Művészadatbázis

Ez a BMC Művészadatbázisa, amely magyar, magyar származású vagy Magyarországon élő zeneművészekkel, illetve zenekarokkal, kórusokkal, együttesekkel és az általuk készített lemezekkel kapcsolatos információt tartalmaz.

Biró Dániel Péter


Zeneszerző

Születési hely
Madison, WI (USA)
Születési dátum
1969
Weboldal

 
1969. november 4. Madison, WI (USA)

Zenei tanulmányait Budapesten a Bartók Béla konzervatóriumban kezdte Kocsár Miklósnál és Madarász Ivánnál. Svájcban a berni Musikhochschule-ban Stefan Schmidt irányítása alatt kasszikus gitárt tanult, előadói tanulmányait Jürgen Ruck-nál folytatta Würzburgban. A frankfurti zenei főiskolán Hans Zendernél zeneszerzést, Bernhard Kontasky-nál pedig partitúraolvasást és kamarazenét hallgatott.

1995-1996-an Michael Jarrell-lel tanult Bécsben (Universität für Musik). PhD fokozatát 2004-ben szerzete meg zeneszerzésből az amerikai Princeton University-n. Disszertációjában a korai kottalejegyzési gyakorlatot hasonlította össze a tóraolvasás dallamfordulatai, a 10. századi St. Gallen-i gregorián éneklés és a magyar sirató példái alapján. Jelenleg a kanadai University of Victoria zenei tanszékén, tanít zeneszerzést és zeneelméletet.

1998-99-ben a fiatal magyar zeneszerzőket támogató Kodály ösztöndíjban részesült. Számos darabot írt többek között a Radio Sinfonie Orchester Frankfurt, Darmstadt városa, az Oper Stuttgart, a Südwestfunk, a Vancouver New Music, az ISCM és az Imatronic Festival felkérésére. Kompozícióit rendszeresen előadják a világ minden táján.

2003-ban meghívást kapott az Academy Schloss Solitude fiatal zeneszerzők számára rendezett nemzetközi kurzusára, ahol Chaya Czernowinnal és Steven Kazuo Takasugival tanult. Ugyanitt mutatta be Mishpatim (Törvények) című darabját az Ensemble Surplus. 2006-ban meghívott zeneszerzőként vett részt a Darmstadti Nemzetközi Új Zenei Fesziválon és 2008-ban a Nemzetközi Messiaen Zenei Héten.

2010-ben Karlsruhe-ban elnyerte a neves elektronikus zenei kitüntetést, a Gigahertz díjat. 2011 őszén az Utrechti egyetemen vendégprofesszorként a tóraolvasás és a koránrecitálás tradícióját kutatta. 2010 és 2013 között a freiburgi Experimental Studio által megrendezett Matrix Academy for Electronic Music tanára volt, emellett kurzusokat tartott Izraelben a Tedarim Akadémián és a brazíliai Curitiüban megrendezett Első Nemzetközi Új Zenei és Számítógépes Zenei Szimpóziumon.

Kivrot Hata’avah (Graves of Craving) című kompozíciója Magyarországot és Kanadát képviselve kerül bemutatásra a bécsi Világzenei Napokon 2013 novemberében. 2013–ben tanított az Akademie Schloss Solitude fiatal zeneszerzők számára rendezett nemzetközi kurzuson.

Harald Krebs-szel közösen szerkeztette a Béla Bartók’s String Quartets; Tradition and Legacy in Analytical Perspective az Oxford University Press kiadásában 2013-ban megjelenő konferencia kötetet, valamint társszerkesztője (Franklin Cox, Alexander Sigman and Steven Kazuo Takasugi mellett) az online kiadásban megjelenő Search – Journal for New Music and Culture (Online Music Journal) című zenei folyóiratnak.

Társalapítója a kortárs zenei műveket bemutató Tsilumos együttesnek és kezdeményezője a kanadai Victoriában évenként sorra kerülő SALT New Music Festival and Symposiumnak. Jelenleg a Neue Vocalsolisten felkérésére ír darabot, amely 2014-ben az Eclat Festivalon kerül bemutatásra Stuttgartban.
 
 
Cím Típus Dátum
Al Ken Kara (That Is Why It Was Called) Szólóhang(ok)ra kíséret nélkül 2014
Asher Hotseti Etkhem Énekegyüttesre 2021
Bahar (A hegyen) Kamarazene 2012
Bemizrajim / Egyiptomban Szólóhangszerre 2005
De Natura et Origine Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re 2019
Eine Kreuzung / Kereszteződés Kamarazene 1999
Gam Year / A mag is Kamarazene 2013
Gam Zera Kórusmű 2010
Gvul / Határ Elektroakusztikus zene 2017
HaDavar / A szó (2. változat) Kamarazene 2011
HaDavar I. / A szó I. Kamarazene 2009
Kaviár Szólóhangszerre 1993
Khalom / Álom Élő zene és zene magnószalagra 1996
Kilkul / Összeomlás Szólóhangszerre 2009
Kivrot HaTa´avah / A vágyakozás sírjai Szólóhangszerre 2013
Kolot / Hangok Szólóhang(ok)ra és kamaraegyüttesre 2009
Kérdés Szólóhangszerre 1997
Livnat Hasapir / Zafír téglafal Kamarazene 2013
Lizkor veLishkoach / Emlékezni és felejteni Kamarazene 2000
Messages / Üzenetek Zenekari mű 2002
Mishpatim (Törvények) Part I: Lo Tisa (Do Not Accept) Szólóhang(ok)ra és kamaraegyüttesre 2003
Mishpatim (Törvények) Part II: VeShesh Shanim (Six Years) Szólóhang(ok)ra és kamaraegyüttesre 2006
Mishpatim (Törvények) Part III: LoYeshvu (They Shall Not Remain) Szólóhang(ok)ra és kamaraegyüttesre 2006
Mishpatim (Törvények) Part IV: Ko Amar (Thus Said) Kamarazene 2010
Mishpatim (Törvények) Part V: Vayiru et (And They Saw) Elektroakusztikus zene 2013
Mishpatim (Törvények) Part VI: Bahar (On the Mountain) Elektroakusztikus zene 2012
Nulla Res Singularis Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re 2018
Palimpsests Szólóhangszerre 1999
Piutim / Zsolozsmák Kamarazene 1997
Saanich Sridim / Maradványok Kamarazene 2007
Salvim / Fürjek Szólóhangszerre 2012
Schaumspiel / Szappanopera Opera 1999
Schevarim / Fénytörések Szólóhangszerre 2017
Scholium Secundum Szólóhang(ok)ra és szólóhangszer(ek)re 2018
Sefirot / Kisugárzások Kórusra és kamaraegyüttesre 2015
Shamayim VaAretz / Ég és föld Kamarazene 2010
Shavirm Hadavar / Szótöredékek Elektroakusztikus zene 2009
Simanim (Jelek/Nyomok) Kamarazene 2007
Sirató - Zongorára, samplerre és 2 beszédhangra Live and prerecorded music 1995
T’shuvah / Vissza Kamarazene 2023
Tsalim / Árnyékok Elektroakusztikus zene 2003
Udvarim Achadim / És hasonló szavak Kamarazene 2010
Variációk Elektroakusztikus zene 1999
Vayiru et / És láttak Ensemble 2011
Vayiru et II / És láttak II Ensemble 2012
Versek Élő zene és zene magnószalagra 1996