2023 szeptember 8-9
Zeneakadémia
Budapest
A közép-európai zene újragondolása | A Bartók Világverseny rendezvénye
2023. szeptember 8-9.
Zeneakadémia
1061 Budapest, Liszt Ferenc tér 8.

A Közép-Európai Zeneitörténeti Kutatócsoport nyitó konferenciája a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Zenetudományi Tanszékén.
A Bartók Világverseny rendezvénye. (A konferencia angol nyelvű)
A konferencia programja:
2023. szeptember 8. 9:30, Péntek
Elnök: Péteri Lóránt
Köszöntőt mond: Dr. Vígh Andrea Vigh, a Zeneakadémia rektora
BARTÓK
Büky Virág
Response to a Salonstück – The Question of Szymanowski’s Influence on Bartók’s Sonata for Violin and Piano No. 2
Vikárius László
Eastern Europe and Central Europe in the Centre of Béla Bartók’s Life and Work or What Did Five Hungarian Folk Songs Want to Do at the 1938 Baden-Baden Festival?
- kávészünet -
STÍLUSOK
Oana Andreica
Polystylistic Traits in Ede Terényi’s Music: The Baroque Concertos
Fazekas Gergely
“To Penetrate into the Brain-windings of the Text” – Translation as a Compositional Method in Kurtág’s Music
Rachel Beckles Willson
Against the Grain of Late Style
2023. szeptember 8. 14:30, Péntek
Elnök: Bozó Péter
SZIMBÓLUMOK
Belinszky Anna
Death, Nostalgia and Tradition – Narratives of Brahms’s Funeral from Vienna to Budapest
Stephen Downes
A Polish Pianist travels to Budapest: ‘Affective Geography’ in Bruno Monsaingeon’s Piotr Anderszewski: Voyageur intranquille (2009)
- kávészünet -
SZEMÉLYISÉGEK
Jeremy Barham
Literary Analogues of Mahler’s Central European Musical Identity in the Works of Joseph Roth and Gregor von Rezzori
Ivana Medić
Ludmila Frajt as an Embodiment of a Central European Identity
2023. szeptember 9. 9:30, Szombat
Elnök: Komlós Katalin
NARRATÍVÁK
Kusz Veronika
Dohnányi’s Viennese Carnival: The Context of the Piano Cycle Winterreigen (Op. 13)
Elek Martin
Wilhelm Furtwängler and the ‘German’ Sonata Form
- kávészünet -
ELŐADÁS
Anna Stoll-Knecht
Gustav Mahler and Cosima Wagner: Singing around 1900
Péteri Lóránt
Mahler’s Music in Interwar Budapest: Performances and Discourses
2023. szeptember 9. 14:30, Szombat
Elnök: Fazekas Gergely
ÁLLAMSZOCIALIZMUS
Marsha Siefert
Ferenc Liszt as a Central European Music Diplomat: A State-Socialist Interpretation
Murvai-Bőke Gabriella
‘Formalism, Tradition, Folk Music’: The Vocal and Dance Ensemble of the Hungarian People’s Army in Poland in 1952
Dalos Anna
A Soviet Composer in Central Europe? About György Kurtág’s Postmodern Turn
- kávészünet -
FELVÉTELEK
Csobó Péter
Music–Recording–Aura: Marginal Notes to the Debate between Adorno and Benjamin
Szabó Ferenc János
(Inter)national Recording Histories of Central Europe
Info:
uni.lisztacademy.hu
Zeneakadémia
1061 Budapest, Liszt Ferenc tér 8.

A Közép-Európai Zeneitörténeti Kutatócsoport nyitó konferenciája a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Zenetudományi Tanszékén.
A Bartók Világverseny rendezvénye. (A konferencia angol nyelvű)
A konferencia programja:
2023. szeptember 8. 9:30, Péntek
Elnök: Péteri Lóránt
Köszöntőt mond: Dr. Vígh Andrea Vigh, a Zeneakadémia rektora
BARTÓK
Büky Virág
Response to a Salonstück – The Question of Szymanowski’s Influence on Bartók’s Sonata for Violin and Piano No. 2
Vikárius László
Eastern Europe and Central Europe in the Centre of Béla Bartók’s Life and Work or What Did Five Hungarian Folk Songs Want to Do at the 1938 Baden-Baden Festival?
- kávészünet -
STÍLUSOK
Oana Andreica
Polystylistic Traits in Ede Terényi’s Music: The Baroque Concertos
Fazekas Gergely
“To Penetrate into the Brain-windings of the Text” – Translation as a Compositional Method in Kurtág’s Music
Rachel Beckles Willson
Against the Grain of Late Style
2023. szeptember 8. 14:30, Péntek
Elnök: Bozó Péter
SZIMBÓLUMOK
Belinszky Anna
Death, Nostalgia and Tradition – Narratives of Brahms’s Funeral from Vienna to Budapest
Stephen Downes
A Polish Pianist travels to Budapest: ‘Affective Geography’ in Bruno Monsaingeon’s Piotr Anderszewski: Voyageur intranquille (2009)
- kávészünet -
SZEMÉLYISÉGEK
Jeremy Barham
Literary Analogues of Mahler’s Central European Musical Identity in the Works of Joseph Roth and Gregor von Rezzori
Ivana Medić
Ludmila Frajt as an Embodiment of a Central European Identity
2023. szeptember 9. 9:30, Szombat
Elnök: Komlós Katalin
NARRATÍVÁK
Kusz Veronika
Dohnányi’s Viennese Carnival: The Context of the Piano Cycle Winterreigen (Op. 13)
Elek Martin
Wilhelm Furtwängler and the ‘German’ Sonata Form
- kávészünet -
ELŐADÁS
Anna Stoll-Knecht
Gustav Mahler and Cosima Wagner: Singing around 1900
Péteri Lóránt
Mahler’s Music in Interwar Budapest: Performances and Discourses
2023. szeptember 9. 14:30, Szombat
Elnök: Fazekas Gergely
ÁLLAMSZOCIALIZMUS
Marsha Siefert
Ferenc Liszt as a Central European Music Diplomat: A State-Socialist Interpretation
Murvai-Bőke Gabriella
‘Formalism, Tradition, Folk Music’: The Vocal and Dance Ensemble of the Hungarian People’s Army in Poland in 1952
Dalos Anna
A Soviet Composer in Central Europe? About György Kurtág’s Postmodern Turn
- kávészünet -
FELVÉTELEK
Csobó Péter
Music–Recording–Aura: Marginal Notes to the Debate between Adorno and Benjamin
Szabó Ferenc János
(Inter)national Recording Histories of Central Europe
Info:
uni.lisztacademy.hu
[vl]