Balogh-Sándor-Tornyai No. 8
Balogh Máté:
Arctic Dawn – inuit népi szövegekre
Dunaújvárosi Viadana Kamarakórus (vez. Kurucz Gergely)
Lópánik – hangjáték Szvoren Edina azonos című novellájára
Kurta Niké – próza, Schlanger Tamás – fadobok
Sándor László:
Hangok napforduló idején – szoprán szólóra, hárfára, cimbalomra, marimbára és zongorára
Gyüdi Eszter – ének, Szöllősy Vágó Panna – hárfa, Ion Curteanu – cimbalom, Schlanger Tamás – marimba, Sándor László – zongora
Sonata domestica – szólószonáta hegedűre
Ábrahám Márta – hegedű
Tornyai Péter:
cseppkő csöndje – marimbára és zongorára
Schlanger Tamás – marimba, Takáts Zsuzsanna – zongora
Metrum
Schlanger Tamás – dobok
Időgyűrődések négy mágnesgolyón
Takáts Zsuzsanna – zongora, Tornyai Péter – asszisztens
Balogh Máté, Sándor László és Tornyai Péter közös szerzői estjeit a sokféleség és a különbözőség jellemzi, tekintettel arra, hogy három teljességgel különböző zeneszerző egyéniség találkozik egy közös koncerten. Minden egyes alkalmon, így a jelen szerzői esten is körvonalazódik mégis egy-egy olyan téma, melyre felfűzhető a teljes műsor; jelen esetben ez a költészet és az idő. Mindkettő elválaszthatatlan a zeneszerzéstől, ami nem jelenti azt, hogy ez az elemi összefonódottság ne adhatna alkalmat új kérdések felvetésére, új kontextusok megteremtésére.
Az elhangzó darabokról a következőképpen nyilatkoznak szerzőik:
BALOGH MÁTÉ:
Lópánik című hangjátékom Szvoren Edina azonos című novellájára épül. A mintegy harmadórás zenés színpadi mű női prózai szereplőre és 5 fadobra íródott. A darab olyan eseteket idéz fel, ahol különböző karakterű lovak pánikba esnek.
Arctic Dawn (Sarkköri hajnal) című rituális kórusrondóm inuit (eszkimó) népi szövegekre épül. A mű az egzotikus zenei reflexrendszerekkel asszociált kórus-triptichonom egyik darabja, a Zulu Nights, illetve a most készülő Papuan Lunch mellett. A művet a dedikált együttes, a dunaújvárosi Viadana Kamarakórus szólaltatja meg, Kurucz Gergely vezetésével.
SÁNDOR LÁSZLÓ:
Hangok napforduló idején – szoprán szólóra, hárfára, cimbalomra, marimbára és zongorára (2025)
Dalkompozíció, melynek szövegét magam írtam. Az álomszerűen egymásba fonódó mondatok konkrét tartalommal csak annyiban rendelkeznek, amennyire egy sűrű ködön áttekintve lassan sejthetővé, majd láthatóvá válik egy-egy tárgy, vagy egy közeledő alak. A szöveg az érthetőségből lassan átúszik az érthetetlenségbe, majd vissza az érthetőségbe. Halandzsa szavakat éppúgy tartalmaz, mint szanszkrit kifejezéseket és latin virágneveket. A koncerten elhangzó darab az idén májusban bemutatott eredeti változat átdolgozása.
Sonata domestica – szólószonáta hegedűre (2024)
A héttételes darab édesanyám és Puskás Rodrigo hegedűművész barátom felkérésére íródott. Ahogyan a címe is mutatja, számos önéletrajzi elemet tartalmaz, elkalauzol életem egy-egy fontos színterére, a falu környékére, ahonnan származom, illetve más vidékekre, ahol gyakran járok. A darab tételeinek címei: I. Akácfák a Csekénél II. Száz jegenyefa III. Sziki sóvirág IV. A mi madaraink V. Képesfa az útkereszteződésnél VI. Itt jártunk VII. Guruló tátorjánok.
TORNYAI PÉTER:
cseppkő csöndje – zongorára, marimbára és két fényforrásra (2016)
Csöndekben felbukkanó hangok, sötétségben felbukkanó fények. Életem legerősebb élményei közé tartoznak a cseppkőbarlangokban tett látogatások, találkozás az idő emberileg alig felfogható léptékeinek mégis kézzel fogható lenyomataival. A darab Palotás Gábor és Baráth Bálint felkérésére íródott, ajánlása az akkor 90 éves Kurtág Györgynek szól, a két hang közötti történések nagymesterének.
Metrum – ütőhangszerekre (2021-22)
A Metrum Ensemble 10. születésnapjára készült alkalmi darab, amely ugyanakkor a szerző ritmusról, metrumról, az időbeliségről alkotott gondolatainak és kérdéseinek sűrítménye is.
Időgyűrődések négy mágnesgolyón – zongorára és neodímium mágnesgolyókra (2025)
Régóta foglalkoztat a gondolat vagy benyomás, hogy az idő – egy felülethez, síkhoz hasonlóan – elhajolhat, meggyűrődhet. Hogy tágabb értelemben minden zene az idő gyűrődése. Ebben a zenében a mágnesgolyók segítségével a hangzások is gyűrődnek, soha sem szólal meg ugyanúgy ugyanaz a négy zongorabillentyű. Ajánlás: Sáry Lászlónak és Csapó Gyulának.
A koncertre a belépés díjtalan. A helyfoglalás érkezési sorrendben történik.
℗ BMC