Károlyi Katalin
ének - mezzoszoprán, ének - alt
Születési hely
Születési dátum
További elérhetőség
A Franciaországban élő mezzoszoprán énekesnő ötéves korában kezdett hegedülni, majd tagja lett a Magyar Rádió Gyermekkórusának. Énektanulmányait Noëlle Barker és Hamari Júlia irányításával kezdte, később Rachel Yakar és René Jacobs vezetésével a Studio Versailles Operában folytatta. Azóta repertoárja főleg a barokk operára, a kamarazenére és a kortárs zeneirodalomra épül.
Károlyi Katalin olyan neves karmesterekkel lépett fel, mint Yehudi Menuhin (Jeney: Halotti szertartás), William Christie (Charpentier: Médée, Les Plaisirs de Versailles, La Descente d'Orphée aux Enfers; Monteverdi madrigálok; Rameau: Hippolyte et Aricie; Landi: Il sant'Alessio..), Philippe Herreweghe (Stravinsky: Mise), Laurence Equilbey (Debussy, Ravel és Poulenc vokális művei), Paul van Nevel (15. századi darabok), Peter Srottner (Strauss: Elektra), Bernard Tétu 19. és 20. századi német kamarazene), Roland Hayrabedian (Stravinsky: Menyegző), Reinbert de Leeuw, David Robertson, Thomas Adès, Georges Benjamin, Georges-Elie Octors és Susanna Mälkki (kortárs zene).
Több rangos európai és egyesült államokbeli fesztiválon (Aix-en-Provence, Ravinia Chicago, Ille-de-France, Brooklyn Academy of Music) is fellépett. Meghívást kapott a világ vezető operaházaiba (Opéra National de Paris, Teatro alla Scala, Teatro Colon), koncertezett a Carnegie Hallban, a londoni Wigmore Hallban és a Barbican Hallban, a párizsi Cité de la Musique-ban, színpadra lépett Jean-Marie Villegier, Cathie Boyd, André Willms, Charlotte Nessi, Adrian Noble és Christophe Marthaler rendezésében.
Ligeti György 2000-ben Károlyi Katalin és az Amadinda Ütőegyüttes számára komponálta Síppal, dobbal, nádihegedűvel című művét, melyet az énekesnő később több együttes kíséretével (Asko Ensemble, London Sinfonietta, SŌ Percussion, Tambucco, Contrechamps) számos helyszínen (Salzburg Festival, Carnegie Hall New York, NDR Hamburg, Queen Elizabeth Hall London, BBC Proms at Royal Albert Hall, Wiener Konzerthaus, Los Angeles Walt Disney Concert Hall, Cheltenham Music Festival) előadott. Az Amadinda Ütőegyüttessel készített felvétel a Teldec Classics által kiadott Ligeti-sorozatban is megjelent.
William Christie vezényletével fellépett Monteverdi Il Ritorno d'Ulisse Patria című operájában, melyet később több alkalommal (Opéra Comique Paris, Wiener Festwochen, Opéra de Lausanne, Opéra de Bordeaux, Barbican Centre London, Brooklyn Academy of Music New York, Festival d'Aix en Provence) színpadra vittek. Ezt követően Charpentier Les Arts Florissants és La Descente d’Orfée aux enfers című operáiban énekelt Európa-szerte a régi zenére specializálódott "Les Arts Florissants" együttes társaságában.
További emlékezetes fellépései:
Ligeti: Aventures, Nouvelle Aventures, Lincoln Center New York / Opera National de Paris (Bastille); Berio: Folk Songs, Psappha, City of London Festival, London Sinfonietta, Egyesült Királyság; Reich: Tehillim, RIAS Kammerchor, Berlin; Brown and Harvey, Ensemble Intercontemporain; Jeney: Halotti szertartás, Nemzeti Filharmonikus Zenekar; Stravinsky: Menyegző, Kultur Ruhr Festival, Németország; Sciarrino: La Infinito Nero, Almeida Opera / Schoenberg Ensemble; Berio: Calmo, MusikFabrik; John Woolrich: The Sea and Its Shore (ősbemutató), Almeida Opera / Birmingham Contemporary Music Group; Kyriakides: An Ocean of Rain, Theatre Cryptic, Aldeburgh Festival / Amsterdam / Rotterdam.
Károlyi Katalin rendszeresen koncertezik Európában az Amadinda Ütőegyüttes és az Ictus Ensemble társaságában, közreműködik a Les Arts Florissants, a Groupe Vocal de France és a La Chapelle Royale felvételein.
A 2010/11-es szezonban a Szöuli Filharmonikusokkal Ligeti és Berio darabokat adott elő, az Asko|Schönberg kíséretével részt vett Jan van de Putte Addiamento című művének ősbemutatóján. 2011-ben a Los Angeles Philharmonic-kal fellépett a Thomas Adès művészeti vezetésével megrendezett "Aspects of Adès" fesztiválon, ahol Ligeti Síppal, dobbal, nádihegedűvel című művét adta elő, majd Gerald Barry The Importance of Being Earnest című operájában is színpadra lépett.
A pécsi Tudományegyetem Művészeti Karának óraadója
Károlyi Katalin olyan neves karmesterekkel lépett fel, mint Yehudi Menuhin (Jeney: Halotti szertartás), William Christie (Charpentier: Médée, Les Plaisirs de Versailles, La Descente d'Orphée aux Enfers; Monteverdi madrigálok; Rameau: Hippolyte et Aricie; Landi: Il sant'Alessio..), Philippe Herreweghe (Stravinsky: Mise), Laurence Equilbey (Debussy, Ravel és Poulenc vokális művei), Paul van Nevel (15. századi darabok), Peter Srottner (Strauss: Elektra), Bernard Tétu 19. és 20. századi német kamarazene), Roland Hayrabedian (Stravinsky: Menyegző), Reinbert de Leeuw, David Robertson, Thomas Adès, Georges Benjamin, Georges-Elie Octors és Susanna Mälkki (kortárs zene).
Több rangos európai és egyesült államokbeli fesztiválon (Aix-en-Provence, Ravinia Chicago, Ille-de-France, Brooklyn Academy of Music) is fellépett. Meghívást kapott a világ vezető operaházaiba (Opéra National de Paris, Teatro alla Scala, Teatro Colon), koncertezett a Carnegie Hallban, a londoni Wigmore Hallban és a Barbican Hallban, a párizsi Cité de la Musique-ban, színpadra lépett Jean-Marie Villegier, Cathie Boyd, André Willms, Charlotte Nessi, Adrian Noble és Christophe Marthaler rendezésében.
Ligeti György 2000-ben Károlyi Katalin és az Amadinda Ütőegyüttes számára komponálta Síppal, dobbal, nádihegedűvel című művét, melyet az énekesnő később több együttes kíséretével (Asko Ensemble, London Sinfonietta, SŌ Percussion, Tambucco, Contrechamps) számos helyszínen (Salzburg Festival, Carnegie Hall New York, NDR Hamburg, Queen Elizabeth Hall London, BBC Proms at Royal Albert Hall, Wiener Konzerthaus, Los Angeles Walt Disney Concert Hall, Cheltenham Music Festival) előadott. Az Amadinda Ütőegyüttessel készített felvétel a Teldec Classics által kiadott Ligeti-sorozatban is megjelent.
William Christie vezényletével fellépett Monteverdi Il Ritorno d'Ulisse Patria című operájában, melyet később több alkalommal (Opéra Comique Paris, Wiener Festwochen, Opéra de Lausanne, Opéra de Bordeaux, Barbican Centre London, Brooklyn Academy of Music New York, Festival d'Aix en Provence) színpadra vittek. Ezt követően Charpentier Les Arts Florissants és La Descente d’Orfée aux enfers című operáiban énekelt Európa-szerte a régi zenére specializálódott "Les Arts Florissants" együttes társaságában.
További emlékezetes fellépései:
Ligeti: Aventures, Nouvelle Aventures, Lincoln Center New York / Opera National de Paris (Bastille); Berio: Folk Songs, Psappha, City of London Festival, London Sinfonietta, Egyesült Királyság; Reich: Tehillim, RIAS Kammerchor, Berlin; Brown and Harvey, Ensemble Intercontemporain; Jeney: Halotti szertartás, Nemzeti Filharmonikus Zenekar; Stravinsky: Menyegző, Kultur Ruhr Festival, Németország; Sciarrino: La Infinito Nero, Almeida Opera / Schoenberg Ensemble; Berio: Calmo, MusikFabrik; John Woolrich: The Sea and Its Shore (ősbemutató), Almeida Opera / Birmingham Contemporary Music Group; Kyriakides: An Ocean of Rain, Theatre Cryptic, Aldeburgh Festival / Amsterdam / Rotterdam.
Károlyi Katalin rendszeresen koncertezik Európában az Amadinda Ütőegyüttes és az Ictus Ensemble társaságában, közreműködik a Les Arts Florissants, a Groupe Vocal de France és a La Chapelle Royale felvételein.
A 2010/11-es szezonban a Szöuli Filharmonikusokkal Ligeti és Berio darabokat adott elő, az Asko|Schönberg kíséretével részt vett Jan van de Putte Addiamento című művének ősbemutatóján. 2011-ben a Los Angeles Philharmonic-kal fellépett a Thomas Adès művészeti vezetésével megrendezett "Aspects of Adès" fesztiválon, ahol Ligeti Síppal, dobbal, nádihegedűvel című művét adta elő, majd Gerald Barry The Importance of Being Earnest című operájában is színpadra lépett.
A pécsi Tudományegyetem Művészeti Karának óraadója