Művészadatbázis

Ez a BMC Művészadatbázisa, amely magyar, magyar származású vagy Magyarországon élő zeneművészekkel, illetve zenekarokkal, kórusokkal, együttesekkel és az általuk készített lemezekkel kapcsolatos információt tartalmaz.

Széll György


karmester

Születési hely
Budapest
Születési dátum
1897

 
1897. június 7., Budapest - 1970. július 30., Cleveland (USA)

Karmester, zeneszerző, zongoraművész. Széll György (George Szell) szüleivel hároméves korában költözik Bécsbe. Itt Eusebius Mandyczewskinél, majd Lipcsében Max Regernél tanult zeneszerzést és zenetudományt. 1908-tól Münchenben, Bécsben és Londonban műveivel és zongorajátékával kimagasló sikereket aratott. 1914-től vezényelt rendszeresen Berlinben, ahol a következő évben a Berlini Királyi Operaház karnagyává nevezték ki.

Richard Strauss ajánlatára a Strassburgi Városi Színházhoz hívták meg karmesternek (1917-19). 1919-ben a Prágai Német Színházhoz szerződött, majd Darmstadtban működött. 1922-től Düsseldorfban vállalt állást, később ismét Berlinbe költözött (1924). Itt 1929-ig az Állami Operaház első karnagya volt, ezenkívül a Berlini Zeneművészeti Főiskolán tanított. 1930-ban újból Prágába szerződött, ahol nem csak a Német Színházban vállalt szerződést, hanem a Német Zene- és Képzőművészeti Főiskolán is tanított. 1932-től Ny-Európában rendszeresen vállalt vendégszerepléseket. Glasgow-ban a Scottish Philharmony vezető karnagya lett (1937), emellett néhány koncertet vállalt Hágában a Residentie Orkest élén.

1939-ben az Egyesült Államokba költözött, ahol Toscanini volt segítségére. 1942-1946 között a Metropolitan Opera, 1943-1956 között a New York-i Filharmonikusok állandó vendégkarnagya. 1946-tól haláláig a Cleveland Orchestra főzeneigazgatója; az együttest világhírnévre emelte. Európában 1954-ben vendégszerepelt ismét, ahol a Salzburgi Ünnepi Játékok keretében Rolf Liebermann Penelopé című operáját, 1957-ben ugyanitt Liebermann Nők iskolája című operáját mutatta be. 1958-tól ismét állandó vendégként szerepelt a New York-i Filharmonikusoknál, ahol a művészeti vezető címet is elnyerte.

Élete utolsó évében az Amszterdami Concertgebouw művészeti vezetője volt. Több egyetem díszdoktorává avatta; 1963-ban elnyerte az Order of the British Empire kitüntetést.

Az első nagy magyar karmester-generációnak (Reiner, Szenkár, Fleischer, Széll, Doráti) talán legnagyobb képviselője. Elsősorban a nagy osztrák-német klasszikus-romantikus szimfonikus repertoár világklasszis interpretálója. Szigoráról, aprólékos és kemény próbáiról legendák szólnak.

Főbb művei: Variációk saját témára (1916); Lírikus nyitány (1920); kamaraművek, zongoraművek stb.