Művészadatbázis

Ez a BMC Művészadatbázisa, amely magyar, magyar származású vagy Magyarországon élő zeneművészekkel, illetve zenekarokkal, kórusokkal, együttesekkel és az általuk készített lemezekkel kapcsolatos információt tartalmaz.

Dinyés Dániel


karmester, zongora

Születési hely
Budapest
Születési dátum
1980

 
Dinyés Dániel a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola és Gimnáziumban zeneszerzés szakon Fekete Győr István tanítványa volt. Diplomáját 2006-ban a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem zeneszerzés szakán szerezte Vidovszky László irányításával. 2004-ben csereprogram keretében a New York-i Julliard Schoolban bemutatják Septett című kamaraművét, amelynek magyarországi bemutatójára még ugyanabban az évben a Budapesti Őszi Fesztivál keretében lezajlott Nyitott Kapuk Napján került sor a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen.

1997-ben elnyerte a Robitsek Péter Emlékdíjat, 1998-ban a MOL zenei ösztöndíját, 2007-ben pedig a Kodály Zoltán alkotói ösztöndíjat. 2004-ben a Goriziai Nemzetközi Kórusversenyen, a kortárs egyházi kétkórusos kategóriában darabja első helyezést ér el.

2000 óta Dargay Marcellel közös 2 zongorás kortárs zenei programjuk keretében több koncertet is adtak. ’A Focus! 2007: The Magyar Legacy (Hungarian music after Bartók)’ című New York-i koncertsorozat programján szerepelt Vita című zeneműve. Több darabot írt a Budapesti Tavaszi, illetve Őszi Fesztivál megrendelésére, valamint színpadi kísérőzenét Büchner Leonce és Léna című drámájához Csató Kata bábrendező (2007), valamint Ödön von Horváth: Istentelen ifjúság című drámájához Vidovszky György rendező (2008) felkérésére.

Betanító korrepetitorként közreműködött többek között olyan operaprodukciókban, mint a Varázsfuvola, a Figaro házassága, a Szerelmi bájital (gödöllői nyári előadások, 1995-1998), a Nyugat Lánya (Miskolci Nemzetközi Operafesztival, 2002), Csapó Gyula: Phaedra (Műcsarnok, 2002), Tom Johnson: Négyhangú opera (2004, Millenáris, Szegedi Szabadtéri Játékok, Szigetfesztivál), Sáry László: Négerek (Bárka, 2004), Hans Pfitzner: Palestrina (2008).

Számos színházi produkció zenei vezetője és zeneszerzője volt 2004-től a Thália Színházban, a Bárka Színházban, a Radnóti Színházban, a Vígszínházban, a Centrál Színházban, a Pinceszínházban, az Újszínházban, a Bábszínházban, az Operettszínházban, a Katona József Színházban, a Kecskeméti Katona József Színházban, a Komáromi Jókai Színházban és a Nyíregyházi Móricz Zsigmond Színházban.

2002-től 10 éven keresztül a Nemzeti Színház számos produkciójának zenei vezetője, karmestere. 2003 és 2004 között - még egyetemi tanulmányai alatt - korrepetitorként, valamint Oberfrank Géza asszisztenseként a Magyar Állami Operaházban dolgozott. A Színház és Filmművészeti Egyetemen, majd 2006-tól a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen is tanított. 2007-től a VI. kerületi Tóth Aladár Zeneiskola zeneelmélet, zenetörténet és zeneszerzés előkészítő tanára volt. 2008 és 2011 között a Bárka Színház, majd 2010-1012 között a Kaposvári Csiky Gergely Színház zenei vezetője.

Feleségével, Kolonits Klárával készült Liszt dal lemezét az EMI adta ki 2009-ben, amit Fonogram díjra jelöltek, 2014-ben pedig közös Bel canto Reloaded zenekaros ária lemezük nagy külföldi és otthoni sajtó visszhangra lelt. 2010-től rendszeres karmestere hazai és nemzetközi filmzenei felvételeknek a Magyar Rádióban és a Tom-Tom stúdióban egyaránt. 2011-2013 között a kaposvári Csiky Gergely színház zenei vezetője.

A vígszínházi Weill-Brecht: Koldusopera előadásáért elnyerte az évad legjobb zenés előadása díját 2015-ben, a Katona József Színházban pedig a Vastaps díjat Operabeavató című, mind a mai napig tartó sorozatáért, melyet 2013-ban indított útjára Göttinger Pállal. Szintén 2013-ban debütált a Magyar Állami Operaházban Verdi: Traviata-jával, mint karmester. 2016-ban a Budapesti Operett Színházban a Csárdáskirálynőt vezényelte. Karmesterként vezényelt a Győri Nemzeti Színház, a Miskolci Nemzeti Színház és a Pécsi Nemzeti Színház számos előadásában is.

Több magyarországi szimfonikus zenekarral dolgozik együtt rendszeresen. 2017-től állandó sorozata van a Nemzeti Filharmonikusokkal. 2016-2019 között a Budapesti Operett Színház első karmestere volt. 2017-től a CoOpera társulat rendszeres karmestere. 2020–tól 2023-ig a Szegedi Nemzeti Színház zenei vezetője. 2022-ben az Art is Business-díjat vehette át, Jób könyve című műve pedig 2024-ben az év komolyzenei műve kategóriában Artisjus díjban részesült. 2024-ben indította útjára Hangok Közt című interjúsorozatát, melyben magyar kortárs zeneszerzőkkel beszélget életművükről a Magyar Zene Háza podcast csatornáján.



lásd még: Dinyés Dániel - zeneszerző
 
Dátum Cím Kiadó Kód Megjegyzés
2023 Ferenc Erkel: Arias Magánkiadás