Serei Zsolt
Zeneszerző
Születési hely
Takácsi
Születési dátum
1954
1954. április 3-án született a nyugat-magyarországi Takácsiban. Zongora- és harsona-tanulmányait Pápán kezdte. A győri, majd a budapesti Zeneművészeti Szakközépiskolában Fekete Győr István volt első zeneszerzés tanára, harsonázni Zilcz Györgynél és Nagy Józsefnél tanult.
1973-ban felvételt nyert a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolára, ahol 1978-ban Szervánszky Endre és Petrovics Emil növendékeként zeneszerzés diplomát szerzett, majd 1979 és 1982 között Kórodi András és Lukács Ervin irányításával a karmesterképző szakot is elvégezte. Emellett magánúton Jeney Zoltánnál és Simon Albertnél tanult.
1978-tól a budapesti Új Zenei Stúdió tagja. Az együttes hangversenyein hangszeres előadóként, karmesterként és zeneszerzőként is részt vesz.
1986-tól a Liszt Ferenc Zeneakadémia zeneszerzés tanszakának tanára. 1989-ben megalapítja a @@KAR_74## hangszeres együttest, mely mára a kortárszene-játszás egyik legjelentősebb magyarországi bázisa lett.
A Componensemble mutatta be Budapesten többek között Pierre Boulez Eclat / Multiples, Kurtág György What is the word, Morton Feldman For Samuel Beckett, Routine investigation, For Frank O'Hara című műveit. Az együttes repertoárján a 20. századi klasszikusok, valamint Berio, Boulez, Xenakis és mások kamaraművei mellett elsősorban magyar kortárszene szerepel.
Serei Zsolt a Componensemble élén számos lemez-, rádió- és TV-felvételt készített Bánkövi Gyula, Csapó Gyula, Decsényi János, Dubrovay László, Dukay Barnabás, Jeney Zoltán, Kalmár László, Kurtág György, Sári József, Sáry László, Soproni József, Szőllősy András, Tihanyi László, Vidovszky László és mások kompozícióiból. Együttesével több alkalommal vendégszerepelt külföldön, és fellépett több külföldi fesztiválon (Zágrábi Biennálé, Varsói Ősz, Melos Fesztivál stb.)
1991-ben a holland Niew Ensemble élén Pierre Boulez Le marteau sans maître és Dérive című műveit vezényelte. 1982-ben Brüsszelben a Rege, 1986-ban Budapesten a Calyx című műve hangzott el az ISCM fesztiválon. A Componenesemble-t és Serei Zsoltot a magyarországi Artisjus több alkalommal tüntette ki az új magyar zene kiváló előadásáért. 1999-ben megkapta a Soros Alapítvány zenei díját.
1999-ben a budapesti Őszi Fesztiválon a Bárka Színházban mutatták be a Budapesti Kamaraopera felkérésére Örkény István novellái nyomán komponált Egypercesek című kamaraoperáját.
Eddigi életművét a zenekritikusok többnyire a kortárs magyar zene új utakat kereső, kísérletező vonalába sorolják, műveinek elemzői abban általában egyetértenek, hogy kompozíciós módszereiben pályakezdése óta fontosabb szerepet kap a hangzás önálló minőségként megjelenő érzéki szépsége, mint a spekulatív zenei szerkezet. Serei előadóként is megtapasztalt legfontosabb élményei - Schönberg, Webern, Sztravinszkij, Bartók, Varese, Boulez, Stockhausen, Cage és Feldman művei - nemcsak kompozíciós technikáira gyakoroltak nagy hatást, hanem abban a számára szinte alkotói létkérdéssé váló igényben is, hogy a módszerek csak segédeszközök a zenei gondolatok elrendezésében.
Serei szigorú önkritikával, aprólékos műgonddal írja műveit, ebből következően nem tartozik a túlságosan termékeny alkotók közé. Bár az utóbbi években érdeklődése a színpadi zene felé is fordult, eddigi életművének jelentős része hangszeres és vokális kamara-, illetve szóló kompozíció. Partitúráit a finom hangzás, a hangszínek árnyaltsága és a hangulatok gazdagsága jellemzi, és előszeretettel használ aforisztikus tömörségű kis formákat, melyekben nagy szerepe van a tematikus-motivikus szerkesztés logikájának és az adott mű hangrendszerében létrehozott egyensúlynak.
2010-ben Bartók Béla-Pásztory Ditta-díjjal tüntették ki.
lásd még: Serei Zsolt - karmester
1973-ban felvételt nyert a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolára, ahol 1978-ban Szervánszky Endre és Petrovics Emil növendékeként zeneszerzés diplomát szerzett, majd 1979 és 1982 között Kórodi András és Lukács Ervin irányításával a karmesterképző szakot is elvégezte. Emellett magánúton Jeney Zoltánnál és Simon Albertnél tanult.
1978-tól a budapesti Új Zenei Stúdió tagja. Az együttes hangversenyein hangszeres előadóként, karmesterként és zeneszerzőként is részt vesz.
1986-tól a Liszt Ferenc Zeneakadémia zeneszerzés tanszakának tanára. 1989-ben megalapítja a @@KAR_74## hangszeres együttest, mely mára a kortárszene-játszás egyik legjelentősebb magyarországi bázisa lett.
A Componensemble mutatta be Budapesten többek között Pierre Boulez Eclat / Multiples, Kurtág György What is the word, Morton Feldman For Samuel Beckett, Routine investigation, For Frank O'Hara című műveit. Az együttes repertoárján a 20. századi klasszikusok, valamint Berio, Boulez, Xenakis és mások kamaraművei mellett elsősorban magyar kortárszene szerepel.
Serei Zsolt a Componensemble élén számos lemez-, rádió- és TV-felvételt készített Bánkövi Gyula, Csapó Gyula, Decsényi János, Dubrovay László, Dukay Barnabás, Jeney Zoltán, Kalmár László, Kurtág György, Sári József, Sáry László, Soproni József, Szőllősy András, Tihanyi László, Vidovszky László és mások kompozícióiból. Együttesével több alkalommal vendégszerepelt külföldön, és fellépett több külföldi fesztiválon (Zágrábi Biennálé, Varsói Ősz, Melos Fesztivál stb.)
1991-ben a holland Niew Ensemble élén Pierre Boulez Le marteau sans maître és Dérive című műveit vezényelte. 1982-ben Brüsszelben a Rege, 1986-ban Budapesten a Calyx című műve hangzott el az ISCM fesztiválon. A Componenesemble-t és Serei Zsoltot a magyarországi Artisjus több alkalommal tüntette ki az új magyar zene kiváló előadásáért. 1999-ben megkapta a Soros Alapítvány zenei díját.
1999-ben a budapesti Őszi Fesztiválon a Bárka Színházban mutatták be a Budapesti Kamaraopera felkérésére Örkény István novellái nyomán komponált Egypercesek című kamaraoperáját.
Eddigi életművét a zenekritikusok többnyire a kortárs magyar zene új utakat kereső, kísérletező vonalába sorolják, műveinek elemzői abban általában egyetértenek, hogy kompozíciós módszereiben pályakezdése óta fontosabb szerepet kap a hangzás önálló minőségként megjelenő érzéki szépsége, mint a spekulatív zenei szerkezet. Serei előadóként is megtapasztalt legfontosabb élményei - Schönberg, Webern, Sztravinszkij, Bartók, Varese, Boulez, Stockhausen, Cage és Feldman művei - nemcsak kompozíciós technikáira gyakoroltak nagy hatást, hanem abban a számára szinte alkotói létkérdéssé váló igényben is, hogy a módszerek csak segédeszközök a zenei gondolatok elrendezésében.
Serei szigorú önkritikával, aprólékos műgonddal írja műveit, ebből következően nem tartozik a túlságosan termékeny alkotók közé. Bár az utóbbi években érdeklődése a színpadi zene felé is fordult, eddigi életművének jelentős része hangszeres és vokális kamara-, illetve szóló kompozíció. Partitúráit a finom hangzás, a hangszínek árnyaltsága és a hangulatok gazdagsága jellemzi, és előszeretettel használ aforisztikus tömörségű kis formákat, melyekben nagy szerepe van a tematikus-motivikus szerkesztés logikájának és az adott mű hangrendszerében létrehozott egyensúlynak.
2010-ben Bartók Béla-Pásztory Ditta-díjjal tüntették ki.
lásd még: Serei Zsolt - karmester
Dátum | Cím | Kiadó | Kód | Megjegyzés |
---|---|---|---|---|
1998 |
Kortárs liturgikus magyar zene
(Contemporary Hungarian Lithurgic Music) |
Hungaroton | HCD 31770 | |
2001 |
Vékony Ildikó: Szálkák
(Vékony, Ildikó: Splinters) |
BMC Records | BMC CD046 | |
2002 |
Serei Zsolt: Nézek fel: csak fény
(Serei, Zsolt: I look up just light) |
BMC Records | BMC CD 073 | További közreműködő: Juniku Spartakus - hegedű |
2002 | Kurtág, Szőllősy, Sáry, Serei, Sári, Gyöngyössy | BMC Records | BMC CD 074 | |
2004 | Music Colors - Hungarian Contemporary Music (1989-2004) | BMC HMIC | BMC PCD 015 | Promóciós kiadvány, kereskedelmi forgalomban nem kapható |
2005 |
Serei, Soós és Vidovszky művei - Rondino Fesztivál 2004
(Works of Serei, Soós, Vidovszky Rondino Festival 2004) |
Magánkiadás | BHKZ CD02 | |
2015 |
Magyar kortárs versperások
(Hungarian Contemporary Vespers) |
BMC Records | BMC CD 211 |
Saját |
Cím | Típus | Dátum |
---|---|---|
...hegy, szél, kék... | Szólóhangszerre | 2007 |
...midőn épp’ alszik | Kamarazene | 1978 |
...mint te, ollyan rózsaszál | Szólóhang(ok)ra kíséret nélkül | 1998 |
...stets blickend in die Höh´ | Kamarazene | 2008 |
60 hegedű-duett | Kamarazene | 2004 |
80 duó és 1 szóló | Ensemble | 2024 |
A nagy "T" | Ensemble | 1981 |
Ajánlás / Widmung | Énekegyüttesre | 1989 |
Albumlapok és Közjátékok | Szólóhangszerre | 1996 |
Als Leiter zu Land und See | Kamarazene | 2011 |
Boldogságot dallá | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 0 |
Calyx | Zenekari mű | 1984 |
Cents fois le jour / Naponta százszor | Szólóhang(ok)ra és kamaraegyüttesre | 1981 |
Clar-X | Kamarazene | 2013 |
Egypercesek | Opera | 1999 |
Emlékrajz No. 2 - in memoriam Jeney Zoltán | Kamarazene | 2023 |
En route | Kamarazene | 2020 |
Epitaphium - in memoriam Rajhona Ádám | Ensemble | 0 |
Fax X-től | Kamarazene | 2003 |
For 51 to LI | Kamarazene | 2009 |
Fuga - a csend felé... | Kamarazene | 2022 |
Hat darab fuvolára, brácsára és goronkára | Kamarazene | 1973 |
Huszonegy dallamtöredék - In memoriam Morton Feldman | Ensemble | 1988 |
Három kínai négysoros Li Tai-Po verseire | Kamarazene | 1998 |
Hét perc húsz évre | Ensemble | 1991 |
Interszenen | Ensemble | 1998 |
Intonációk | Szólóhang(ok)ra és kamaraegyüttesre | 1988 |
Isochrony | Kamarazene | 2019 |
Júlia | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 2019 |
Klaro | Kamarazene | 2008 |
Képnaptár | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 1996 |
Könyörgés bujdosásban | Szólóhang(ok)ra kíséret nélkül | 2009 |
Könyörgés bujdosásban | Vegyeskarra | 2008 |
Közjátékok esőre, szélre és harangokra | Szólóhangszerre | 2003 |
Kőálomfehér | Kamarazene | 2009 |
Lehel - töredék Petőfi soraira | Szólóhang(ok)ra kíséret nélkül | 2014 |
Levelek X-től | Kamarazene | 1981 |
Levelek az ismeretlenbe (In memoriam Gyöngyössy Zoltán) | Ensemble | 2013 |
L´ombre sur les structures pliées | Ensemble | 2001 |
MM 20 | Kamarazene | 1979 |
MM 20 | Ensemble | 1978 |
Metamorfosi su quattro note - Hommage a Jeney Zoltán | Kamarazene | 2014 |
Miért...örökké... | Szólóhangszerre | 2019 |
Namost | Szólóhangszerre | 2004 |
Napjában százszor átgondolom mi a szerelem (Cent fois le jour Ronsand) | Szólóhang(ok)ra és kamaraegyüttesre | 2001 |
Négyének | Kamarazene | 1999 |
Orgona | Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re | 1974 |
Partita | Vonószenekarra | 2001 |
Passacaglia in memoriam Szöllősy András | Szólóhangszerre | 2011 |
Passi velati | Ensemble | 1992 |
Pavane & Double | Vonószenekarra | 2015 |
Pavane D-ben | Kamarazene | 1984 |
Quasi una sonata - Hommage a Beethoven | Kamarazene | 2012 |
Rege | Kamarazene | 1979 |
Rottenbiller utca 16-22 | Élő elektronikus zene | 1990 |
Round - tekercsek | Ensemble | 1980 |
Rynk | !meghatározása folyamatban | 2018 |
Second Book | Kamarazene | 0 |
Sinfoniente | Vonószenekarra | 2004 |
Szerenád | Kamarazenekarra | 1993 |
Szín-Sarabande - Hommage a Vékony Ildikó | Concerto | 2018 |
Terra tremuit | Kórusmű | 1995 |
To meet John | Kamarazene | 2022 |
Tota pulchra es | Férfikarra | 1996 |
Tristesse du caprice - Egy Horusitzky Zoltán motívumra | Kamarazene | 2003 |
Társalgás négyszögben - Hommage à Webern | Ensemble | 1977 |
Vesperás tételek | Férfikarra | 2001 |
Vonalak kettős térben | Kamarazene | 2015 |
Vélt találkozás | Szólóhangszerre | 1976 |
You, Leila | Szólóhangszerre | 2024 |
Yvonne hallgat - Bárló Klárensz emlékére | Kamarazene | 2024 |
ein-tretende Figur (Hommage á Paul Klee) | Szólóhangszerre | 1984 |
fanatritratritrána | Ensemble | 1982 |
fanatritratritrána | Kamarazene | 1977 |
the | Kamarazene | 1974 |
the (A változat) | Szólóhangszerre | 1974 |
Ágak | Kamarazene | 0 |
Álomrajzok | Kamarazene | 2004 |
Ív | Kamarazene | 1976 |
Öt hommage | Ensemble | 0 |