Eötvös 80
2023. december 14. 19:30
Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
1095 Budapest, Komor Marcell u. 1.
„Az ütőhangszeres szólistáknak megvan a maguk kis univerzuma: sajátos hangszerekkel, különleges játéktechnikákkal… A Triangel úgy van megkomponálva, hogy teret biztosítson ezeknek az egyéni kreatív erőknek. A négy csoportra osztott együttes részben rögzített, részben spontán módon reagál a szólistától érkező zenére. Ez a darab azokat az improvizált kadencia-technikákat fedezi fel, amelyek mintegy száz évvel ezelőtt a versenyművek szerves részét képezték” - írja a Triangelről a zeneszerző.
A darab 1993-as ősbemutatójának ütőhangszeres szólistája ugyanaz az Isao Nakamura volt, akit a Concerto Budapest hangversenyén a Müpa közönsége is hallani fog. Ravel 1905-ben üzleti jellegű felkérést kapott, hogy az Érard cég új konstrukciójú hárfáit előnyösen bemutató művet komponáljon: így született meg az olykor kisebb hárfaversenyként emlegetett Bevezetés és allegro. A vonósnégyes, fuvola, klarinét és hárfa hangján megszólaló színgazdag művet hallva talán nem is gondolnánk, hogy megírása szó szerint álmatlan éjszakákat okozott az ilyesféle megpróbáltatásairól előszeretettel panaszkodó Ravel számára. Berio Sinfoniája (mely 1969-ben a New York-i Filharmonikusok 125. évfordulójára született) sem mentes a pesszimista felhangoktól, a zenekarra és nyolc énekszólamra komponált darab zenei idézetek segítségével egy elvont és groteszk kultúratörténetet vázol fel. A szövegek (beszéd, suttogás, kiabálás) forrásai igen változatosak: Claude Lévi-Strauss írásai, Samuel Beckett regényrészletei és Gustav Mahler partitúráinak előadói instrukciói.
[kr]
1. Eötvös Péter: Triangel
2. Maurice Ravel: Bevezetés és allegro
3. Luciano Berio: Sinfonia
Isao Nakamura - ütőhangszerek
Neue Vocalsolisten
Concerto Budapest
Vezényel:
Fabián Panisello
3100, 3900, 4800, 5900 és 7500 Ft