BMC HÁZ
OPUS JAZZ CLUB
ZENEI INFORMÁCIÓS KÖZPONT
BMC RECORDS
EÖTVÖS PÉTER ALAPÍTVÁNY
Zeneművek
Ez a BMC Zenemű-adatbázisa, amely magyar, magyar származású vagy Magyarországon élő zeneszerzők műveivel kapcsolatos információt tartalmaz.
Összetett Keresés
Egyszerű Keresés >
Zeneszerző:
Született: 
Új keresés >
Keres
Eredeti / magyar cím:
Idegen nyelvű / angol cím:
Keletkezés éve:
Vagy: 
Típus:
Tételek, részek:
Előadói apparátus:
  < Kiválasztás
X Törlés
Előadók száma:
Új keresés >
Keres
Mű időtartama:
Szöveg:
Bemutató:
Idő/hely/km:
Hangfelvétel:
Kiadó/kód:
Kotta:
Kiadó/kotta:
Megjegyzések, info:
A mű címe
Variazioni
Zeneszerző: Maros Miklós
Eredeti/magyar cím: Variazioni
Idegen nyelvű/angol cím: Variazioni
Alcím: Zongorára
A mű keletkezési éve: 1984
Típus: Szólóhangszerre
Előadók száma: 1
Előadói apparátus: pf.
Időtartam: 9 perc
Tételek, részek: Egy tétel
Megrendelő: Rikskonserter
Bemutató: 22 July 1986, Slottskapell, Drottningholms, Sweden; Jacob Moscovicz (pf.)
Kottakiadó / Forrás: Swedish Music Information Centre © 1985, 122132
Available here!
Hangfelvételek: János Kéry
Megjegyzések, további info: "Variazioni per pianoforte consists of eighteen variations on the most important building-blocks of the piece, viz. two chords: the one is built up of a pentatonic scale, the other of a lydian pentachord – they have one tone in common. Despite its form (and title) the work has only one movement, and it is hard to follow where the different variations begin and end, but this is also intentional. By means of different treatment of the original material, this is developed from simple lyrical melodies to dramatic chords, from stationary, static blocks to rhythmical, quick sections with clear profiles. Nor is the “theme“ presented in the beginning of the piece, but does not come until Variation No 8, as a consequence of a reduction after a more mobile section. The advantage of the pentatonic scale is that all its tones can be used as fundamentals. A simple inversion of the chord is therefore experienced as a new chord. This makes different harmonic functions possible without changing the scale. One example of this is the last reprise in the piece, which is in the subdominant. In other words, the basic material of the piece is very concentrated, but has a quite varied character in the different sections. These transformations from one character to the other make up the overall form of the piece." (Miklós Maros)
Kiadványaink
Projektek
Hírek
További hírek
Central European String Quartet - II. Nemzetközi Zeneszerzőverseny
ELMARAD - II. Fuvola Mesterkurzus Dömötör Johannával és Simon Dáviddal
Könyvtár
Szöveg és zene / Word and Music - Költészetnapi különkiadás
Nyitott Műhely
Lemezajánló
További lemezek