Szabó Sándor
gitár
Szabó Sándor 1956-ban született Törökszentmiklóson. Tanulmányait klasszikus gitáron kezdte magántanárnál. A hetvenes évek közepétől figyelme a jazz és az improvizáció felé fordult. A nyolcvanas évek elején tanulmányokat folytatott Budapesten a Bartók Béla Zeneművészeti Szakiskola Jazz Tanszakán, mint vendéghallgató. Hazánkban elsőként kezdett szólóban modern akusztikus gitárzenét játszani. Lemezei Magyarországon, Angliában, Olaszországban, Venezuelában, Kanadában, az Egyesült Államokban, és Németországban jelentek meg.
1980-ban Major Balázs ütőssel létrehozta a Szabó-Major duót. Néhány év alatt szinte minden hazai klubban felléptek. 1988-ban megjelent első albumuk az angol LEO Records kiadásában. Szabó Sándor a nyolcvanas években gyakran hívott meg Magyarországra külföldi muzsikusokat. Ezek eredményeként számos országos koncert körúton vettek részt. Pályafutásának egyik legjelentősebb periódusa volt a SzaMaBa trio. A SzaMaBa trió alapító tagja volt, mely a 80-es évek közepétől mintegy tíz éven át működött. Ezzel párhuzamosan megalakították a Alföldi Szabadzene Alkotóműhelye nevű gitártriót, ahol Szabó és Bagi mellé Bakondi András gitáros került az együttesbe. Egy évvel később Major Balázs csatlakozásával a két kissé más irányba tartó project egyesült. Az Alföldi Szabadzene Alkotóműhelyének játékát több kompozícióban őrzi a Sanctified Land és az Anima című album. Mintegy két évi működés után Bakondi András kivált az együttesből, a trió azonban eredeti felállásában együtt maradt és nevük kezdőbetűi után felvették a SzaMaBa nevet. Rendszeresen adtak koncerteket, szinte minden hazai fesztiválon szerepeltek. Vendégmuzsikusokkal kiegészítve a triót, 3 lemezt készítettek a Tandem Records kiadásában. Az együttesről a Tatai Jazz Táborban készült egy élő koncert felvétel is, melyet a Pannon Jazz 2005-ben adott ki. Az együttes 1996-ban szétvált. Azóta Szabó Sándor saját szólókarrierjét folytatja.
2008-ban a legjelentősebb zenei vállakozása a Fractal Strings project volt. Egy multimédiás produkció, mely fraktálokon alapuló vizualizáción és 6 csatornás surround hangzáson alapul. A koncert a Millenárison került megrendezésre nagy sikerrel, ahol külföldi muzsikusok bevonásával hangzott el a koncert (Michael Manring - bass, Claus Boesser Ferrari - gitár, Major Balázs - dob és ütőhangszerek, Szabó Sándor - elektromos és akusztikus gitár, guzheng, 24 húros koboz). Romanek Tihamér hangszerkészítővel közös együttműködésük eredményeként a számos 8 és 16 húros gitárokon túl egy különleges, 2 nyakú 24 húros hangszer is készült számára.
Muzsikájában a klasszikus kompozíciós módok, a keleti meditatív előadásmód és hangzás, és a modern jazz-ből hozott improvizáció mind megtalálható. 1998 óta szinte bejárta az egész világot, koncertezett Ausztráliában, Japánban, Koreában, Indiában, Közép-Ázsiában, Kanadában, Venezuelában, az Egyesült Államokban és persze Európában. Szóló koncertjei mellett egyre gyakrabban játszik különféle duó, trió és kvartett formációkban is. Közös albumain Gilbert Isbin, Veronique Gillet, Edoardo Bignozzi, Claus Boesser Ferrari, Heidrich Roland, Fernando Freitez, Michael Manring, Kevin Kastning, Alf Wilhelm Lundberg, Dean Magraw és Ralf Gauck voltak a partnerei. 2002-ben tagja lett az amerikai Georgian Contemporary Unit nevű kortárszenei együttesnek, amelyben éves rendszerességgel működik közre.
Elsősorban zeneszerzőként határozza meg magát, aki a saját darabjait játssza. Példaképe Bartók Béla és Kodály Zoltán. Nagy hatást tettek művészetére olyan modern komponisták, mint Ligeti György, Arnold Schönberg, John Cage, Morton Feldman, Arvo Part, Edgard Varese és Bo Hanson. Szellemi mesterének Szabados Györgyöt tekinti. Minden kompozíciója improvizáción alapul. 2010-ben megkomponálta és bemutatta, majd CD-n meg is jelentette az első nagyobb formátumú magyar gitárművét a Magyar Gitár Rapszódiát. 2016-ban fejezte be 16-húros gitárművészetét összefoglaló album sorozatának 3. részét. 2017-ben megalkotta a 21. századi lant című kortárszenei albumát, ahol lantokon játszik modern zenét. A Greydisc Records kiadó felkérésére egy különleges elektro/akusztikus zenei koncepciót mutatott be a Kevin Kastninggel közösen készült Ethereal I című albumon, amiért 2018-ban több kategóriában, valamint a Greydisc Records további 3 lemezéért is Grammy jelölést kapott, amiken mint zeneszerző, gitáros és hangmérnök is szerepel. Ma már közel 70 hanglemezen hallható játéka.
A zeneszerzés és a komponálás mellett hangmérnökként is tevékenykedik. Az elmúlt 3 évtizedben közel száz albumot készített részben a sajátkiadásokhoz, a német Acoustic Music Records és az amerikai Greydisc Records kiadók részére. Ez utóbbinak több mint egy évtizede dolgozik folyamatosan. A stúdiójában azonban nemcsak új felvételek, hanem hangrestaurációk is készülnek. Oktatóként az Oktopus Multimédia Intézetben tanít 25 éve.
Az elmúlt évtizedekben rendszeresen gyűjtött zenéket és zenei tárgyú anyagokat a Távol-Keletről és Közép–Ázsiából azzal a céllal, hogy összevesse a magyar népzene és a távol-keleti hangszeres zenék hasonlóságait, történelmi és földrajzi kapcsolódásait. Kutatásai révén rendszeres előadó a Bakuban, Szamarkandban és Shakrishabz-ban rendezett keleti zenei konferenciákon. Eddig 3 könyve jelent meg. 2011-ben jelent meg első könyve A zene metafizikája címmel, 2015-ben pedig második könyve a Zenélő Őskelet címmel, majd 2017-ben követte őket Zenebölcseleti elmélkedések című tanulmánykötete.
2002 óta szervezője a hazánkban évente megrendezett Nemzetközi Akusztikus Gitárzenei Fesztiváloknak.
1980-ban Major Balázs ütőssel létrehozta a Szabó-Major duót. Néhány év alatt szinte minden hazai klubban felléptek. 1988-ban megjelent első albumuk az angol LEO Records kiadásában. Szabó Sándor a nyolcvanas években gyakran hívott meg Magyarországra külföldi muzsikusokat. Ezek eredményeként számos országos koncert körúton vettek részt. Pályafutásának egyik legjelentősebb periódusa volt a SzaMaBa trio. A SzaMaBa trió alapító tagja volt, mely a 80-es évek közepétől mintegy tíz éven át működött. Ezzel párhuzamosan megalakították a Alföldi Szabadzene Alkotóműhelye nevű gitártriót, ahol Szabó és Bagi mellé Bakondi András gitáros került az együttesbe. Egy évvel később Major Balázs csatlakozásával a két kissé más irányba tartó project egyesült. Az Alföldi Szabadzene Alkotóműhelyének játékát több kompozícióban őrzi a Sanctified Land és az Anima című album. Mintegy két évi működés után Bakondi András kivált az együttesből, a trió azonban eredeti felállásában együtt maradt és nevük kezdőbetűi után felvették a SzaMaBa nevet. Rendszeresen adtak koncerteket, szinte minden hazai fesztiválon szerepeltek. Vendégmuzsikusokkal kiegészítve a triót, 3 lemezt készítettek a Tandem Records kiadásában. Az együttesről a Tatai Jazz Táborban készült egy élő koncert felvétel is, melyet a Pannon Jazz 2005-ben adott ki. Az együttes 1996-ban szétvált. Azóta Szabó Sándor saját szólókarrierjét folytatja.
2008-ban a legjelentősebb zenei vállakozása a Fractal Strings project volt. Egy multimédiás produkció, mely fraktálokon alapuló vizualizáción és 6 csatornás surround hangzáson alapul. A koncert a Millenárison került megrendezésre nagy sikerrel, ahol külföldi muzsikusok bevonásával hangzott el a koncert (Michael Manring - bass, Claus Boesser Ferrari - gitár, Major Balázs - dob és ütőhangszerek, Szabó Sándor - elektromos és akusztikus gitár, guzheng, 24 húros koboz). Romanek Tihamér hangszerkészítővel közös együttműködésük eredményeként a számos 8 és 16 húros gitárokon túl egy különleges, 2 nyakú 24 húros hangszer is készült számára.
Muzsikájában a klasszikus kompozíciós módok, a keleti meditatív előadásmód és hangzás, és a modern jazz-ből hozott improvizáció mind megtalálható. 1998 óta szinte bejárta az egész világot, koncertezett Ausztráliában, Japánban, Koreában, Indiában, Közép-Ázsiában, Kanadában, Venezuelában, az Egyesült Államokban és persze Európában. Szóló koncertjei mellett egyre gyakrabban játszik különféle duó, trió és kvartett formációkban is. Közös albumain Gilbert Isbin, Veronique Gillet, Edoardo Bignozzi, Claus Boesser Ferrari, Heidrich Roland, Fernando Freitez, Michael Manring, Kevin Kastning, Alf Wilhelm Lundberg, Dean Magraw és Ralf Gauck voltak a partnerei. 2002-ben tagja lett az amerikai Georgian Contemporary Unit nevű kortárszenei együttesnek, amelyben éves rendszerességgel működik közre.
Elsősorban zeneszerzőként határozza meg magát, aki a saját darabjait játssza. Példaképe Bartók Béla és Kodály Zoltán. Nagy hatást tettek művészetére olyan modern komponisták, mint Ligeti György, Arnold Schönberg, John Cage, Morton Feldman, Arvo Part, Edgard Varese és Bo Hanson. Szellemi mesterének Szabados Györgyöt tekinti. Minden kompozíciója improvizáción alapul. 2010-ben megkomponálta és bemutatta, majd CD-n meg is jelentette az első nagyobb formátumú magyar gitárművét a Magyar Gitár Rapszódiát. 2016-ban fejezte be 16-húros gitárművészetét összefoglaló album sorozatának 3. részét. 2017-ben megalkotta a 21. századi lant című kortárszenei albumát, ahol lantokon játszik modern zenét. A Greydisc Records kiadó felkérésére egy különleges elektro/akusztikus zenei koncepciót mutatott be a Kevin Kastninggel közösen készült Ethereal I című albumon, amiért 2018-ban több kategóriában, valamint a Greydisc Records további 3 lemezéért is Grammy jelölést kapott, amiken mint zeneszerző, gitáros és hangmérnök is szerepel. Ma már közel 70 hanglemezen hallható játéka.
A zeneszerzés és a komponálás mellett hangmérnökként is tevékenykedik. Az elmúlt 3 évtizedben közel száz albumot készített részben a sajátkiadásokhoz, a német Acoustic Music Records és az amerikai Greydisc Records kiadók részére. Ez utóbbinak több mint egy évtizede dolgozik folyamatosan. A stúdiójában azonban nemcsak új felvételek, hanem hangrestaurációk is készülnek. Oktatóként az Oktopus Multimédia Intézetben tanít 25 éve.
Az elmúlt évtizedekben rendszeresen gyűjtött zenéket és zenei tárgyú anyagokat a Távol-Keletről és Közép–Ázsiából azzal a céllal, hogy összevesse a magyar népzene és a távol-keleti hangszeres zenék hasonlóságait, történelmi és földrajzi kapcsolódásait. Kutatásai révén rendszeres előadó a Bakuban, Szamarkandban és Shakrishabz-ban rendezett keleti zenei konferenciákon. Eddig 3 könyve jelent meg. 2011-ben jelent meg első könyve A zene metafizikája címmel, 2015-ben pedig második könyve a Zenélő Őskelet címmel, majd 2017-ben követte őket Zenebölcseleti elmélkedések című tanulmánykötete.
2002 óta szervezője a hazánkban évente megrendezett Nemzetközi Akusztikus Gitárzenei Fesztiváloknak.