Művészadatbázis

Ez a BMC Művészadatbázisa, amely magyar, magyar származású vagy Magyarországon élő zeneművészekkel, illetve zenekarokkal, kórusokkal, együttesekkel és az általuk készített lemezekkel kapcsolatos információt tartalmaz.

Bubnó Tamás


ének, ütőhangszerek, karvezető

Születési hely
Szikszó
Születési dátum
1957
Együttes

 
1957-ben Szikszón, Észak-Magyarországon született. Édesapja +Bubnó László görög katolikus lelkész, egyházzenész, édesanyja Szász Ilona zenetanár. Nála kezdi zongoratanulmányait. A Homrogdi Általános Iskola elvégzése után a miskolci Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolába nyert felvételt, ahol 1971-1975-ig az ütőhangszer-zeneszerzés szakra járt. Itt alapozódtak meg zenei ismeretei Vrana József, Rossa László, Reményi János, Rőczey Ferenc révén.

Érettségi után, 1975-től a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola középiskolai énektanár- és karvezető tanszakán folytatta tanulmányait Maklári Józsefnél, később, 1980-ban Párkai Istvánnál diplomázott. 1976-1980-ig tagja volt a Liszt Ferenc Kamarakórusnak. Ütőhangszeres tanulmányait Roubál Rezsőnél fakultatív módon folytatta, majd 1979-1984-ig tanult az ütőhangszer tanszakon Petz Ferenc irányításával. Szakközépiskolai ütőtanári diplomáját 1984-ben szerezte meg.

Főiskolai évei alatt a fent említetteken kívül fejlődésére nézve meghatározó tanár-egyéniségekkel került munkakapcsolatba: Simon Albert, Kurtág György, Pauk Anna, Dobszay László, Prunyi Ilona. Későbbi zenész pályájára nagy hatást gyakorló diáktársai között Dobra Jánost és Rácz Zoltánt kell megemlítenünk. Előbbivel énekegyüttest alapít, amely 1978-tól Budapesti Tomkins Énekegyüttes néven a magyar zenei élet egyik reprezentánsa. Itt 31 évig énekelt. Rácz Zoltánnal a formálódó Amadinda Együttes zenei „előzményeként” működő ütőhangszeres kamarazenélésben dolgozott együtt. Magánének tanulmányait 18 éven keresztül Pauk Anna tanárnőnél folytatta, akit meghatározó mesterének tart zenei, énekesi és zenepedagógusi tekintetben egyaránt.

1978-tól a Magyar Rádió külsős zenei munkatársa, majd 1981-1986-ig a Zenei Főosztály szerkesztője. Rádiós évei alatt rengeteg ismeretre tett szert a klasszikus zenében és a könnyűzenében egyaránt. Ismert rádiós szakemberré vált, s eközben a tömegkommunikáció működésének és társadalmi hatásának problematikáját is alkalma nyílt tanulmányozni.

1986-ban Dobszay László felkérésére bekapcsolódott az énekes iskolás kísérleti oktatásba, s ennek eredményeképpen tanára, majd 1988-tól egyik művészeti vezetője lett a Budapesti Énekes Iskolának. 1990-93-ig az óbudai Aelia Sabina Zeneiskola keretében folytatta a schola cantorum oktatási szisztéma mai magyar adaptációjának kidolgozását. 1993-96-ig a kelenföldi Weiner Leó Zeneiskolában alapozta meg a zeneiskolai keretek között folyó énekes iskolás oktatást. 1997-2001 szeptemberéig ugyanazon céllal, de most már az Andor Ilona Ének-Zenei Általános Iskola állományában dolgozott, majd a Józsefvárosi Zeneiskola tanárává nevezték ki, hogy az időközben a Deák Diák Iskolában létrehozott Énekes Iskolás Tagozat művészeti irányítását – dr. Mezei Jánossal együtt – ellássa. Oktatási-nevelési pályafutásának legfontosabb területének tartja a zenepedagógiában elért eredményeit: nevezetesen az ősi schola cantorum szisztéma 21. századi, a magyar oktatási rendszerbe illeszthető újbóli megjelenését, a képzés tartalmi, módszertani és formai-strukturális kidolgozását, s a kísérleti oktatás elindítását.

1996-ban újjászervezte a Budapesti Görög Katolikus Kórust, amelyből később a Szent Efrém Férfikar lett. Ez utóbbi együttessel 2003-ban a Hajnówka-i (Lengyelország) XXII. Ortodox Kórusversenyen második díjat nyert, majd az addigi díjnyerteseknek meghirdetett XXV. (jubileumi) verseny professzionális kategóriáját nyerték meg 2006-ban. Ők az első magyar, sőt az első nem szláv-ortodox férfikar, akinek ez sikerül. 2005-2012 között számos hazai liturgikus fellépés és koncert mellett Francia-, Lengyel-, Német-, Olasz-, Oroszországban, Argentinában, Ausztriában, Szlovákiában, Szerbiában és Uruguayban vendégszerepeltek. 2005-ben Hungaroton CD-n adták ki a neves kárpátaljai pap-komponista, Boksay János 1921-ből származó kéziratban megmaradt görög katolikus liturgiáját, 2006-ban pedig Byzantine Spirit címmel válogatás-CD-t addigi repertoárjukból az Orpheia Kiadónál. 2009-ben kezdték el felvenni és a BMC lemezcégnél megjelentetni Liszt Ferenc férfikari műveinek összkiadását: eddig két CD készült el, az egyiken világi kórusművek hallhatók, a másodikon pedig a Szekszárdi mise és motetták. 2010-ben jelent meg Byzantine mosaics c. albumuk, mely Supersonic-díjat kapott. 2012-ben ennek folytatásaként a boltokba került Byzantine mosaics II CD-jük is. Ugyanebben az évben az első magyar görögkatolikus egyházmegye centenáriumára Kocsis Fülöp püspök által celebrált teljes magyar nyelvű Szent Liturgiát adtak ki.

Bubnó neves hazai és külföldi szólistákkal, karmesterekkel, együttesekkel dolgozott együtt az elmúlt években: Evgeny Nesterenko, Sir George Solti, Kurtág György, Eötvös Péter, Kocsis Zoltán, Steve Reich, Eduard Kutrowatz, Katherine McKintosh, Derek Lee Ragin, Sebestyén Márta, Szabóki Tünde, Palya Bea, Fassang László, Mandel Róbert, Amadinda Együttes, Muzsikás Együttes, Nemzeti Filharmónikus Zenekar, Concerto Budapest, Filharmonia Transylvanica, Liszt Ferenc Kamarazenekar, Budapesti Vonósok, Budapesti Fesztiválzenekar.

Előadóként, karmesterként és karigazgatóként számos nagy európai fesztiválon vendégszerepelt, pl. Salzburger Festspiele, Schleswig-Holsten Musik Festival, SaarlandFest, Liszt Festival Raiding, Festival d’Auvers-sur-Oise, Festival de Royaumont, Canterbury Music Festival, Donaufest Ulm, St.Peterburgskaja Vesna, Janacekfest, Gdansk Spring Festival, Concentus Moraviae, Budapesti Tavaszi Fesztivál, Arcus Temporum Pannonhalma, etc.

1998-2000-ig a Zeneakadémia Egyházzene Tanszékének DLA ösztöndíjasa, kutatási területe a magyarországi bizánci rítusú katolikus egyházzene, doktori tanulmányának címe: A magyarországi és Kárpátok-vidéki görög katolikus dallamok eredete és variánsai. Ezen a területen évtizedes gyűjtőmunkát is kifejtett, s e témában előadásokat tartott hazai és nemzetközi konferenciákon, továbbképzéseken.

1999-ben megalakulásától megszüntetéséig zenei igazgatója volt az első magyar klasszikus zenei kereskedelmi rádiónak, a Rádió M Classic-nak. Ugyanebben az évben hozta létre a „Magyarok Nagyasszonya” Egyházzenei Fesztivált, amelynek 12 évig művészeti igazgatója volt.

2006-tól a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Egyházzene Tanszakán bizánci egyházzene kurzust és pedagógiai pályaorientációs képzést vezet.

2009-től Kocsis Fülöp hajdúdorogi görög katolikus megyéspüspök hívásának eleget téve, főiskolai docensként, szakmai vezetője a nyíregyházi Szent Atanáz Görög Katolikus Hittudományi Főiskolán elindult bizánci egyházzenei képzésnek, melynek keretében leendő görög katolikus kántorok és teológus hallgatók zenei oktatását irányítja.

Kamaraénekesként, szólistaként, tudományos kutatóként és karnagyként Európa majd minden országában, valamint az Egyesült Államokban, Kanadában, Dél-Amerikában, Indiában és Japánban járt. Eddig mintegy 30 CD-felvételen működött közre, egyházzenei és ismeretterjesztő rádióműsorokat készített, publikációi tanulmánykötetekben, folyóiratokban és egyházi lapokban jelentek meg a keleti és nyugati egyházzenéről és annak oktatásáról a mai magyar iskolarendszer keretei között.

2017-ben a Magyarország Érdemes Művésze díjat vehette át.
 
Dátum Cím Kiadó Kód Megjegyzés
1983 Dániel-játék
(Play of Daniel)
Hungaroton HCD 12457 A Hungaroton SLPD 12457 újrakiadása (1983)
1985 Húsvét hírnöke - Gregorián énekek
(Easter's Herald - Gregorian Chants)
Hungaroton MK 12558 csak kazettán
1985 180-as csoport II.
(Group 180 - II.)
Hungaroton SLPX 12799
1990 Fiatal Zeneszerzők Csoportja 3.
(Young Composers' Group - 3)
Hungaroton SLPX 31144
1992 O, Wunderbare Harmonie Hungaroton HCD/MK 31425
1995 Hommage Magyar Rádió MR 011 4 CD
1996 Sáry László: Az idő szava; Az ismétlődő ötös; stb.
(Sáry, László: The Voice of Time; Five Repeated; etc.)
Hungaroton HCD 31643
1996 Werner, Gregor Joseph: Vesperae de apostolis Hungaroton HCD 31646
1998 Kortárs liturgikus magyar zene
(Contemporary Hungarian Lithurgic Music)
Hungaroton HCD 31770
2001 Dukay Barnabás: A mélység színén
(Over the face of the deep)
BMC Records BMC CD 052
2001 Kondor Ádám: Prelude; Énekgyakorlatok; Hastiéres dalok etc. Hungaroton HCD 31969
2005 Boksay, János (Joann): Aranyszájú Szent János Liturgiája férfikarra
(Boksay, János (Joann): Liturgy of St. John Chrysostom for Male Choir)
Hungaroton HCD 32315 Saját
Első felvétel
2005 Rauch, Andreas: Ünnepi kantáták / Currus triumphalis musicus Hungaroton HCD 32232 Első felvétel
2006 Byzantine Spirit Magánkiadás ORP004EFR1 Saját
2009 Liszt Ferenc: Férfikarok 1.
(Liszt, Ferenc: Male Choruses 1.)
BMC Records BMC CD 168 Saját
2010 Liszt Ferenc: Férfikarok 2.
(Liszt, Ferenc: Male Choruses 2.)
BMC Records BMC CD 178 Saját
2010 Bizánci mozaikok
(Byzantine Mosaics)
BMC Records BMC CD 172 Saját
2012 Bizánci mozaikok II
(Byzantine Mosaics II)
BMC Records BMC CD 203 Saját
2015 Magyar kortárs versperások
(Hungarian Contemporary Vespers)
BMC Records BMC CD 211
2017 Kocsis Zoltán: A Tribute Hungaroton HCD 32803-04
2017 Szent Efrém Férfikar: Orientale Lumen III
(Saint Ephraim Male Choir: Orientale Lumen III)
BMC Records BMC CD 251 Saját
2017 Zoltán Kocsis – A Tribute Hungaroton HCD 32803–04 2 CD
2018 Faragó Béla: Pormacska dalok és táncok
(Béla Faragó: Dustball Songs and Dances)
BMC Records BMC CD 258