Composition database

This is the Composition Database of BMC, which includes information about works by composers that are either Hungarian or Hungarian by origin or live in Hungary.

Title of the work

Games X


Composer

Original / Hungarian title
Játékok X
Foreign language / English title
Games X
Subtitle
Diary entries, personal messages - For piano
Year of composition
2011

Type
Instrumental solo
Number of players
1
Instrumentation
pf.
Movements, parts
1. Suite (1943)
2. Kedves
3. Valse de guerre des Kabânaas
4. Szeretettel Dukay Barnabásnak
5. Hangszűrés [2]
6. Virág
7. ... lassan szállj és hosszan énekelj, Haldokló hattyúm, szép emlékezet! ...
8. ... ráncigálós és gömbölygetős ...
9. ... emlékek, kicsi ólomkatonák ... 3. változat
10. Magdi-emlék ... -- alio modo
11. Máriássy Gabi emlékére
12. *** (Mártának)
13. Szendrei Jankának, születésnapra
14. ... per Luciana ...
15. Henri Pousseur in memoriam
16. ... Kedves -- kettő - három ...
17. ... an Dieter Schnebel 80
18. ´Message-esquisse´
19. ´Message-esquisse´ -- alio modo
20. In memoriam László Ferenc
21. Babysitterek tánca a nagyszőnyegen
22. ... és még egy levél Eötvös Péternek ...
23. Egy tiszta lélek emléke -- Schiff Klári in memoriam
24. Hommage a Scarlatti II -- alio modo
25. Valse sentimentale -- Hommage a Ravel
26. ... dalocska július 4-re és Vera nevére ...
27. Petrovics Emil in memoriam
28. ... un pezzo silenzioso ...
29. Párbeszéd -- Varga Bálint 70
30. Ablak a folyosóra ...
31. Impromptu -- all´ongherese
32. ... csak úgy ...
33. Vázlatlap [faragatlan -- nyers]

Publisher / Source
Universal Music Publishing Editio Musica Budapest © 2021, Z. 15150
Available here!
Remarks, other info
The tenth volume of "Games" is divided into two parts: In the first half, earlier, hitherto unpublished pieces line up from Suite, written in 1943, to the 1980s, providing insight into the development of Kurtág´s musical language. The second half includes pieces composed between 2002 and 2011. The movements, often aphorismic in their briefness, hide associations with various aspects of European music history. Many of them are hommage or in memoriam pieces, or subjective personal messages to friends, colleagues, and beloved family members - and thereby to all music-loving people.