BMC HÁZ
OPUS JAZZ CLUB
ZENEI INFORMÁCIÓS KÖZPONT
BMC RECORDS
EÖTVÖS PÉTER ALAPÍTVÁNY
Művészek
Ez a BMC Művészadatbázisa, amely magyar, magyar származású vagy Magyarországon élő zeneművészekkel, illetve zenekarokkal, kórusokkal, együttesekkel és az általuk készített lemezekkel kapcsolatos információt tartalmaz.
Klasszikus kereső
Név
Album
Listák
Keres
Jazz kereső
-
Név
Album
Listák
Keres
Rácz Aladár
Név: Rácz Aladár
Születési hely: Jászapáti
Születési dátum: 1886
Hangszer: cimbalom
 
Jászapáti, 1886. február 28. – Budapest, 1958. március 28.

1886-ban született Jászapátiban egy 14 gyermekes muzsikuscsaládban, ahol már 3 évesen megismerkedett a cimbalommal. Kezdetben édesapja, Rácz Pál tanította, aki az akkori leghíresebb jászapáti cigányzenekar brácsása volt. 8 éves korától játszott is édesapja zenekarában, majd az általános iskola 4. osztályától kezdve egy kávéházi cigányzenekarban fejlesztette tovább tudását.

16 éves korától az EMKE kávéházban lépett fel. Itt fedezték fel tehetségét 1910-ben, és hívták meg Párizsba. Hamarosan világszerte elismert művész lett, vendégszerepelt Franciaországban, Spanyolországban és Egyiptomban is. A fellépések mellett autodidakta módon elsajátította a francia nyelvet, a kottaolvasást, emellett behatóan foglalkozott zeneelmélettel, zenetörténettel és szociológiával is.

1914-ben Genfbe került, ahol improvizációs képessége és ritmuskultúrája felkeltette Ernest Ansermet világhírű karmester és Igor Stravinsky figyelmét. Stravinsky Valse és polka címmel darabot is írt számára, sőt a hangszer legfontosabb játékfogásait is elsajátította Rácz segítségével. Ennek emlékeként születtek meg a Ragtime és Renard című darabjai is. 1920-tól kezdve elkészítette Bach, Scarlatti, Couperin, Daquin, Lully, Rameau és egyéb francia és olasz mesterek műveinek cimbalom és zongora átiratát. A jobb hangzás elérése érdekében a cimbalomra pedált épített, továbbá átalakította a verőket is.

Ansermet és Jaques-Dalcroze buzdítására önálló szólóesteket kezdett adni. Első ilyen hangversenyére 1926-ban került sor Lausanne-ban, majd hatalmas sikert aratva számos nagyvárosban fellépett. Hangversenyein ötvözte barokk zenei repertoárját magyar, román és szerb népzenei improvizációival. Szerepelt Genfben, Veveyben, Fribourgban, Bázelben, Párizsban, Budapesten, Rómában és még több más európai városban. 1929. december 22-én Genfben, a Háry János bemutatóján Ernest Ansermet vezényelt, Rácz Aladár játszotta a cimbalom szólamot.

1927 és 1935 között Franciaországban élt. 1935-ben feleségével Yvonne Barblannal - aki egyben zongorakísérője is volt - véglegesen Magyarországra költözött. 1937-ben kinevezték a Nemzeti Zenede, majd 1938-ban a Zeneakadémia tanárává, ahol egészen haláláig tanított. Megreformálta a tanítási anyagot, nagy hangsúlyt fektetett a barokk clavecin irodalomra (Scarlatti, Couperin, Rameau, Lully, Bach). Felfedezte a hegedűdarabokat is, Paganini capriccióit, J. S. Bach szóló szonátáit, melyeket szintén beillesztett a tananyagba. Egy-egy technikai problémára személyre szóló etűdöt komponált.

Olyan kiváló művészek voltak a barátai, mint Yehudi Menuhin, Bartók, Kodály, Tóth Aladár és Szabolcsi Bence, akikkel rendszeres levelezett.

1948-ban Bartókkal és Kodállyal együtt elsőként kapott Kossuth-díjat, majd 1952-ben az Érdemes Művész, 1952-ben pedig a kiváló művész címmel tüntették ki.
Kiadványaink
Projektek
Hírek
További hírek
BonBon Matiné zeneszerzői pályázat
Budapest
Hangverseny a 70 éves Orbán György tiszteletére - Erdődy Kamarazenekar
Koncertterem
A Reformáció 500 emlékév zárókoncertje
Zeneakadémia
Lemezajánló
További lemezek