BMC HÁZ
OPUS JAZZ CLUB
ZENEI INFORMÁCIÓS KÖZPONT
BMC RECORDS
EÖTVÖS PÉTER ALAPÍTVÁNY
Művészek
Ez a BMC Művészadatbázisa, amely magyar, magyar származású vagy Magyarországon élő zeneművészekkel, illetve zenekarokkal, kórusokkal, együttesekkel és az általuk készített lemezekkel kapcsolatos információt tartalmaz.
Klasszikus kereső
Név
Album
Listák
Keres
Jazz kereső
-
Név
Album
Listák
Keres
Károlyi Pál
Név: Károlyi Pál
Születési hely: Budapest
Születési dátum: 1934
  Zeneszerző
 
 
1934. június 9., Budapest, - 2015. június 2., Szombathely

Budapesten született, iskoláit is Budapesten végezte. A háború, Budapest ostroma alatt kis zongoradarabokat kezdett írogatni, amelyek a neves zeneszerző, Szervánszky Endre kezébe kerültek. Az ő hatására kezdett komolyabban foglalkozni a zenével, első lépésként a reálgimnáziumból zenei gimnáziumba iratkozott át. Kezdetben a zongora-szakra járt, majd érettségi után zeneszerzést tanult Szelényi Istvánnál. 1956-ban felvételizett a Zeneakadémia zeneszerzés tanszakára, ahol Viski János növendéke lett. Az ő halála után Farkas Ferencnél fejezte be tanulmányait, 1962-ben.

Mint zeneakadémista, 1956. november 4-e után Mise-kompozíció komponálásába kezdett október 23-a emlékére, amit a Főiskola kórusa és zenekara 1957 tavaszán tervezett bemutatni. (Ez "természetesen" elmaradt.)

Diplomáját kis késéssel kapta meg, ezután egy ideig nem kapott állást. Később a XI. kerületi zeneiskolában tanított zongorát, majd 1990-ig a Zeneakadémiára felkészítő zeneelméletet és zeneszerzést.

Első műve az - oratóriumnak nevezett - Aucasin és Nicolete című ófrancia széphistória (Tóth Árpád fordításának felhasználásával), amelyből 1968-ban rádiófelvétel készült. Előtte kórusműveit és néhány kamaraművét vette szalagra a Rádió. Több hazai zeneszerzői pályázaton jutalmaztak különféle díjakkal. 1965-ben az "Introduzione ed Allegro" c. zenekari darabbal a norvégiai Bergen 200 éves jubileumát ünneplő zenekarának pályázatán 3. díjat nyert. Ezután Stockholmba utazott, hogy Bengt Hambraeus zeneszerzővel megismerkedhessen. Stockholmba visszavárta az Ingvar Lidholm zeneszerző által ígért ösztöndíj, melyet a magyar minisztérium nem neki juttatott.

A stockholmi tapasztalatok után teljes lázzal az ott megismert új lehetőségeket felhasználva komponált. A Zeneművészek Szövetségével eljutott Prágába, Bulgáriába, bukaresti és wroclavi új zenei fesztiválokra, delegációval pedig a Szovjetunióba (Moszkva, Leningrád és Jereván). 1968-tól többszöri meghívottja volt a Kasseler Musictage rendezvénynek (80-ban saját művének bemutatójához), 1972-ben pedig részt vett a darmstadti új zenei kurzuson.

A "nyugati" külföldön - elsősorban orgonaműveivel - komoly sikereket ért el (Trihtongus c. ciklusát máig is egyik legjobb alkotásának tartja, tételeit világszerte játszották), itthon minden kamaraművét kiadták, II. Vonósnégyesét a Hungaroton, a Triphtongus első darabját pedig a Decca vette hanglemezre. A szombathelyi zenekartól felkérést kapott kompozíció megírására (Consolatio), amely aztán 1978-ban készült szerzői lemeze egyik száma lett. Ezután két-három műve került még hanglemezre.

Ebben az időben - bár még az 1980-ban komponált Stabat Mater Vigadó-beli előadása is megtörtént (1983) - sorra bezárultak előttem az ajtók. Még megírtam a Th. D. Schlee által kért orgonadarabot, amelyet 1986-ban, Bonnban mutatott be (Marmor - 1985).

1990 óta Szombathely mellett, Nardán él visszavonultan. Letelepedése után Petró János, a Szombathelyi Szimfonikus Zenekar vezetőjének megrendelésére írta Zongoraversenyéti, majd Nyugat-Berlinből érkezett felkérésre komponált zongoradarabokat. (Az egyik sorozatért az ottani versenyen 2. díjat, valamint kiadást nyert.) 1994-ben W. Jacob ismét kért tőle kompozíciót, ezúttal brácsára és orgonára - Enrique Santiagóval mutatták be 1995-ben Kasselban (Besser singen als fluchen).

Szeverényi Ilonának Cimbalomversenyt írt, amelyet 1998-ban mutattak be Budapesten, s később rádiófelvétel is készült belőle. A Nemzeti Filharmónia 1999-ben zenekari darabot kért tőle, amelynek a Sonata címet adta. Bemutatója Budapesten ugyanaz év őszén volt. Mellettük komponált orgona-, kamara- és kórusműveket. 2001-ben szerzői estet rendezett az Óbudai Társaskörben. Szombathelyen majd minden évben műsorra került egy-egy zenekari műve.

2002-ben Nürnberg városa felkérte, hogy évente megrendezett nemzetközi fesztiváljuk, az ION számára egyházi témájú oratórikus művet írjon. Így született meg PSALMUS in MMII c. kompozíciója, melynek bemutatója a nürnbergi St. Lorenzkirchében 2003. július 5-én volt Iveta Matyasova, Peter Mikulás, a Prágai Szimfonikus Zenekar és Filharmonikus Kórus előadásában, Ratislav Stur vezényletével.

Közben tanított a Berzsenyi Dániel Főiskolán, ahol 1995-ben "főiskolai tanár" kinevezést kapott. Tanítványai iránti szeretete is többször ösztönözte kompozíciók írására - ezek egyikéből (Lontano) rádiófelvétel készült, és a többi is szerepelt budapesti bemutató-hangversenyen.


Díjak
2005 Magyar Köztársasági Érdemrend Lovagkeresztje
2009 Erkel-díj
Kiadványaink
Projektek
Hírek
További hírek
BonBon Matiné zeneszerzői pályázat
Budapest
Beethoven Budán - I. Budavári Beethoven Zeneszerzőverseny pályázati felhívása
Beethoven Budán Fesztivál
Zenetanári továbbképzés – szakmai nap 3/3.
Könyvtár
Lemezajánló
További lemezek