BMC HÁZ
OPUS JAZZ CLUB
ZENEI INFORMÁCIÓS KÖZPONT
BMC RECORDS
EÖTVÖS PÉTER ALAPÍTVÁNY
Hírek
Vissza a hírekhez
Pajta-koncert Vértesacsán - 2021: klasszikusok és mai magyar zene
2021
augusztus
8-15
Vértesacsa
Pajta

2021. augusztus 8. 19:00
és
2021. augusztus 15. 18:30
Pajta
8089 Vértesacsa, Vörösmarty u. 48. (a Református templom mellett)


2021. augusztus 8. 19:00

Csalog Gábor koncertje


Műsor:


Brahms: e-moll szonáta csellóra és zongorára op. 38  – I. tétel  (1865)
Blahunka Flóra, Szilasi Dávid

Fauré: Trió op. 120
Allegro ma non troppo – Andantino – Allegro vivo (1923)
Mészáros Dániel, Kiss Lucia, Szilasi Dávid

Csalog Gábor: Kántor Péter halálára  (2021) - Bemutató
Sárréti Márton, Mészáros Dániel, Kiss Lucia, Tóth Barnabás, Csalog Gábor

Kurtág György: Panaszos nóta  199()
Sárréti Márton

Sosztakovics: Trió – IV. tétel (1943)
Sárréti Márton, Tóth Barnabás, Csalog Gábor

szünet

Schubert:
  Moments Musicaux,  D. 780, no. 6 

F-moll impromptu  D. 935 no. 4
(1827)

Chopin: a-moll  mazurka op. 67 no. 4  (1847)
Csalog Gábor

Alban Berg: 4 darab klarinétra és zongorára op. 5 / no. 4  (1913)

Schumann3 románc – no. 1, 2  (1849)

Debussy: Rapszódia - klarinétra és zongorára  (1910)
Mészáros Dániel, Csalog Gábor

Közreműködik:

Csalog Gábor - zongora

Blahunka Flóra - cselló

Sárréti Márton - hegedű

Szilasi Dávid - zongora

Kiss Lucia - cselló

Tóth Barnabás - cselló

Mészáros Dániel - klarinét

Nándori Judit - ének


 

2021. augusztus 15. 18:30

Csalog Gábor és Kemenes András koncertje


Műsor:

Mozart: E-dúr trió K. 542 - I. tétel (1788)

Poulenc: Szonáta zongorára és klarinétra - I. tétel (1962)

Joseph Horovitz: Szonatina klarinétra és zongorára (1981)
                   
Debussy: Szonáta csellóra és zongorára (1917)
                                 
Kurtág György: ...lassan szállj és hosszan énekelj, haldokló hattyúm, szép emlékezet!...  (Játékok, 10. füzet - 1978-2007)
                                               
Csalog Gábor: Kántor Péter halálára - két hegedűre, klarinétra, csellóra és zongorára (2021)

Brahms: c-moll zongoranégyes - I. tétel (1875)

közreműködik: Csalog Gábor, Dolfin Balázs, Haraszti Violetta, Kovács Borbála, Kutas Mária, Mészáros Dániel, Mikulík Márton, Nándori Judit, Szilasi Dávid, Yamagami Souhei

szünet

SchubertEsz-dúr trió (1827)
közreműködik: Csalog Gábor, Varga Oszkár, Varga István


A ráadás-koncerten elhangzott még a Poulenc-szonáta II. és III. tétele,  Brahms f-moll szonátája és Leonard Bernstein szonátája  (itt mindhárom művet Mészáros Dániel és Yamagami Souhei játszotta.)

A belépés mindkét koncertre ingyenes!

A Pajta-koncertek kortárs magyar kamarazenei rendezvény a Nemzeti Kulturális Alap (NKA) és a BMC támogatásával valósult meg.





Megközelítés:

Budapestről autóval (55 perc): M1, vagy 1-es út, Bicske után Székesfehérvár felé a 811-es úton. Szebb út kisebb forgalommal: Biatorbágy – Etyek – Alcsút – Vértesacsa (60 perc).

Vonattal/busszal:

menetrendek.hu

A szervezők külön felhívják a figyelmet arra, hogy a visszaút sajnos csak autóval lehetséges, mivel buszok este már nem mennek Vértesacsáról.



Ebbe a félig nyitott, félig zárt, nyáron viszonylag hűvös helyiségbe csak a tücsök ciripelése hallatszik be (egy szomszédos baromfiudvar leghangosabb kakasát azért elköltöztetjük ilyenkor néhány napra...) - sem városi zaj, sem a koncerttermek vagy stúdiók mesterkélt csendje nem zavarhatja az elmélyülést.  A zenéléshez ideális szakrális légkör talán kézzelfoghatóbb, mint egy templomban - ilyen koncerthelyszín kevés van Magyarországon. A faluban pesti értelmiség is él - rejtőzködve, mint én magam is - de alapjában megmaradt a paraszti környezet. Fontosnak tartottuk, hogy a 150 éves épületet, bár koncertezésre alkalmassá tettük, eredeti formájában hagyjuk meg. 80 szék szolgál ülőhelyül a közönségnek. Általában nemcsak ezek telnek meg  pestiekkel, környékbeli nyaralókkal vagy a falubéliekkel, de miután kitárjuk a pajta kapuit, sokan a kertből, a fűben heverve hallgatják a zenét.



Ha vihar vagy elviselhetetlen hőség jönne, a szomszédos református templomba menekülhetünk, a zongorával együtt. Ha valaki Pestről jön ide, ötven perces autóút vagy fél-fél óra vonat és buszút után, a koncert végeztével és az első buszindulás előtt még éppen van ideje a pajta kertjében borozgatásra és beszélgetésekre.

Csalog Gábor








Műhelymunka Vértesacsán

A jelentős dolgok gyakran csendben kezdődnek.

Csalog Gábor ráakadt Vértesacsán egy pajtára: tornácos falusi ház a szokásos melléképületekkel, a tágas udvaron gazdasági eszközök, az udvar végében a csűr, hatalmas kapuval a hosszanti oldalán, s ugyanakkorával átellenben. Elég volt kicsit megerősíteni, bevakolni az épületet, a szénapadlást kibontva megmagasítani a teret, egyik végére dobogót állítani zongorával, a szabad helyre berakni nyolcvan széket, máris készen állt a kamara-hangversenyterem.

Tíz napot töltöttek itt szorgalmas munkával Csalog és növendékei, s végül két hangversenyen (augusztus 8-án és 9-én) bemutatták az eredményt. A pajtában nem maradt üres hely, de a két nagy kapu előtt az udvarban is ültek. Környékbeliek, Budapestről leruccanók, zömmel fiatalok. Ami vonzó a könnyűzenei jamekben, azt kulturált és szelíd formában megtalálták a látogatók, csak éppen Bach, Beethoven, Schumann zenéjével és sok Kurtággal tartalmassá téve.

De előbb még néhány szó a környezetről. Mintha falusi ismerősünkhöz kirándulnánk - oldott, de mindig mértéktartó hangulat; beszélgetések a parasztudvaron; a szünetben pogácsa, a hangverseny után egy pohár bor. Úgy éreztük, barátok között vagyunk.

És ez volt az alapvető benyomásom a művészekről, értsd: Csalog fiatal növendékeiről is. Vidáman komoly, keményen dolgozó, jó emberi-közösségi kapcsolatba került csapat volt ez az egyszerre előadóművész és házigazda fiatalság. Azt hiszem, olyan zeneakadémisták léptek föl, akik mind elkötelezett és dolgukat szeretettel művelő zenészekké formálódtak. A sok rövid Kurtág-darab közben mind ott szorongtak a dobogón vagy az előtte álló székeken, s úgyszólván percenként váltogatták egymást, így igazi ciklus vált az apró zenei gondolatokból.

Ezzel már el is értünk a "koncertkritikához". Az első napot nem hallottam, csak hallottam róla, ekkor Csalog játszott egyedül, Bachot és Beethovent. A második napot Kurtágnak és Schumann-nak foglalták le. A két szerző egyáltalán nem bántotta egymást; és műveikből jó ízléssel összeállított, eleven műsor kerekedett ki. A teljesítmény mögött pedig az a fajta munka volt érezhető, amire a mindennapokban is szükség van, de talán egy ilyen tíznapos együttlét még jobb feltételeket is teremt hozzá. Láthatóan megérintette a fiatalokat az is, hogy mesterük nemcsak tanítja őket, hanem velük van, és velük együtt zenél. Talán ez az a fajta "régimódi" tanulás, amiből valamit vissza kellene hozni a mai zenei egyetemekre is. És persze be kellene hozni a műsorválasztás efféle igényességét, korunk zenéjére való nyitottságát, meg a rendszeres kamarázás zenésznevelő erejét is.

Remélem, csak kezdetét láttam valaminek. Sok ilyen műhelyre volna szükség, ilyen csendes erőt sugárzó vezetővel. Nem kell őket nagydobra verni, nem kell rögtön fesztivállá dagasztani. De a vértesacsai pajtában megsejtett lehetőség kibontakozhat, és akár az ország zenekultúrájára is jó hatása lehet. De ha nem, akkor is jó magot ültet egy kis, dimbes-dombos vidék társadalmi talajába.

Dobszay László

Muzsika, 2009. szeptember


[vl]
Kiadványaink
Projektek
Hírek
További hírek
A XXI. század magyar kamaraművei
Pesti Vigadó
Anima Musicae Kamarazenekar: Für Anima!
Koncertterem
Az Y generáció és a kortárs magyar zene
Régi Zeneakadémia
Lemezajánló
További lemezek