Művészadatbázis

Ez a BMC Művészadatbázisa, amely magyar, magyar származású vagy Magyarországon élő zeneművészekkel, illetve zenekarokkal, kórusokkal, együttesekkel és az általuk készített lemezekkel kapcsolatos információt tartalmaz.

Kurtág György jr.


Zeneszerző

Születési hely
Budapest
Születési dátum
1954
Weboldal

 
"Mint kutató az intelligens hangszerek létrehozása, valamint a kollektív hangszerek és az interaktivitás pedagógiáját integráló szerkezetek (ember-gép kommunikáció) létrehozása iránt érdeklődöm.

Mint zeneszerző a többi zeneszerzővel történő közös munka, valamint az előadókkal létrehozott fejlődő projektek iránt érdeklődöm.

Mint pedagógus olyan módszert hoztam létre, amely fejleszti a háromdimenziós kommunikáció folyamatosságához nélkülözhetetlen alap kompetenciákat:
- érzési intelligencia (a hallgatás mobilitása, tapintási érzékelés stb.)
- megosztott intelligencia (ember-gép kommunikáció)
- kollektív intelligencia (szabad improvizáció: a szándékok olvashatósága, a megelőlegezés, az idő- és formabeli elhelyezkedés, a kontextus megértése és kezelése)"


A szülőországában végzett zeneszerzés tanulmányai után, 1980 és 1982 között a metz-i Centre Européen de Recherche Musical (Zenei Kutatás Európai Központja) csapatához csatlakozik. 1980 és 1985 között zeneszerző-kutató és zenei asszisztens az IRCAM-nál (Institut de Recherche et de Coordination Acoustique/Musique: Kutatási és Akusztika/Zene Koordinációs Intézet). Maurizio Kagel-lel, Eötvös Péterrel, Sylvano Bussotti-val dolgozik. Pierre Boulez Repons amerikai turnéjában vesz részt.

1983 óta Grünwalsky Ferenccel dolgozik. Több filmzenét komponált, ebből a „Variations Goldberg” kapja meg 1993-ban a Prix des Critiques de Cinéma (Filmkritikusok Díja), a legjobb filmzenének szóló díját. 1996-ban, a Párizsban mozieseményként bemutatott Ed Wood „Plan 9 from Outer Space” filmjének zenéjét komponálja újra a Quatuor Lugosival. Később a SCRIME (Studio de Création et de Recherche en Informatique et Musique Électroacoustique: Informatikai és Elektroakusztikus Zene Alkotási és Kutatási Stúdió) alkotási és zeneinformatikai kutatási központ tudományos tanácsának tagja. Kutatásai a zenész mozdulatainak elemezését valamint új hangszerek megalkotását érinti. A német Shadow céggel dolgozott egy, a gitár-midi interface-hez használható szintézis modul prototípus létrehozásában.

Daniel Kientzy-vel (szaxofon) és Frank Royan Le Mee-vel (vokalista) hozta létre a Comité des Fêtes együttest, amely a nyolcvanas évek végén zeneileg megújít, merítve az eklektikus kortárs és régi zenéből, a színház világából és az improvizációból.

1999 óta a kollaboratív zeneszerzésben és fejlődő projektekben vesz részt. Idősebb Kurtág Györggyel „elektronikus hibrid” vonósnégyesnek és szintetizátornak írta "Zwiegespräch"-t. A mű a Paul Sacher Alapítvány rendelésére készült és a 2000. Luzerni Fesztiválon, a 2001. Huddersfieldi Kortárs Zenei Fesztiválon (az Arditti kvartettel) valamint a 2002. Wiener Festwochen-en (a Keller kvartettel) szerepelt. Önálló művészként a „The Continuator Project " műve a 24. Hestejada de Las Arts d'Uzeste Musical (2001), a „Sons d’Hiver” párizsi fesztiválon valamint a 2002. bécsi és budapesti fesztiválokon szerepelt.

Lemezfelvételei:
Comité des Fêtes (Daniel Kientzy-vel – szaxofon – és Frank Royan Le Mee-vel – vokál és billentyűsök)
1er Pas (Pascal Lefeuvre-el – forgólant, Ed. Alba Musica)
Lux Nox : SMS (Ed. BMC Records Budapest)

lásd még: Ifj. Kurtág György - billentyűs hangszerek
 
Dátum Cím Kiadó Kód Megjegyzés
2002 Lux Nox: S(M)S BMC Records BMC CD 081 Saját
2007 Kurtág 80 BMC Records BMC CD 129
 
Cím Típus Dátum
Csak tiszta hangforrásból Kamarazene 0
Lajka-emlék Zene magnószalagra 1990
Rottenbiller utca 16-22 Élő elektronikus zene 1990
Zwiegespräch Élő elektronikus zene 1999