Kurtág György jr.
Zeneszerző
"Mint kutató az intelligens hangszerek létrehozása, valamint a kollektív hangszerek és az interaktivitás pedagógiáját integráló szerkezetek (ember-gép kommunikáció) létrehozása iránt érdeklődöm.
Mint zeneszerző a többi zeneszerzővel történő közös munka, valamint az előadókkal létrehozott fejlődő projektek iránt érdeklődöm.
Mint pedagógus olyan módszert hoztam létre, amely fejleszti a háromdimenziós kommunikáció folyamatosságához nélkülözhetetlen alap kompetenciákat:
- érzési intelligencia (a hallgatás mobilitása, tapintási érzékelés stb.)
- megosztott intelligencia (ember-gép kommunikáció)
- kollektív intelligencia (szabad improvizáció: a szándékok olvashatósága, a megelőlegezés, az idő- és formabeli elhelyezkedés, a kontextus megértése és kezelése)"
A szülőországában végzett zeneszerzés tanulmányai után, 1980 és 1982 között a metz-i Centre Européen de Recherche Musical (Zenei Kutatás Európai Központja) csapatához csatlakozik. 1980 és 1985 között zeneszerző-kutató és zenei asszisztens az IRCAM-nál (Institut de Recherche et de Coordination Acoustique/Musique: Kutatási és Akusztika/Zene Koordinációs Intézet). Maurizio Kagel-lel, Eötvös Péterrel, Sylvano Bussotti-val dolgozik. Pierre Boulez Repons amerikai turnéjában vesz részt.
1983 óta Grünwalsky Ferenccel dolgozik. Több filmzenét komponált, ebből a „Variations Goldberg” kapja meg 1993-ban a Prix des Critiques de Cinéma (Filmkritikusok Díja), a legjobb filmzenének szóló díját. 1996-ban, a Párizsban mozieseményként bemutatott Ed Wood „Plan 9 from Outer Space” filmjének zenéjét komponálja újra a Quatuor Lugosival. Később a SCRIME (Studio de Création et de Recherche en Informatique et Musique Électroacoustique: Informatikai és Elektroakusztikus Zene Alkotási és Kutatási Stúdió) alkotási és zeneinformatikai kutatási központ tudományos tanácsának tagja. Kutatásai a zenész mozdulatainak elemezését valamint új hangszerek megalkotását érinti. A német Shadow céggel dolgozott egy, a gitár-midi interface-hez használható szintézis modul prototípus létrehozásában.
Daniel Kientzy-vel (szaxofon) és Frank Royan Le Mee-vel (vokalista) hozta létre a Comité des Fêtes együttest, amely a nyolcvanas évek végén zeneileg megújít, merítve az eklektikus kortárs és régi zenéből, a színház világából és az improvizációból.
1999 óta a kollaboratív zeneszerzésben és fejlődő projektekben vesz részt. Idősebb Kurtág Györggyel „elektronikus hibrid” vonósnégyesnek és szintetizátornak írta "Zwiegespräch"-t. A mű a Paul Sacher Alapítvány rendelésére készült és a 2000. Luzerni Fesztiválon, a 2001. Huddersfieldi Kortárs Zenei Fesztiválon (az Arditti kvartettel) valamint a 2002. Wiener Festwochen-en (a Keller kvartettel) szerepelt. Önálló művészként a „The Continuator Project " műve a 24. Hestejada de Las Arts d'Uzeste Musical (2001), a „Sons d’Hiver” párizsi fesztiválon valamint a 2002. bécsi és budapesti fesztiválokon szerepelt.
Lemezfelvételei:
Comité des Fêtes (Daniel Kientzy-vel – szaxofon – és Frank Royan Le Mee-vel – vokál és billentyűsök)
1er Pas (Pascal Lefeuvre-el – forgólant, Ed. Alba Musica)
Lux Nox : SMS (Ed. BMC Records Budapest)
lásd még: Ifj. Kurtág György - billentyűs hangszerek
Mint zeneszerző a többi zeneszerzővel történő közös munka, valamint az előadókkal létrehozott fejlődő projektek iránt érdeklődöm.
Mint pedagógus olyan módszert hoztam létre, amely fejleszti a háromdimenziós kommunikáció folyamatosságához nélkülözhetetlen alap kompetenciákat:
- érzési intelligencia (a hallgatás mobilitása, tapintási érzékelés stb.)
- megosztott intelligencia (ember-gép kommunikáció)
- kollektív intelligencia (szabad improvizáció: a szándékok olvashatósága, a megelőlegezés, az idő- és formabeli elhelyezkedés, a kontextus megértése és kezelése)"
A szülőországában végzett zeneszerzés tanulmányai után, 1980 és 1982 között a metz-i Centre Européen de Recherche Musical (Zenei Kutatás Európai Központja) csapatához csatlakozik. 1980 és 1985 között zeneszerző-kutató és zenei asszisztens az IRCAM-nál (Institut de Recherche et de Coordination Acoustique/Musique: Kutatási és Akusztika/Zene Koordinációs Intézet). Maurizio Kagel-lel, Eötvös Péterrel, Sylvano Bussotti-val dolgozik. Pierre Boulez Repons amerikai turnéjában vesz részt.
1983 óta Grünwalsky Ferenccel dolgozik. Több filmzenét komponált, ebből a „Variations Goldberg” kapja meg 1993-ban a Prix des Critiques de Cinéma (Filmkritikusok Díja), a legjobb filmzenének szóló díját. 1996-ban, a Párizsban mozieseményként bemutatott Ed Wood „Plan 9 from Outer Space” filmjének zenéjét komponálja újra a Quatuor Lugosival. Később a SCRIME (Studio de Création et de Recherche en Informatique et Musique Électroacoustique: Informatikai és Elektroakusztikus Zene Alkotási és Kutatási Stúdió) alkotási és zeneinformatikai kutatási központ tudományos tanácsának tagja. Kutatásai a zenész mozdulatainak elemezését valamint új hangszerek megalkotását érinti. A német Shadow céggel dolgozott egy, a gitár-midi interface-hez használható szintézis modul prototípus létrehozásában.
Daniel Kientzy-vel (szaxofon) és Frank Royan Le Mee-vel (vokalista) hozta létre a Comité des Fêtes együttest, amely a nyolcvanas évek végén zeneileg megújít, merítve az eklektikus kortárs és régi zenéből, a színház világából és az improvizációból.
1999 óta a kollaboratív zeneszerzésben és fejlődő projektekben vesz részt. Idősebb Kurtág Györggyel „elektronikus hibrid” vonósnégyesnek és szintetizátornak írta "Zwiegespräch"-t. A mű a Paul Sacher Alapítvány rendelésére készült és a 2000. Luzerni Fesztiválon, a 2001. Huddersfieldi Kortárs Zenei Fesztiválon (az Arditti kvartettel) valamint a 2002. Wiener Festwochen-en (a Keller kvartettel) szerepelt. Önálló művészként a „The Continuator Project " műve a 24. Hestejada de Las Arts d'Uzeste Musical (2001), a „Sons d’Hiver” párizsi fesztiválon valamint a 2002. bécsi és budapesti fesztiválokon szerepelt.
Lemezfelvételei:
Comité des Fêtes (Daniel Kientzy-vel – szaxofon – és Frank Royan Le Mee-vel – vokál és billentyűsök)
1er Pas (Pascal Lefeuvre-el – forgólant, Ed. Alba Musica)
Lux Nox : SMS (Ed. BMC Records Budapest)
lásd még: Ifj. Kurtág György - billentyűs hangszerek
Dátum | Cím | Kiadó | Kód | Megjegyzés |
---|---|---|---|---|
2002 | Lux Nox: S(M)S | BMC Records | BMC CD 081 |
Saját |
2007 | Kurtág 80 | BMC Records | BMC CD 129 |
Cím | Típus | Dátum |
---|---|---|
Csak tiszta hangforrásból | Kamarazene | 0 |
Lajka-emlék | Zene magnószalagra | 1990 |
Rottenbiller utca 16-22 | Élő elektronikus zene | 1990 |
Zwiegespräch | Élő elektronikus zene | 1999 |