Művészadatbázis

Ez a BMC Művészadatbázisa, amely magyar, magyar származású vagy Magyarországon élő zeneművészekkel, illetve zenekarokkal, kórusokkal, együttesekkel és az általuk készített lemezekkel kapcsolatos információt tartalmaz.

Fusz János


Zeneszerző

Születési hely
Tolna
Születési dátum
1777

 
1777. december 16., Tolna – 1819. március 19., Buda)

A 18-19. század fordulóján Magyarországon működött zeneszerzők sorában Fusz János a nemzetközileg ismertek közé tartozik: bécsi és lipcsei cégek – hagyományosan kéziratban terjesztett színpadi, egyházi és alkalmi művei kivételével – csaknem valamennyi kompozícióját kiadták. Leginkább dalszerzőként aratott sikereket: e műfajban még Beethoven is nagyra értékelte, s a Wiener Lied tőle Schubertig ívelő „korszakában”, a nagy schuberti teljesítmény egyik előkészítőjeként azóta is számon tartják.

A hazai komponisták közül elsőként főúri-templomi szolgálattól független, önálló egzisztencia megteremtésére is kísérletet tett – miután pedig a művek kiadása az idő tájt a hozzá hasonló kismestereknek még nem nyújtott biztos megélhetést, érdeklődése természetes módon fordult a színház felé. A karmesteri állás mellett a színpadi műfajok is vonzották, átlagon felüli műveltségét pedig a zenei publicisztika területén is kamatoztatta. Tevékenységei azonban még együttesen sem biztosítottak gondtalan életet számára, tanításra, átmenetileg pedig zongorák árusítására is rákényszerült. Csak kiadott, rövidebb lélegzetű darabjai maradtak fenn, nagyobb terjedelmű, kéziratban őrzött kompozícióinak a második világháború idején nyoma veszett: néhány partitúrája a feldúlt verebi kastélyban pusztult el, hagyatéka pedig valószínűleg Diósdon, a család házát ért bombatámadáskor. Életművéről ma már csak hiányos kép rajzolható, képességeinek javát mutató dalain kívül kamaraművei, ill. pedagógiai célú, vagy dilettánsok számára készült billentyűs darabjai alapján.

Életének eseményeit és kompozícióinak jegyzékét viszont a szokásosnál jóval alaposabban ismerjük: legjobb barátja, első színpadi műveinek szövegkönyvét jegyző, hazatérése után mindvégig mellette álló Krüchten József olyan részletes életrajzot és műlistát közölt, mely ma is a kutatás egyik leggazdagabb és legmegbízhatóbb forrása.

Sváb földművelő család leszármazottjaként Tolna mezővárosban született, 1777. december 16-án keresztelték. Magasabb szintű tanulmányait 1791-ben a bajai ferences gimnáziumban kezdte, majd annak elvégzése után tanítói állást vállalt. Az iskola énekes fiújaként zeneoktatásban is részesült, tehetségére már akkor felfigyeltek. Később tanítói hivatásának megfelelően közreműködött a templom zenés miséin, házimuzsikálást rendező családok szívesen látott vendégeként a kamarazene-repertoárral is megismerkedett, sőt, ekkor már komponálással is megpróbálkozott. Az évtized végén az eminens mecénás, Végh Ignác alkalmazásába lépett. A verebi kastély és a székesfehérvári városi palota életében a zene is fontos szerepet játszott: a gróf maga fuvolázott, így a műsorok gerincét leginkább kamaraművek alkották, elsősorban fuvolás összeállításokban.

A grófi szolgálatot Pozsony követte: a helyi játékszín már 1800-ban bemutatta első ismert színpadi művét, a Pyramus und Thisbe c. egyfelvonásos melodrámát, s az egykori fővárosban zenetanárként, lecke-adásból meg tudott élni. Önerőből továbbképezte magát olyan sikerrel, hogy később igényes tanárnak és mesteri Klavier-játékosnak tartották. Orgonán és fortepianón kívül hegedűn és brácsán is játszott, zeneelméleti, zeneszerzési stúdiumokat is folytatott, sőt a társművészetekben is jártasságot szerzett.

Az önképzés évei után 1804-től Bécsben, Georg Albrecthsbergernél folytatta tanulmányait. Joseph Haydnnal is sikerült megismerkednie, aki játszotta a Pyramus-melodrámát, s noha idős korára való tekintettel már nem járt el otthonról, megígérte, hogy a zenekar jóindulatát biztosítandó, a mű főpróbájára is ellátogat – az elmaradt előadás miatt erre nem kerülhetett sor.

A következő évben – csupán egy év után – anyagi nehézségek miatt visszatért Pozsonyba, ahol az egyik vezető muzsikusposztot, a színház karmesteri állását sikerült megszereznie. Itt született újabb operája Watwort címmel. A Brunswick gróftól kapott felkéréseknek köszönhetően nemcsak zeneszerzői tekintélye gyarapodott, hanem fontos szakmai kapcsolatokra is szert tett. A színházban Franz Tost zeneszerző-igazgatóval működött együtt, és a város zenei közéletében kulcsszerepet játszó Heinrich Klein pártfogását is elnyerte.

A napóleoni háborúk zaklatott időszaka Fusz életének legnyugalmasabb, építkező szakaszává vált: a békekötés utáni években sokat komponált, legtöbb színpadi tervét is ekkor valósította meg. A nehéz gazdasági helyzet azonban újra megélhetési gondokkal szembesítette: a kiadások és bemutatók szerény jövedelméből és az oktatásból már nem tudta fenntartani magát. Egy nehéz időszakot követően negyvenkét éves korában, 1819. március 9-én meghalt. Gyászmiséjén, a budai Szt. Katalin plébániatemplomban egykori tanára, Albrechtsberger Requiemje szólt, a lipcsei és a bécsi újság a következő hónapokban érdemeit méltató nekrológgal búcsúzott tőle.
 
Cím Típus Dátum
"Die Braut von Messina" Nyitány, Op. 27 - Négykezes zongorára Kamarazene 1817
(6) Sonatines Progressives, Op. 4 Kamarazene 1810
(6) Sonatines Progressives, Op. 4 - Zongorára Szólóhangszerre 1810
(8) Allemandes, Op. 14 Szólóhangszerre 1811
(8) Écossaises / (8) Skót Szólóhangszerre 1814
12 Écossaises, Op. 33 / 12 Skót tánc, Op. 33 Szólóhangszerre 1817
2 Märsche, Op. 28 - Zongorára Szólóhangszerre 1813
3 Sonates Faciles et Progréssives, Op. 18 Szólóhangszerre 1814
3 Sonatines Faciles, Op. 7 - Négykezes zongorára Kamarazene 1812
4 induló, Op. 8 Szólóhangszerre 1810
6 Ländler - Zongorára Szólóhangszerre 1810
6 variáció C-dúrban (Cherubini témájára), Op. 12 Szólóhangszerre 0
8 variáció, Op. 11 ("Verziehn Sie, mein Herr Baron") Szólóhangszerre 1810
A tavasz Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re 1813
Abschied vom Kaffee / Búcsú a kávétól Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re 1810
Allemandes de Berlin, Op. 15 - Négykezes zongorára Kamarazene 1811
Alma Redemptoris - Offertórium Kórusra és zenekarra 1806
An Emilie, Op. 32 / Emíliához, Op. 32 Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re 1817
An die Laute / Lantnál Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re 1818
Andante et Rondo Brillant, A-dúr, Op. 39 Kamarazene 1818
Andante, B-dúr, Op. 9 Kamarazene 1810
Andante, G-dúr, Op. 13a - Négykezes zongorára Kamarazene 1809
B-dúr rondó, Op. 38 - Négykezes zongorára Kamarazene 1818
Beata es - Offertórium Kórusra és zenekarra 0
Benedic Anima - Offertórium Kórusra és zenekarra 0
Beruhigung, Op. 31 / Megnyugvás, Op. 31 Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re 1817
Bitte beim Abschied, Op. 16/5 / Kérés búcsúzáskor, Op. 16/5 Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re 1812
Chanson de Rosseau Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re 1810
D-dúr szonáta, Op. 34 Kamarazene 1818
Das Fischermädchen, A-dúr Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re 1810
Das Lied der kleinen Anne Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re 1813
Das Medaillon - Opera Opera 1818
Der Käfig - Operett egy felvonásban Színpadi mű 1816
Der Traum, Op. 21 / Az álom, Op. 21 Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re 0
Der Weg von Freundschaft bis zur Liebe, Op. 24 / A barátsgától a szerelemig, Op. 24 Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re 1811
Die Braut von Messina - Kórusok és kísérőzene Színpadi mű 1810
Die Braut von Messina - Nyitány, Op. 26 Zenekari mű 0
Die Büchse der Pandora - Paródia egy felvonásban Színpadi mű 1818
Die Verlassene an ihr Kind, Op. 16/1 / A leányanya gyermekéhez, Op. 16/1 Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re 1812
Elysium, Op. 29 Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re 1817
Exaltare Domine - Offertórium Kórusra és zenekarra 1818
F-dúr quartett, Op. 2 Kamarazene 1806
G-dúr quartett, Op. 5 Kamarazene 1811
G-dúr szonáta, Op. 36 Kamarazene 1817
Gesänge, Op. 22 / Dalok, Op. 22 Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re 1815
Gesänge, Op. 23 / Dalok, Op. 23 Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re 1816
Große Messe, B-dúr Kórusra és zenekarra 1819
Guttenberg - Opera Opera 0
Gyászinduló Albrechttsberger halálára Szólóhangszerre 1809
Gyászinduló, a-moll - Zongorára Szólóhangszerre 0
In Te Domine - Offertórium Kórusra és zenekarra 0
Isaak - Melodráma két felvonásban Opera 1812
Isaak nyitány, Op. 17 - Négykezes zongorára Kamarazene 1812
Isaak nyitány, Op. 25 Zenekari mű 1816
Jakob und Rachel - Opera egy felvonásban Opera 0
Judit - Opera nyitány, Op. 19 - Négykezes zongorára Kamarazene 1814
Judtih - Die Belagerung von Bethulien Színpadi mű 1814
Kantate zur Namensfeyer Heinrich Kleins Szólóhang(ok)ra, kórusra és zenekarra 1806
Lauda Sion, Ász-dúr kánon Kórusra és zenekarra 1816
Leichengesang Kórusmű a cappella 0
Magnus Es Dominus - Tercett Kórusra és zenekarra 0
Minos, König auf Creta - Opera Opera 1809
Missa Pastoralis, C-dúr Kórusra és zenekarra 0
Notturno en Quator, Ász-dúr, Op. 3 Kamarazene 1810
Négykezes változatok a Don Giovanni Menüettjére, Op. 10 Kamarazene 1810
O Mi Deus - Himnusz Kórusra és zenekarra 1816
O Salutaris Hostia, F-dúr offertórium Kórusra és zenekarra 1806
Pantomime zur Namensfeyer des Palatins von ungarn Erzherzog Joseph Balett / Choreographic work 1806
Pyramus und Thisbe - Melodráma egy felvonásban Színpadi mű 1800
Quartetto, Op. 1 Kamarazene 1804
Romulus és Remus - Nagy heroikus opera három felvonásban Opera 1815
Rondeau Favori, Op. 20 Szólóhangszerre 1814
Rondeau de Chasse, Op. 37 Szólóhangszerre 1818
Sancti Tuti Domine - Offertórium Kórusra és zenekarra 0
Sechs neue Lieder, Op. 6 / Hat új dal, Op. 6 Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re 1808
Sehnsucht, Op. 16/4 / Vágyakozás, Op. 16/4 Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re 1812
Sey mir gegrüßt, Pannonien Kórusmű a cappella 1818
Sonst und jetzt, Op. 16/3 / Máskor és most, Op. 16/3 Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re 1812
Szláv táncok, Op. 13b Szólóhangszerre 1809
Szonáta, Op. 44 Kamarazene 0
Tantum Ergo, Esz-dúr Kórusra és zenekarra 0
Tantum Ergo, G-dúr Kórusra és zenekarra 0
Tantum Ergo, Ász-dúr Kórusra és zenekarra 1816
Trauer-Ode / Gyászóda Szólóhang(ok)ra, kórusra és zenekarra 1801
Watwort - Opera három felvonásban Opera 1805