Művészadatbázis

Ez a BMC Művészadatbázisa, amely magyar, magyar származású vagy Magyarországon élő zeneművészekkel, illetve zenekarokkal, kórusokkal, együttesekkel és az általuk készített lemezekkel kapcsolatos információt tartalmaz.

Joachim József


hegedű

Születési hely
Köpcsény
Születési dátum
1831

 
1831. június 28, Köpcsény - 1907. augusztus 15., Berlin

Jaochim Köpcsényben (ma Kittsee, Ausztria) született, ami a Kismarton-Pozsony közötti területen fekszik. 1833-ban a család Budapestre költözött, ahol ötéves korától kezdve tanult hegedülni, tanára Stanislaus Serwaczynski volt, a pesti opera akkori koncertmestere. 1839-ben Joachim Bécsben folytatta tanulmányait először Miska Hausernél és Georg Hellmesbergernél, majd Joseph Böhmnél.

Nem sokkal később unokatestvéréhez, Fanny Witthensteinhez költözött Lipcsébe, ahol Felix Mendelssohn tanítványa lett. A 12 éves Joachim 1844-ben Beethoven hegedűversenyével Londonban kirobbanó sikert aratott; a darabot később is sokszor játszotta, és többször visszatért Angliába, amelyet második hazájának tartott.

Mendelssohn halála után Joachim még egy rövid ideig Lipcsében maradt, tanított a Konzervatóriumban és a Gewandhaus Zenekar első hegedűse volt. 1848-ban Liszt Ferenc Weimarban telepedett le, hogy a várost Németország Athénjává tegye. A lipcsei konzervatívok ellenében fiatal avantgarde zenészeket gyűjtött maga köré, akik között ott volt Joachim is. Koncertmesterként tevékenykedett Liszt mellett, és évekig lelkesen állt a "pszichológiai zene" - ahogy Joachim hívta - szolgálatában. 1852-ben azonban elhatárolta magát az Új Német Iskolától (Liszt, Wagner, Berlioz, és követőik), és Hannoverbe költözött, ahol megismerkedett Johannes Brahmsszal, Robert és Clara Schumannal. 1857-ben végleg szakított Liszttel.

A hannoveri évek a legtermékenyebbek Joachim zeneszerzői munkássága tekintetében. Ezekben az időkben gyakran játszott együtt Clara Schumann-nal és Brahmsszal privát és nyilvános fellépéseken. 1860-ban Brahms és Joachim közösen fogalmazták meg kiáltványukat az Új Német Iskola "progresszív zenéje" ellen, válaszul a Brendel indította vitára a Neue Zeitschrift für Musikban. A kiáltvány nagy baklövésnek bizonyult, ellenséges érzelmeket keltett és kigúnyolták.

1863-ban Joachim feleségül vette Amalie Weiss énekesnőt. 1866-ban Berlinbe költöztek, és Joachim alapító tagja és igazgatója lett a Berlini Királyi Zeneakadémiának. 1869-ben megalapította saját zenekarát, a Joachim Quartetet, és hamarosan Európa legjobbjai közé számított. 1884-ben Joachim házassága felbomlott, miután feleségét hírbe hozták Brahms kiadójával, Fritz Simrockkal. Brahms Joachim gyanúját alaptannak tartva együtt érző levelet írt Amelie-nek, amely később a válás során előkerült. A levél megtörte kettejük barátságát, amely csak évekkel később állt helyre Brahms "békeüzenete", a Joachimnak írt zenemű hatására (Kettősverseny hegedűre és gordonkára, Op.102). Joachim Berlinben élt egészen 1907-ben bekövetkezett haláláig.

Joachim munkásságának talán egyik legfigyelemreméltóbb eredménye, hogy Bach és Beethoven hegedűversenyeit állandóan repertoárján tartotta. Az elsők között játszotta Mendelssohn hegedűversenyét, amit még a zeneszerző tanított be neki. Joachim kulcsszerepet játszott Johannes Brahms karrierjében, és sokatpróbált barátságuk alatt mindvégig Brahms műveinek fáradhatatlan tolmácsolója maradt. Joachim vezényelte Brahms I. c-moll szimfóniájának angliai bemutatóját. Schumann-nal, Max Bruchhal, Dvorakkal és Brahmsszal együtt komponált darabjaik közül Joachim sokat a repertoárján tartott. Mindazonáltal Joachim szóló-repertoárja viszonylag behatárolt maradt. A baráti szálak ellenére Brahms D-dúr concertóját (Op.77) élete során mindössze hat alkalommal játszotta; és sohasem játszotta el Schumann és Dvorak neki írt műveit. A legszokatlanabb mű, amit Joachimnak írtak az FAE szonáta volt, ami Schumann, Brahms és Albert Dietrich közös szerzeménye. A darab a Joachim életfelfogását tükröző "Frei aber Einsam" (szabad, de magányos) mottóra utal. Bár a teljes mű ritkán kerül koncertprogramba, a Brahms komponálta harmadik tételt, a C-moll scherzót, mai is gyakran játsszák.

Joachim önálló kompozíciói kevéssé ismertek; műjegyzékében rövid, de különleges műveket találunk. Több hegedűdarabot komponált (köztük három hegedűversenyt), valamint nyitányokat Shakespeare-drámákhoz, így a Hamlethez és a IV. Henrikhez. Számos kadenciát írt Beethoven és Brahms műveire. Legnépszerűbb műve a Magyar Concerto (II. d-moll concerto, Op.11).