Composition database

This is the Composition Database of BMC, which includes information about works by composers that are either Hungarian or Hungarian by origin or live in Hungary.

Title of the work

Miniatures - Second book


Composer

Original / Hungarian title
Miniatűrök - II. könyv
Foreign language / English title
Miniatures - Second book
Dedication
1. In memoriam János Zerkula
3. to András Wilheim
4. to László Holics
6. to Gábor Csalog
7. to Nikolett Marton
8. to Zoltán Lengyel
9. to György Kurtág
10. to Árpád Solti
Year of composition
2009

Type
Instrumental solo
Number of players
1
Instrumentation
pf.
Duration
24 min

Movements, parts
1. Panaszos - In lacrimarium valle (a sírás völgyében): in memoriam János Zerkula
2. Etude Diabolo
3. La tambour roulant
4. Csillagporzás
5. Torculus pressus
6. Hommage á Liszt Ferenc
7. Meditation pour La Nativité du Seigneur théme
8. Kromatikus gyakorlat
9. Keserves
10. Autumnal vortex paraphase

Premiere information
14 April 2010, Composer´s Evening of Ákos Nagy, Fészek Artists´ Club, Budapest
Publisher / Source
MS
1 min. sample
1 Miniatures - Second book
Remarks, other info
Work in progress

2008. novemberben fejeztem be zongora ciklusomat, amely a Miniatűrök címet kapta. Az ősbemutató elhangzása (2009. április 17. Fészek Művészklub) után elhatároztam, hogy írok hozzá folytatást, egy II. füzetet. Az ostinato technika itt már nem oly meghatározó, mint az I. könyvben, ahol gyakorlatilag a ritmikus figurációk vázára épült szinte mindegyik mű.

A polimetria illetve a különféle layer technikák alkalmazása itt is hangsúlyozott, de nem formaalkotó szerepet kap. Sokat foglalkoztam a menzurális zene előtti stílusokkal, így az izoritmikus motetták mellett a gregorián korálisokkal és a neumák írásképével.

A 2. füzetben három tétel is népzenei tematikájú. Nem konkrét népdalokkal, idézetekkel állunk szemben, inkább szín és hangulat, apró dallamfordulatok. Ezek egyfajta ködös, homályos emlékképét nyújtják a népzenének.

Vei- Vu- Vei: tevékenység mozgás nélkül… vágymentes mozdulatlanság. Ez a két gondolat, melyet keringettem állandóan s általuk eljutottam egy másfajta formához; mely statikus kis forma ugyan, de mégis szüntelen mozgásban van, mint az áramlatok a kemény jégpáncél alatt. A bonyolult multitexturális hangzásokat átmentettem az Ame no nori fue fuvola darabomból (parafrázis verzió) és A Gyermek Náráyán c. fuvolára-, zongorára- és ütőhangszerekre írt kamara művemből, amely egyfajta szuperpozícióból szemlélt valóság(ok), lehetőségek összességének lenyomata.

Tetszés szerinti szabad improvizatív ’üres ütemekkel’ tarkítottam műveim némelyikét, ahol az előadó maga dönti el, hogy rögtönöz, avagy tovább ugrik a soron következő ütemre/ütemekre. Kiírt improvizációt is alkalmazok, két félét:

- az egyik a space notáció, ahol a művész maga dönthet a hang/hangok időbeli arányáról/arányairól - a másik a szabad hangjegyes improvizáció, ahol egyedül a ritmus kötött

A precízen kiírt utasítások nem akadályozhatják a művek realizálását, így mindenkor a játszhatóságra kell törekednie a zongoristának, vagyis egyfajta lezserség, pontatlanság megengedhető.