Composition database

This is the Composition Database of BMC, which includes information about works by composers that are either Hungarian or Hungarian by origin or live in Hungary.

Title of the work

Miniatures


Composer

Original / Hungarian title
Miniatűrök
Foreign language / English title
Miniatures
Subtitle
For Piano
Dedication
"With love to my friend Bálint Baráth" (Poéme prelude)
Year of composition
2008

Type
Instrumental solo
Number of players
1
Instrumentation
pf.
Duration
20 min

Movements, parts
1. Autumnal vortex
2. Floating points (Translational symmetry no. 1)
3. Mercury drops - mercury gryphon
4. Poéme prelude
5. ...l´ papillon... - De nuages... nuages en marécages...
6. Ostinato
7. Dudaszó - rondeau
8. Iris Estampide

Premiere information
17 April 2009, Fészek Artists´ Club, Budapest; Bálint Baráth (pf.)
Publisher / Source
Edition Neuma, EN 574
Available here!
1 min. sample
1 Miniatures
Remarks, other info
2008. novemberben fejeztem be zongora ciklusomat, amely a Miniatűrök címet kapta.

Érdekes volt felfedeznem, hogy szinte mindegyik miniatűr kompozíciót a zongora ütőhangszerszerű kezelés módja jellemzi, valamint mindegyik kicsiny mű egy ostinato figurációt játszik.

Amikor nekifogtam zongora ciklusom megírásának különféle gondolatok és technikai ötletek érdekeltek… valamiért azonban szinte mindegyik esetben a kíméletlen, gépszerű ostinato-t választottam tudattalan.

Polimetrikus illetve politempós szakaszok váltják egymást szinte mindegyik tételben, ahol független kell játszék a két kéz egymástól, kvázi más tér- idő kontinuumba kell, elhelyezze a ’dallamot’ és a ’kíséretét’. Egyfajta lejegyzett rubato ez, ahol precízen le van vésve a szerzői utasítás hangjegyről hangjegyre. Régóta érdekelt a szalagzene és elektronikus zene non tempója, senza tempója innét hát az indíttatás, hogy különféle tempó rétegeket montírozzak össze és kollázsszerűen másoljam őket egymásra.

Sokat foglalkoztam a menzurális zene előtti ’kaotikusan’ imbolygó dallam és ritmus szövetekkel, valamint az izoritmikus motettákkal, a color és a talea művészetével. Ezt a ’kutyult’ ritmikát találjuk a jazzben is…

Mindig is vonzott a jazz rendetlen, szertelen világa, ahol a ritmusok kusza sorozata megdönti a hangok uralmát, ahol a formát az improvizáció képes kitölteni, megszegni, irányítani.

Tetszés szerinti szabad improvizatív ’üres ütemekkel’ tarkítottam műveim némelyikét, ahol az előadó maga dönti el, hogy rögtönöz, avagy tovább ugrik a soron következő ütemre/ütemekre. Kiírt improvizációt is alkalmazok, két félét:

- az egyik a space notáció, ahol a művész maga dönthet a hang/hangok időbeli arányáról/arányairól - a másik a szabad hangjegyes improvizáció, ahol egyedül a ritmus kötött A precízen kiírt utasítások nem akadályozhatják a művek realizálását, így mindenkor a játszhatóságra kell törekednie a zongoristának, vagyis egyfajta lezserség, pontatlanság megengedhető.