Vajda Gergely
karmester, klarinét
Vajda Gergely 1973-ban született karmester, zeneszerző, klarinétművész. Klarinéttanulmányait a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolában Kraszna Lászlónál és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán Kovács Béla professzornál végezte. 1989-ben elnyerte az Országos Richter János Fafúvós Verseny I. díját. 1996-ban diplomázott kiváló minősítéssel. Magyarországon és külföldön zenekari játékosként, szólistaként és kamaraművészként számos koncertet ad.
Az 1996-97-es tanévben - a Fúvóskarnagy-képző elvégzése után - felvételt nyert a Zeneakadémia Karmesterszakának III. évfolyamára, ahol Lukács Ervin professzor tanítványa. Többször vett részt Eötvös Péter karmester-zeneszerző mesterkurzusain, köztük a híres Darmstadter Ferienkursén és a hollandiai Kyrill Kondrashin Maasterklason, ahol a kurzusról forgatott film egyik főszereplője lett.
Zeneszerzési tanulmányait Kocsár Miklós vezetésével kezdte a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolában, majd magánúton Eötvös Péter, Tihanyi László, Sári József és Jeney Zoltán segítségével folytatta. Darabjai többször hangzottak el a Budapesti Tavaszi, illetve Őszi Fesztivál, a Forrás Estek, valamint az Alkotó Muzsikusok Társasága koncertjein, a Magyar Televízió és Rádió közvetítésein és felvételein.
1992-ben a Forrás Kamarazenei Műhely alapító tagja, azóta is klarinétosa, karmestere, valamint műsorszerkesztője és szervezője. 1993-tól a Liszt Ferenc Kamarazenekar szólóklarinétosa, szólistája, az Osztrák-Magyar Haydn Filharmónia tagja.
1994 decemberében megkapta az Artisjus Jogvédő Hivatal Nívódíját a kortárs magyar zeneművek bemutatása terén elért kimagasló eredményeiért. 1995-től két éven át a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola zeneelmélet tanára, ugyanez évtől a Brass in The Five rézfúvós együttes művészeti vezetője.
1997-től a Liszt Ferenc Tanárképző Főiskola kamarazene-tanára. 1997 októberében Előjáték, Tánc és Mellékdal című művével elnyerte a Budapesti Őszi Fesztivál zeneszerzés pályázatának pénzdíját. A darab ősbemutatóját az Őszi Fesztivál Kamaraegyüttese élén maga vezényelte. 1997 novemberében a Marseilles-i Journées Internacionales de la Jeune Musique zeneszerzőversenyének döntőse. Hypersléndro című művét a zsűri dicséretben részesítette, és az Ensemble télémaque különdíját kapta. 1998. január 1-jétől a Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar másodkarmestere. 1998-ban az Artisjus éves zeneszerzői támogatásában, 1999-ben Állami Fischer Annie előadói ösztöndíjban, 2000-ben Állami Kodály Zoltán zeneszerzői Ösztöndíjban részesült. 2018-ban átvehette a Bartók Béla–Pásztory Ditta-díjat. 2020-ban pedig az ARTISJUS komolyzenei kategóriájának Előadóművészi Díjában részesült.
1999. április 24-én és 25-én debütál a Magyar Állami Operaházban Bartók: Csodálatos Mandarin és a Kékszakállú herceg vára című műveivel. 2000-ben a Budapesti Tavaszi Fesztiválon Eötvös Péter 3 nővér című operája magyarországi bemutatójának a karmestere. 2002 óta visszatérő vendégkarmestere volt többek között a Hamburgi Staatsopernek, a Montreali és az Atlantai Operának, az Omaha, a Baltimore Szimfonikusok, a Calgary, a Hamilton, a Winnipeg, és a Louisiana Filharmonikusok együtteseinek. Vezényelte a Los Angeles Symphonyt, a Frankfurti Rádiózenekart, a Toronto és a Montreal Szimfonikusokat, a St. Paul Chamber Orchestrát, a Palermo Opera zenekarát, és mások mellett a Louisville, Memphis, Milwaukee, Phoenix, San Antonio városok zenekarait, az ottawai National Arts Centre Orchestrát, a nemzetközi kortárs együttesek közül pedig az Ensemble Intercontemporaint, az ICE Ensemble-t, és a Klangforum Wient. Karmesterként közreműködött az Avignoni és a Strasbourgi Fesztiválokon, fellépett a chicagói Grant Park, és a New York-i Mostly Mozart Fesztiválon, valamint több alkalommal a Texas-i International Round Top Music és a kanadai Le Lanaudiére fesztiválokon, valamint a Budapesti Wagner Napokon.
2008-ban Vajda vezényelte a Salzburgi Ünnepi Játékok Bartók-est sorozatának záró előadását nemzetközileg ismert énekesekkel a Bécsi Filharmonikusok élén. 2009 júliusától négy éven át töltötte be a kaliforniai Music in the Mountains fesztivál művészeti vezetői és karmesteri pozícióját.
2011-től 2014-ig a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának első karmestere, majd első vendégkarmestere. 2011-től a Huntsville-i Szimfonikusok zeneigazgatója, 2014-től 2019-ig a Nemzetközi Armel Operaverseny és Fesztivál művészeti vezetője. 2017-től a Portland Festival Symphony zeneigazgatója, 2019 óta az UMZE Kamaraegyüttes művészeti vezetője és az Eötvös Péter Kortárs Zenei Alapítvány programigazgatója. Ugyanebben az évben a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia rendes tagjává választotta. Az elmúlt öt évben vezényelte a Magyar Állami Operaház több produkcióját, köztük Busoni Doktor Faustjának magyarországi bemutatóját, illetve Dohnányi Ernő A tenor című vígoperájának világpremier lemezfelvételét, valamint vezényletével jelent meg Eötvös Péter Paradise Reloaded (Lilith) című operájának világelső CD felvétele is.
Vajda Gergely a Dispeker Artist Management és a Microcosmos Művészügynökség művésze.
lásd még: Vajda Gergely - zeneszerző
Díjak, kitüntetések:
2020 Gundel Művészeti Díj
2018 Bartók Béla-Pásztory Ditta-díj
Az 1996-97-es tanévben - a Fúvóskarnagy-képző elvégzése után - felvételt nyert a Zeneakadémia Karmesterszakának III. évfolyamára, ahol Lukács Ervin professzor tanítványa. Többször vett részt Eötvös Péter karmester-zeneszerző mesterkurzusain, köztük a híres Darmstadter Ferienkursén és a hollandiai Kyrill Kondrashin Maasterklason, ahol a kurzusról forgatott film egyik főszereplője lett.
Zeneszerzési tanulmányait Kocsár Miklós vezetésével kezdte a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolában, majd magánúton Eötvös Péter, Tihanyi László, Sári József és Jeney Zoltán segítségével folytatta. Darabjai többször hangzottak el a Budapesti Tavaszi, illetve Őszi Fesztivál, a Forrás Estek, valamint az Alkotó Muzsikusok Társasága koncertjein, a Magyar Televízió és Rádió közvetítésein és felvételein.
1992-ben a Forrás Kamarazenei Műhely alapító tagja, azóta is klarinétosa, karmestere, valamint műsorszerkesztője és szervezője. 1993-tól a Liszt Ferenc Kamarazenekar szólóklarinétosa, szólistája, az Osztrák-Magyar Haydn Filharmónia tagja.
1994 decemberében megkapta az Artisjus Jogvédő Hivatal Nívódíját a kortárs magyar zeneművek bemutatása terén elért kimagasló eredményeiért. 1995-től két éven át a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola zeneelmélet tanára, ugyanez évtől a Brass in The Five rézfúvós együttes művészeti vezetője.
1997-től a Liszt Ferenc Tanárképző Főiskola kamarazene-tanára. 1997 októberében Előjáték, Tánc és Mellékdal című művével elnyerte a Budapesti Őszi Fesztivál zeneszerzés pályázatának pénzdíját. A darab ősbemutatóját az Őszi Fesztivál Kamaraegyüttese élén maga vezényelte. 1997 novemberében a Marseilles-i Journées Internacionales de la Jeune Musique zeneszerzőversenyének döntőse. Hypersléndro című művét a zsűri dicséretben részesítette, és az Ensemble télémaque különdíját kapta. 1998. január 1-jétől a Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar másodkarmestere. 1998-ban az Artisjus éves zeneszerzői támogatásában, 1999-ben Állami Fischer Annie előadói ösztöndíjban, 2000-ben Állami Kodály Zoltán zeneszerzői Ösztöndíjban részesült. 2018-ban átvehette a Bartók Béla–Pásztory Ditta-díjat. 2020-ban pedig az ARTISJUS komolyzenei kategóriájának Előadóművészi Díjában részesült.
1999. április 24-én és 25-én debütál a Magyar Állami Operaházban Bartók: Csodálatos Mandarin és a Kékszakállú herceg vára című műveivel. 2000-ben a Budapesti Tavaszi Fesztiválon Eötvös Péter 3 nővér című operája magyarországi bemutatójának a karmestere. 2002 óta visszatérő vendégkarmestere volt többek között a Hamburgi Staatsopernek, a Montreali és az Atlantai Operának, az Omaha, a Baltimore Szimfonikusok, a Calgary, a Hamilton, a Winnipeg, és a Louisiana Filharmonikusok együtteseinek. Vezényelte a Los Angeles Symphonyt, a Frankfurti Rádiózenekart, a Toronto és a Montreal Szimfonikusokat, a St. Paul Chamber Orchestrát, a Palermo Opera zenekarát, és mások mellett a Louisville, Memphis, Milwaukee, Phoenix, San Antonio városok zenekarait, az ottawai National Arts Centre Orchestrát, a nemzetközi kortárs együttesek közül pedig az Ensemble Intercontemporaint, az ICE Ensemble-t, és a Klangforum Wient. Karmesterként közreműködött az Avignoni és a Strasbourgi Fesztiválokon, fellépett a chicagói Grant Park, és a New York-i Mostly Mozart Fesztiválon, valamint több alkalommal a Texas-i International Round Top Music és a kanadai Le Lanaudiére fesztiválokon, valamint a Budapesti Wagner Napokon.
2008-ban Vajda vezényelte a Salzburgi Ünnepi Játékok Bartók-est sorozatának záró előadását nemzetközileg ismert énekesekkel a Bécsi Filharmonikusok élén. 2009 júliusától négy éven át töltötte be a kaliforniai Music in the Mountains fesztivál művészeti vezetői és karmesteri pozícióját.
2011-től 2014-ig a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának első karmestere, majd első vendégkarmestere. 2011-től a Huntsville-i Szimfonikusok zeneigazgatója, 2014-től 2019-ig a Nemzetközi Armel Operaverseny és Fesztivál művészeti vezetője. 2017-től a Portland Festival Symphony zeneigazgatója, 2019 óta az UMZE Kamaraegyüttes művészeti vezetője és az Eötvös Péter Kortárs Zenei Alapítvány programigazgatója. Ugyanebben az évben a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia rendes tagjává választotta. Az elmúlt öt évben vezényelte a Magyar Állami Operaház több produkcióját, köztük Busoni Doktor Faustjának magyarországi bemutatóját, illetve Dohnányi Ernő A tenor című vígoperájának világpremier lemezfelvételét, valamint vezényletével jelent meg Eötvös Péter Paradise Reloaded (Lilith) című operájának világelső CD felvétele is.
Vajda Gergely a Dispeker Artist Management és a Microcosmos Művészügynökség művésze.
lásd még: Vajda Gergely - zeneszerző
Díjak, kitüntetések:
2020 Gundel Művészeti Díj
2018 Bartók Béla-Pásztory Ditta-díj