Biró Dániel Péter
Zeneszerző
1969. november 4. Madison, WI (USA)
Zenei tanulmányait Budapesten a Bartók Béla konzervatóriumban kezdte Kocsár Miklósnál és Madarász Ivánnál. Svájcban a berni Musikhochschule-ban Stefan Schmidt irányítása alatt kasszikus gitárt tanult, előadói tanulmányait Jürgen Ruck-nál folytatta Würzburgban. A frankfurti zenei főiskolán Hans Zendernél zeneszerzést, Bernhard Kontasky-nál pedig partitúraolvasást és kamarazenét hallgatott.
1995-1996-an Michael Jarrell-lel tanult Bécsben (Universität für Musik). PhD fokozatát 2004-ben szerzete meg zeneszerzésből az amerikai Princeton University-n. Disszertációjában a korai kottalejegyzési gyakorlatot hasonlította össze a tóraolvasás dallamfordulatai, a 10. századi St. Gallen-i gregorián éneklés és a magyar sirató példái alapján. Jelenleg a kanadai University of Victoria zenei tanszékén, tanít zeneszerzést és zeneelméletet.
1998-99-ben a fiatal magyar zeneszerzőket támogató Kodály ösztöndíjban részesült. Számos darabot írt többek között a Radio Sinfonie Orchester Frankfurt, Darmstadt városa, az Oper Stuttgart, a Südwestfunk, a Vancouver New Music, az ISCM és az Imatronic Festival felkérésére. Kompozícióit rendszeresen előadják a világ minden táján.
2003-ban meghívást kapott az Academy Schloss Solitude fiatal zeneszerzők számára rendezett nemzetközi kurzusára, ahol Chaya Czernowinnal és Steven Kazuo Takasugival tanult. Ugyanitt mutatta be Mishpatim (Törvények) című darabját az Ensemble Surplus. 2006-ban meghívott zeneszerzőként vett részt a Darmstadti Nemzetközi Új Zenei Fesziválon és 2008-ban a Nemzetközi Messiaen Zenei Héten.
2010-ben Karlsruhe-ban elnyerte a neves elektronikus zenei kitüntetést, a Gigahertz díjat. 2011 őszén az Utrechti egyetemen vendégprofesszorként a tóraolvasás és a koránrecitálás tradícióját kutatta. 2010 és 2013 között a freiburgi Experimental Studio által megrendezett Matrix Academy for Electronic Music tanára volt, emellett kurzusokat tartott Izraelben a Tedarim Akadémián és a brazíliai Curitiüban megrendezett Első Nemzetközi Új Zenei és Számítógépes Zenei Szimpóziumon.
Kivrot Hata’avah (Graves of Craving) című kompozíciója Magyarországot és Kanadát képviselve kerül bemutatásra a bécsi Világzenei Napokon 2013 novemberében. 2013–ben tanított az Akademie Schloss Solitude fiatal zeneszerzők számára rendezett nemzetközi kurzuson.
Harald Krebs-szel közösen szerkeztette a Béla Bartók’s String Quartets; Tradition and Legacy in Analytical Perspective az Oxford University Press kiadásában 2013-ban megjelenő konferencia kötetet, valamint társszerkesztője (Franklin Cox, Alexander Sigman and Steven Kazuo Takasugi mellett) az online kiadásban megjelenő Search – Journal for New Music and Culture (Online Music Journal) című zenei folyóiratnak.
Társalapítója a kortárs zenei műveket bemutató Tsilumos együttesnek és kezdeményezője a kanadai Victoriában évenként sorra kerülő SALT New Music Festival and Symposiumnak. Jelenleg a Neue Vocalsolisten felkérésére ír darabot, amely 2014-ben az Eclat Festivalon kerül bemutatásra Stuttgartban.
Zenei tanulmányait Budapesten a Bartók Béla konzervatóriumban kezdte Kocsár Miklósnál és Madarász Ivánnál. Svájcban a berni Musikhochschule-ban Stefan Schmidt irányítása alatt kasszikus gitárt tanult, előadói tanulmányait Jürgen Ruck-nál folytatta Würzburgban. A frankfurti zenei főiskolán Hans Zendernél zeneszerzést, Bernhard Kontasky-nál pedig partitúraolvasást és kamarazenét hallgatott.
1995-1996-an Michael Jarrell-lel tanult Bécsben (Universität für Musik). PhD fokozatát 2004-ben szerzete meg zeneszerzésből az amerikai Princeton University-n. Disszertációjában a korai kottalejegyzési gyakorlatot hasonlította össze a tóraolvasás dallamfordulatai, a 10. századi St. Gallen-i gregorián éneklés és a magyar sirató példái alapján. Jelenleg a kanadai University of Victoria zenei tanszékén, tanít zeneszerzést és zeneelméletet.
1998-99-ben a fiatal magyar zeneszerzőket támogató Kodály ösztöndíjban részesült. Számos darabot írt többek között a Radio Sinfonie Orchester Frankfurt, Darmstadt városa, az Oper Stuttgart, a Südwestfunk, a Vancouver New Music, az ISCM és az Imatronic Festival felkérésére. Kompozícióit rendszeresen előadják a világ minden táján.
2003-ban meghívást kapott az Academy Schloss Solitude fiatal zeneszerzők számára rendezett nemzetközi kurzusára, ahol Chaya Czernowinnal és Steven Kazuo Takasugival tanult. Ugyanitt mutatta be Mishpatim (Törvények) című darabját az Ensemble Surplus. 2006-ban meghívott zeneszerzőként vett részt a Darmstadti Nemzetközi Új Zenei Fesziválon és 2008-ban a Nemzetközi Messiaen Zenei Héten.
2010-ben Karlsruhe-ban elnyerte a neves elektronikus zenei kitüntetést, a Gigahertz díjat. 2011 őszén az Utrechti egyetemen vendégprofesszorként a tóraolvasás és a koránrecitálás tradícióját kutatta. 2010 és 2013 között a freiburgi Experimental Studio által megrendezett Matrix Academy for Electronic Music tanára volt, emellett kurzusokat tartott Izraelben a Tedarim Akadémián és a brazíliai Curitiüban megrendezett Első Nemzetközi Új Zenei és Számítógépes Zenei Szimpóziumon.
Kivrot Hata’avah (Graves of Craving) című kompozíciója Magyarországot és Kanadát képviselve kerül bemutatásra a bécsi Világzenei Napokon 2013 novemberében. 2013–ben tanított az Akademie Schloss Solitude fiatal zeneszerzők számára rendezett nemzetközi kurzuson.
Harald Krebs-szel közösen szerkeztette a Béla Bartók’s String Quartets; Tradition and Legacy in Analytical Perspective az Oxford University Press kiadásában 2013-ban megjelenő konferencia kötetet, valamint társszerkesztője (Franklin Cox, Alexander Sigman and Steven Kazuo Takasugi mellett) az online kiadásban megjelenő Search – Journal for New Music and Culture (Online Music Journal) című zenei folyóiratnak.
Társalapítója a kortárs zenei műveket bemutató Tsilumos együttesnek és kezdeményezője a kanadai Victoriában évenként sorra kerülő SALT New Music Festival and Symposiumnak. Jelenleg a Neue Vocalsolisten felkérésére ír darabot, amely 2014-ben az Eclat Festivalon kerül bemutatásra Stuttgartban.
Dátum | Cím | Kiadó | Kód | Megjegyzés |
---|---|---|---|---|
2006 | Open Spaces 2005 - Perspectives of New Music 43.2/44.1 - music around Benjamin Boretz | Perspectives of New Music | OS020 | Special Double Issue |
2007 | entgrenzt - unbounded - Works for organ and percussion by Schlünz, Bíró, Breitenfeld, Eckert, Pröve | Edition Zeitklang | ez-37035 |