Művészadatbázis

Ez a BMC Művészadatbázisa, amely magyar, magyar származású vagy Magyarországon élő zeneművészekkel, illetve zenekarokkal, kórusokkal, együttesekkel és az általuk készített lemezekkel kapcsolatos információt tartalmaz.

Gyulai Csaba


ütőhangszerek, hegedű, gadulka

Születési hely
Budapest
Születési dátum
1970
Együttes

 
Hegedülni és brácsázni tanult a zeneiskolában és a középiskolában, de érdeklődése hamar a jazz irányába fordult. A 90-es években ütőhangszereken tanult játszani, illetve nagy érdeklődést mutatott a vonós hangszereken (akusztikus-elektomos hegedű, brácsa, gadulka, viola da gamba) való improvizálás iránt. Az AT Ensemble tagjaként közreműködője az együttes "Alia Terra" illetve "Quant je suis mis au retour..." című lemezeinek.
Klasszikus zenei működése ebben az időben kórusénekest jelenti: tagja a Cantus Corvinusnak, a Purcell Kórusnak, majd az A:N:S Chorusnak és a Voces Aequales énekegyüttesnek. Ez az érdeklődése egyébként az AT zenekar stílusára is hatással van.

Példaképei között ott találjuk Colin Wallcottot, Tony Williamst, Jan Garbareket, Eberhard Webert, Pat Methenyt, Frank Zappát, az Oregont és Miles Davist. A hazai zenekarok közül a Makám zenéje áll hozzá közel. 1998-ban az újjáéledő Kolinda tagja, ahol már „igazi” ütőhangszeresként szerepel. Még ez év végén a Makám Együttes hívja, és velük valamint Lovász Irénnel közösen elkészítik a "SkanZen", majd a "9 colinda" című lemezeket. Turnéznak Ausztriában, Franciaországban, Olaszországban és Indiában.

Grencsó István kibővített Kollektívájának is tagja lesz, eleinte énekesként (7 ének az utolsó mohikánoknak című lemezen); majd a koncerteken brácsán és djembén is játszik. Ezek után Nyeső Mária zenekarában, valamint az autentikus és feldolgozott török zenét játszó Arasinda együttesben játszik. Ez utóbbiban a derbuka mellett újra használja a gadulka nevű vonós hangszert.

Mindeközben vokális előadóként a kortárs zenei megmozdulásoknak is részese, valamint tagja a kizárólag középkori zenét feldolgozó Trio Calamonának, amellyel kiadják a reTrouvere című lemezt.

A pódiumon kedveli a különböző hangszerek jó arányú keverését, így gyakran játszik olyan kézi hangszerek, mint az udu, konga, djembe, derbuka illetve a hagyományostól eltérő alternatív dobszerelés: tambour, rototom, csörgő, cinek, bass drum.