Zenemű-adatbázis

Ez a BMC Zenemű-adatbázisa, amely magyar, magyar származású vagy Magyarországon élő zeneszerzők műveivel kapcsolatos információt tartalmaz.

A mű címe

Miniatűrök


Zeneszerző

Eredeti / magyar cím
Miniatűrök
Idegen nyelvű / angol cím
Miniatures
Alcím
Zongorára
Ajánlás
"With love to my friend Bálint Baráth" (Poéme prelude)
A mű keletkezési éve
2008

Típus
Szólóhangszerre
Előadók száma
1
Előadói apparátus
pf.
Időtartam
20 perc

Tételek, részek
1. Autumnal vortex
2. Floating points (Translational symmetry no. 1)
3. Mercury drops - mercury gryphon
4. Poéme prelude
5. ...l´ papillon... - De nuages... nuages en marécages...
6. Ostinato
7. Dudaszó - rondeau
8. Iris Estampide

Bemutató
17 April 2009, Fészek Artists´ Club, Budapest; Bálint Baráth (pf.)
Kottakiadó / Forrás
Edition Neuma, EN 574
Available here!
1 perces minta
1 Miniatures
Megjegyzések, további info
2008. novemberben fejeztem be zongora ciklusomat, amely a Miniatűrök címet kapta.

Érdekes volt felfedeznem, hogy szinte mindegyik miniatűr kompozíciót a zongora ütőhangszerszerű kezelés módja jellemzi, valamint mindegyik kicsiny mű egy ostinato figurációt játszik.

Amikor nekifogtam zongora ciklusom megírásának különféle gondolatok és technikai ötletek érdekeltek… valamiért azonban szinte mindegyik esetben a kíméletlen, gépszerű ostinato-t választottam tudattalan.

Polimetrikus illetve politempós szakaszok váltják egymást szinte mindegyik tételben, ahol független kell játszék a két kéz egymástól, kvázi más tér- idő kontinuumba kell, elhelyezze a ’dallamot’ és a ’kíséretét’. Egyfajta lejegyzett rubato ez, ahol precízen le van vésve a szerzői utasítás hangjegyről hangjegyre. Régóta érdekelt a szalagzene és elektronikus zene non tempója, senza tempója innét hát az indíttatás, hogy különféle tempó rétegeket montírozzak össze és kollázsszerűen másoljam őket egymásra.

Sokat foglalkoztam a menzurális zene előtti ’kaotikusan’ imbolygó dallam és ritmus szövetekkel, valamint az izoritmikus motettákkal, a color és a talea művészetével. Ezt a ’kutyult’ ritmikát találjuk a jazzben is…

Mindig is vonzott a jazz rendetlen, szertelen világa, ahol a ritmusok kusza sorozata megdönti a hangok uralmát, ahol a formát az improvizáció képes kitölteni, megszegni, irányítani.

Tetszés szerinti szabad improvizatív ’üres ütemekkel’ tarkítottam műveim némelyikét, ahol az előadó maga dönti el, hogy rögtönöz, avagy tovább ugrik a soron következő ütemre/ütemekre. Kiírt improvizációt is alkalmazok, két félét:

- az egyik a space notáció, ahol a művész maga dönthet a hang/hangok időbeli arányáról/arányairól - a másik a szabad hangjegyes improvizáció, ahol egyedül a ritmus kötött A precízen kiírt utasítások nem akadályozhatják a művek realizálását, így mindenkor a játszhatóságra kell törekednie a zongoristának, vagyis egyfajta lezserség, pontatlanság megengedhető.