BMC HÁZ
OPUS JAZZ CLUB
ZENEI INFORMÁCIÓS KÖZPONT
BMC RECORDS
EÖTVÖS PÉTER ALAPÍTVÁNY
Hírek
Vissza a hírekhez
CentriFuga - Serei 60
2014
június
21
Budapest
FUGA
2014. június 21. 20:00
FUGA - Budapesti Építészeti Központ
1052 Budapest, Petőfi Sándor utca 5.




Műsor:

BALOGH Máté, DARGAY Marcell, KEDVES Csanád, KLENYÁN Csaba, MATKÓ Tamás, SÁNDOR László, SEREI Zsolt, SZIGETI  Máté, ZARÁNDY Ákos és TORNYAI Péter művei


Közreműködik:

Klenyán Csaba - klarinét

Nevelő János - ütőhangszerek

Serei Dániel - ütőhangszerek

Tornyai Péter - hegedű, brácsa

Surján Péter - hegedű

Zétényi Tamás - cselló


Vizuáltechnika:

Máriás Attila és Ács Attila


További információ:

www.fuga.org.hu



Serei Zsolt 1954. április 3-án született a nyugat-magyarországi Takácsiban. Zongora- és harsona-tanulmányait Pápán kezdte. A győri, majd a budapesti Zeneművészeti Szakközépiskolában Fekete Győr István volt első zeneszerzés tanára, harsonázni Zilcz Györgynél és Nagy Józsefnél tanult.

1973-ban felvételt nyert a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolára, ahol 1978-ban Szervánszky Endre és Petrovics Emil növendékeként zeneszerzés diplomát szerzett, majd 1979 és 1982 között Kórodi András és Lukács Ervin irányításával a karmesterképző szakot is elvégezte. Emellett magánúton Jeney Zoltánnál és Simon Albertnél tanult.

1978-tól a budapesti Új Zenei Stúdió tagja. Az együttes hangversenyein hangszeres előadóként, karmesterként és zeneszerzőként is részt vesz.

1986-tól a Liszt Ferenc Zeneakadémia zeneszerzés tanszakának tanára. 1989-ben megalapítja a Componensemble hangszeres együttest, mely mára a kortárszene-játszás egyik legjelentősebb magyarországi bázisa lett.

A Componensemble mutatta be Budapesten többek között Pierre Boulez Eclat / Multiples, Kurtág György What is the word, Morton Feldman For Samuel Beckett, Routine investigation, For Frank O'Hara című műveit. Az együttes repertoárján a 20. századi klasszikusok, valamint Berio, Boulez, Xenakis és mások kamaraművei mellett elsősorban magyar kortárszene szerepel.

Serei Zsolt a Componensemble élén számos lemez-, rádió- és TV-felvételt készített Bánkövi Gyula, Csapó Gyula, Decsényi János, Dubrovay László, Dukay Barnabás, Jeney Zoltán, Kalmár László, Kurtág György, Sári József, Sáry László, Soproni József, Szőllősy András, Tihanyi László, Vidovszky László és mások kompozícióiból. Együttesével több alkalommal vendégszerepelt külföldön, és fellépett több külföldi fesztiválon (Zágrábi Biennálé, Varsói Ősz, Melos Fesztivál stb.)

1991-ben a holland Niew Ensemble élén Pierre Boulez Le marteau sans maître és Dérive című műveit vezényelte. 1982-ben Brüsszelben a Rege, 1986-ban Budapesten a Calyx című műve hangzott el az ISCM fesztiválon. A Componenesemble-t és Serei Zsoltot a magyarországi Artisjus több alkalommal tüntette ki az új magyar zene kiváló előadásáért. 1999-ben megkapta a Soros Alapítvány zenei díját.

1999-ben a budapesti Őszi Fesztiválon a Bárka Színházban mutatták be a Budapesti Kamaraopera felkérésére Örkény István novellái nyomán komponált Egypercesek című kamaraoperáját.

Eddigi életművét a zenekritikusok többnyire a kortárs magyar zene új utakat kereső, kísérletező vonalába sorolják, műveinek elemzői abban általában egyetértenek, hogy kompozíciós módszereiben pályakezdése óta fontosabb szerepet kap a hangzás önálló minőségként megjelenő érzéki szépsége, mint a spekulatív zenei szerkezet. Serei előadóként is megtapasztalt legfontosabb élményei - Schönberg, Webern, Sztravinszkij, Bartók, Varese, Boulez, Stockhausen, Cage és Feldman művei - nemcsak kompozíciós technikáira gyakoroltak nagy hatást, hanem abban a számára szinte alkotói létkérdéssé váló igényben is, hogy a módszerek csak segédeszközök a zenei gondolatok elrendezésében.

Serei szigorú önkritikával, aprólékos műgonddal írja műveit, ebből következően nem tartozik a túlságosan termékeny alkotók közé. Bár az utóbbi években érdeklődése a színpadi zene felé is fordult, eddigi életművének jelentős része hangszeres és vokális kamara-, illetve szóló kompozíció. Partitúráit a finom hangzás, a hangszínek árnyaltsága és a hangulatok gazdagsága jellemzi, és előszeretettel használ aforisztikus tömörségű kis formákat, melyekben nagy szerepe van a tematikus-motivikus szerkesztés logikájának és az adott mű hangrendszerében létrehozott egyensúlynak.



[vk]
Kiadványaink
Projektek
Hírek
További hírek
Dömötör Johanna és Simon Dávid - Fuvola Mesterkurzus Budapest
Könyvtár
Modern Walpurgis-éji álom - Mendelssohn Oktettje Rubin Eszter szövegeivel
Könyvtár
Harcsa Veronika - Razvaljajeva Anasztázia: Debussy dalok újragondolva
Könyvtár
Lemezajánló
További lemezek