MTA Pedagógus kutatói pályadíj
2002 - Soros-díj
2010 - Liszt-díj
2013, 2014 - Kiváló konzulens, ME TDK
2015 - Kiváló oktató, ME HÖK
2020 - a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia címzetes tagja
lásd még: Bali János - zenész
1988-ban az ELTE TTK-n matematikusként végzett, majd érdeklődése egyre inkább a zene felé fordult. 2011-ben a Miskolci Egyetemen Furulyaművész BA, 2012-ben ugyanott Furulyatanár MA diplomát szerzett. Tudományos fokozatait a Pécsi Tudományegyetemen tette le: DLA, Zeneművészet, "summa cum laude" (2012) és habilitáció 2017-ben. Beszél francia, angol, német, olasz és latin nyelven.
Gyakran fellépett a legrangosabb magyar régizenei fesztiválokon: a Soproni Régizenei Napokon, a Budapesti Régizene Fórumon, és a Holland-Magyar Régizenei Fesztiválokon. Játszott a Zempléni Művészeti Napokon és a Budapesti Fesztiválzenekar barokk estjein, valamint a Magyar Rádióban és Európa számos koncertpódiumán. Számos ősbemutató és magyarországi bemutató fűződik nevéhez.
2007-ben látott napvilágot az EMB gondozásában "A furulya" című könyve, mely a németalföldi polifóniával kapcsolatos alapkutatásokat, valamint a reneszánsz-kori és 17-18. századi magyar zenetörténetet dolgozza fel. Számos kotta közreadója. 2003-tól 2015-ig Kurtág György műveinek szerkesztője.
Főként furulyaműveket és kamaradarabokat szerez (elektronikával és anélkül), több közülük elhangzott már a Magyar Rádióban is. 2013-ban megjelent "Bevezetés az avantgárdba" című kötete (EMB) általános iskolás gyermekek számára készült, és furulyára íródott kortárs magyar szerzők tollából származó műveket tartalmaz. A kötet célja nem főfoglakozású zeneszerzők képzése, hanem csupán a gyerekek ösztönzése a hang hallgatásának és formálásának éltető és örömöt adó tevékenységeire.
Zenei pályafutása mellett tanári tevékenysége is jelentős: 1988-tól 1993-ig az ELTE óraadó tanára volt, 1988-tól 2017-ig a Gödöllői Chopin Zeneiskola zenetanára, 1992-től 2012-ig a Veres Péter Gimnázium (Budapest) zenetanára, 2001-től 2012-ig óraadó, majd 2012-től 2015-ig adjunktus volt a Miskolci Egyetemen. 2008 és 2010 között, illetve 2016 óta ismét tanít a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen, 2017-től 2018-ig az SZTE egyetemi docense, 2015-től a Pázmány Péter Katolikus Egyetem egyetemi docense, 2018-tól a PTE óraadója. Kurzusokat tartott (ELTE, Debreceni Egyetemen, LFZE, MOME, PTE), doktori témavezető, szigorlati bizottsági elnök, de pedagógiai kísérletek is fűződnek nevéhez: improvizált avantgárd operák zeneiskolásokkal (2004–2012), zeneszerzés-tanítás és kreatív zenetörténet zeneiskolában.
Speciális szakterülete a XIV-XV. század zenéje: e kornak mind a világi, mind az egyházi repertoárját műveli. A reneszánsz vokálpolifóniára specializálódott A:N:S Chorus vezetője, mellyel rendszeresen koncerteznek a Magyar Rádióban és a BMC-ben.
Díjak:
1998 - MTA Pedagógus kutatói pályadíj
2002 - Soros-díj
2010 - Liszt-díj
2013, 2014 - Kiváló konzulens, ME TDK
2015 - Kiváló oktató, ME HÖK
2020 - a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia címzetes tagja
lásd még: Bali János - zenész
| Cím | Típus | Dátum |
|---|---|---|
| „2” | Ensemble | 2003 |
| ...aber... | Kamarazene | 2016 |
| 17. századi olasz kamarazene | Kamarazene | 0 |
| 18, 14, 14, 18 | Kamarazene | 0 |
| 2010.9.27 | Kamarazene | 2010 |
| A határ | Színpadi mű | 2006 |
| A lakoma | Színpadi mű | 2005 |
| A sushi-bár | Szólóhangszerre | 2023 |
| Addi(c)tion | Élő elektronikus zene | 2023 |
| Ailosz ajándéka | Kamarazene | 2022 |
| Andante és double (talált tárgy, megfaragva) | Kamarazene | 2016 |
| Bevezetés az avantgárdba | Egyéb | 0 |
| Blaha | Live and prerecorded music | 2016 |
| Carcere Grande | Élő elektronikus zene | 2017 |
| Centrifuga-etűdök | Live and prerecorded music | 2014 |
| Családfa | Élő elektronikus zene | 2021 |
| Curved mirrors | Elektroakusztikus zene | 0 |
| D’arts | Élő elektronikus zene | 2023 |
| De Fortune | Kamarazene | 2021 |
| Defectus | Live and prerecorded music | 2022 |
| Discordia | Kamarazene | 2005 |
| Discours | Kamarazene | 2024 |
| Découverte | Szólóhangszerre | 2007 |
| Előhívás | Elektroakusztikus zene | 2023 |
| Előhívás no. 1: 91-es busz | Élő elektronikus zene | 2023 |
| Előhívás no. 2: Bio | Élő elektronikus zene | 2023 |
| Előhívás no. 3: Blaha | Élő elektronikus zene | 2023 |
| Előhívás no. 4: Lukács | Élő elektronikus zene | 2023 |
| Felhők | Színpadi mű | 2004 |
| Felix cæli porta | Élő zene és zene magnószalagra | 2010 |
| Figaró válása | Színpadi mű | 2010 |
| Finem lauda | Live and prerecorded music | 2002 |
| Francia reneszánsz táncok | Kamarazene | 0 |
| Francia reneszánsz táncok | Kamarazene | 0 |
| Graphene | Kamarazene | 2024 |
| Gömb | Ensemble | 2007 |
| Hapsenkakkiainen | Egyéb | 2021 |
| Hommage à Tatlin | Ensemble | 2003 |
| Hommage a Czidra László | Szólóhangszerre | 2008 |
| Három hegedűetűd | Szólóhangszerre | 2004 |
| Iktat | Egyéb | 2021 |
| Imitatio | Élő zene és zene magnószalagra | 2011 |
| Insomnia | Live and prerecorded music | 2019 |
| Interjú a filozófussal | Kamarazene | 0 |
| Kaktuszok Händeltől | Kamarazene | 2017 |
| Kamaradarab | Kamarazene | 1990 |
| Kelkáposzta és fuga | Szólóhangszerre | 2024 |
| Kettősverseny | Concerto | 2019 |
| Kitinmus | Live and prerecorded music | 2018 |
| Kontra-linie | Színpadi mű | 2022 |
| Kurtág Gyuri 50 | Szólóhangszerre | 2004 |
| L´apothéose de Fauvel | Kamarazene | 2025 |
| La notte | Szólóhangszerre | 2018 |
| Laaselgeips | Elektroakusztikus zene | 2021 |
| Lager auf dem Feld | Kamarazene | 2024 |
| Laokoon | Live and prerecorded music | 2019 |
| L´âme fugitive | Live and prerecorded music | 2019 |
| Madarak | Színpadi mű | 2009 |
| Magyar Állami Bábszínház | Kamarazene | 2024 |
| Miles regis | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 1994 |
| Minimal Contact | Színpadi mű | 2011 |
| Mirrors | Elektroakusztikus zene | 2023 |
| Orbis strictus | Live and prerecorded music | 2024 |
| Orákulum – megkérdeztük a delphoi jósdát (random.org) | Szólóhangszerre | 2020 |
| Our Master’s Voice | Színpadi mű | 2011 |
| Palotás Árpád hárfája | Elektroakusztikus zene | 2023 |
| Papírfilm | Filmzene | 2008 |
| Pedal-exercitium | Kamarazene | 2023 |
| Perspektíva | Zene magnószalagra | 1992 |
| Pierre de Ronsard lázálma | Kamarazene | 2019 |
| Pietà – Descartes levétele a keresztről | Színpadi mű | 2018 |
| Prince de le nuit | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 2005 |
| Prometheus | Énekegyüttesre | 2013 |
| Ps. 119 | Szólóhang(ok)ra kíséret nélkül | 2007 |
| Ronsard rémálma | Kamarazene | 2023 |
| Réflections | Elektroakusztikus zene | 2024 |
| SA64 | Elektroakusztikus zene | 2018 |
| SL 60 | Kamarazene | 2009 |
| Scratch | Szólóhangszerre | 2020 |
| Spring | Live and prerecorded music | 2016 |
| Stadler Vilmos 60 | Élő zene és zene magnószalagra | 2008 |
| Sybarita | Kamarazene | 2022 |
| Szén-patak | Live and prerecorded music | 2016 |
| Színtévesztő kánonok | Kamarazene | 2023 |
| T’mura | Live and prerecorded music | 2018 |
| Tehetetlen tudat | Balett / Choreographic work | 2019 |
| The Fly | Live and prerecorded music | 2019 |
| The small prison (in memoriam Piranesi) | Kamarazene | 2017 |
| TranceParent | Live and prerecorded music | 2018 |
| Turbák egy János-passióhoz | Vegyeskarra | 2020 |
| Utószó Tábor Bélának | Szólóhangszerre | 2007 |
| Visio duplex | Live and prerecorded music | 2024 |
| Visions | Ensemble | 1982 |
| Visszanéz | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 2024 |
| Víz alatt | Kamarazene | 2011 |
| Wedding music | Zene magnószalagra | 2008 |
| Windows 2004 | Kamarazene | 2004 |
| X – in memoriam Pribil György | Elektroakusztikus zene | 2014 |
| agreement | Live and prerecorded music | 2016 |
| azavar | Színpadi mű | 2012 |
| flesh! | Live and prerecorded music | 2018 |
| laaslegeipS | Elektroakusztikus zene | 2022 |
| latlá röküT | Színpadi mű | 2022 |
| switched on | Vokális zene | 2013 |
| születésnapi darab | Ensemble | 1983 |
| uuh... | Színpadi mű | 2007 |
| vaksötétben az üveglabirintusban | Kamarazene | 2023 |
| velut Luna | Szólóhangszerre | 2013 |
| Á... | Kamarazene | 0 |
| Átirat - Boismortier: Don Quichotte-szvit | Kamarazenekarra | 2008 |
| Égi vizek dicsérete | Elektroakusztikus zene | 1976 |
| Éter | Elektroakusztikus zene | 0 |
| Önarckép | Kamarazene | 2007 |
| Öt dodekafon zongoradarab | Szólóhangszerre | 1990 |