Új Zenei Stúdió (New Music Studio)
Zenekar, kórus, együttes
Alakulás éve
1970
Az Új Zenei Stúdió 1970-ben, Simon Albert ösztönzésére jött létre. A nemzetközileg is jól ismert zeneszerzői és előadói műhely 1970 és 1990 között több mint 600 kortárs zeneművet mutatott be. A csoport alapító tagjai Sáry László (1940), Jeney Zoltán (1943), Eötvös Péter (1944), Vidovszky László (1944) és Kocsis Zoltán (1952) voltak, később csatlakozott hozzájuk Dukay Barnabás (1950), Serei Zsolt (1954), ifj. Kurtág György (1954), Csapó Gyula (1955) és Wilheim András (1949) muzikológus is.
Közös céljuk volt, hogy elősegítsék a II. világháborút követő évtizedek legprogresszívebb vonulatának, John Cage, Karlheinz Stockhausen és Pierre Boulez zenéjének magyarországi befogadását, fórumot biztosítsanak a Bartók utáni magyar zeneszerzési hagyományoktól nagyrészt független irányzatok számára. Wilheim András így ír a kezdetekről: „Ez az időszak egybeesett új zenei ideálok s egy új gondolkodásmód keresésével: kimondva-kimondatlanul egyet jelentett ez szinte mindannak tagadásával, ami Bartók óta történt: újra kellett vizsgálni és újraértelmezni az alapelemeket, új zenei magatartásmódokat, korábban nem ismert hangszeres formációk alkalmazását kellett kipróbálni.”
A köréjük csoportosult előadókkal együtt az 1970-1980-as években adott hangversenyeik az alternatív művészeti élet legfontosabb momentumai közé sorolhatók, hatásuk máig meghatározó.
Közös céljuk volt, hogy elősegítsék a II. világháborút követő évtizedek legprogresszívebb vonulatának, John Cage, Karlheinz Stockhausen és Pierre Boulez zenéjének magyarországi befogadását, fórumot biztosítsanak a Bartók utáni magyar zeneszerzési hagyományoktól nagyrészt független irányzatok számára. Wilheim András így ír a kezdetekről: „Ez az időszak egybeesett új zenei ideálok s egy új gondolkodásmód keresésével: kimondva-kimondatlanul egyet jelentett ez szinte mindannak tagadásával, ami Bartók óta történt: újra kellett vizsgálni és újraértelmezni az alapelemeket, új zenei magatartásmódokat, korábban nem ismert hangszeres formációk alkalmazását kellett kipróbálni.”
A köréjük csoportosult előadókkal együtt az 1970-1980-as években adott hangversenyeik az alternatív művészeti élet legfontosabb momentumai közé sorolhatók, hatásuk máig meghatározó.
Dátum | Cím | Kiadó | Kód | Megjegyzés |
---|---|---|---|---|
2004 |
Sáry László: Ütőhangszeres kompozíciók
(Sáry, László: Works for Percussion) |
Hungaroton | HCD 32179 | |
2005 |
A 70-es évek kortárs magyar szerzőinek közös művei
(Joint works of contemporary Hungarian composers from the 1970's) |
BMC Records | BMC CD 116 |
Saját |