Esterházy Pál
Zeneszerző
Születési hely
Kismarton
Születési dátum
1635
1635. szeptember 7., Kismarton - 1713. március 26., Kismarton
Esterházy Pál herceg, Magyarország nádora, műkedvelő költő és zeneszerző. 1652-ben Sopron főispánja, 1661-ben főudvarmester, 1663-ban Zrínyivel, később Montecuccoli alatt a török ellen harcol. 1667-ben alsó-magyarországi fővezér, 1681-től nádor. 1683-ban részt vesz Bécs felmentésében és 1686-ban Buda ostromában. 1687-ben elnyeri a birodalmi hercegi rangot.
Egyetlen fennmaradt műve az 1701-ben íródott "Harmonia Coelestis..." egyházi kompozíciók gyűjteménye, amely 1711-ben Bécsben jelent meg rézbemetszett szólamokban. A mű nagy jelentőséggel bír a magyar régizene történetében; a korabeli európai hangszerkészlet teljes felhasználásával, sőt itt-ott eredeti apparátusbeli kombinációkkal készült munka, amely a nyugati egyházi zene nemzetközi nyelvezete mellett a magyar egyházi nép-ének stílusát is szóhoz juttatja. Ilyenformán az első, és sokáig az egyetlen kísérlet magyar zenei anyag nyugati köntösben és nyugati készséggel való megszólaltatására. A mű tartalma 55 szerzemény latin egyház szövegekre: 40 szólóhangokra hangszeres kísérettel, 6 duett és 9 kóruskompozíció zenekarral. Zenekari technikájában feltűnő a hangszín-érzék, a hangszeres összeállítás szabadsága és invenciógazdagsága. Esterházy Pál munkája sokáig egyedülálló kísérlet maradt, mert a 18. század németes egyházi műzenéje Magyarországon csaknem kizárólag külföldi nyomokon indult, és a magyar egyházi dallamkincs jóformán idegen maradt számára.
Esterházy Pál herceg, Magyarország nádora, műkedvelő költő és zeneszerző. 1652-ben Sopron főispánja, 1661-ben főudvarmester, 1663-ban Zrínyivel, később Montecuccoli alatt a török ellen harcol. 1667-ben alsó-magyarországi fővezér, 1681-től nádor. 1683-ban részt vesz Bécs felmentésében és 1686-ban Buda ostromában. 1687-ben elnyeri a birodalmi hercegi rangot.
Egyetlen fennmaradt műve az 1701-ben íródott "Harmonia Coelestis..." egyházi kompozíciók gyűjteménye, amely 1711-ben Bécsben jelent meg rézbemetszett szólamokban. A mű nagy jelentőséggel bír a magyar régizene történetében; a korabeli európai hangszerkészlet teljes felhasználásával, sőt itt-ott eredeti apparátusbeli kombinációkkal készült munka, amely a nyugati egyházi zene nemzetközi nyelvezete mellett a magyar egyházi nép-ének stílusát is szóhoz juttatja. Ilyenformán az első, és sokáig az egyetlen kísérlet magyar zenei anyag nyugati köntösben és nyugati készséggel való megszólaltatására. A mű tartalma 55 szerzemény latin egyház szövegekre: 40 szólóhangokra hangszeres kísérettel, 6 duett és 9 kóruskompozíció zenekarral. Zenekari technikájában feltűnő a hangszín-érzék, a hangszeres összeállítás szabadsága és invenciógazdagsága. Esterházy Pál munkája sokáig egyedülálló kísérlet maradt, mert a 18. század németes egyházi műzenéje Magyarországon csaknem kizárólag külföldi nyomokon indult, és a magyar egyházi dallamkincs jóformán idegen maradt számára.
Dátum | Cím | Kiadó | Kód | Megjegyzés |
---|---|---|---|---|
1991 | Esterházy Pál: Harmonia caelestis - kantáták | Hungaroton | HCD 31148-49 | 2 CD |
1991 | Children's Choruses for You | Magánkiadás | BLKA CD 001 | |
1992 |
Ungaresca - 500 év magyar zenéje
(Ungaresca - 500 Years' Hungarian Music) |
Hungaroton | SLPD 31429 | LP / Újrakiadás CD-n: HCD 31429 (1994) |
1994 |
Ungaresca - 500 év magyar zenéje
(Ungaresca - 500 Years' Hungarian Music) |
Hungaroton | HCD 31429 | A Hungaroton SLPD 31429 (1992) újrakiadása |
Cím | Típus | Dátum |
---|---|---|
Harmonia Caelestis | !meghatározása folyamatban | 1700 |