BMC HÁZ
OPUS JAZZ CLUB
ZENEI INFORMÁCIÓS KÖZPONT
BMC RECORDS
EÖTVÖS PÉTER ALAPÍTVÁNY
Hírek
Vissza a hírekhez
Hungarian Jazz Store - Promóciós CD
2005
június
10
Budapest
BMC

Track lista >>
Biográfiák >>

 

Magyar jazz-tár

Annak ellenére, hogy viszonylag alacsony a jazzklubok száma és ugyan növekszik, de nem túl népes még a jazzre fogékony közönség tábora, a magyarországi jazzélet élénk, és csodálatosan változatos. Ezt a zenei világot meghatározza a magyar és roma zenészek született tehetsége és szenvedélye, a gazdag népi hagyományok, a nagyszerű magyar zenei oktatási rendszer és a pártállam bukása nyomán hirtelen kitárult világ felfedezésének örömteli élménye.

Az elnyomás legsötétebb évei alatt a jazz gyakorlatilag tiltott műfaj volt Magyarországon. Az ötvenes évek végétől a diktatúra fokozatos puhulásával a jazz először átkerült a tűrt kategóriába, majd - noha cseppet sem demokratikus és meglehetősen esetleges módon - némi állami támogatáshoz is jutott a műfaj. A hatvanas évek során aztán számos rendkívül tehetséges jazzmuzsikus kapott itthon játéklehetőséget, néhányuk pedig még nemzetközi elismertségre is szert tett. Jazzfesztiválok szerveződtek, melyeken nyugati sztárok is szép számmal felléptek. A konzervatóriumokban is megkezdődött a jazzoktatás. A magyar jazz első virágzása idején természetesen az amerikai mainstream jazz szolgált kiindulópontként. Ha az ember behunyt szemmel hallgatta, sok magyar zongorista vagy bőgős (két hangszer, melynek kivételesen sok világszínvonalú játékosa van az országban) játékáról azt hihette, hogy valamelyik amerikai "nagymenő"-t hallja. Amiben viszont tengerentúli társaikat túlszárnyalják, az nem más, minthogy a klasszikus zenei nyelvezet szerint is képesek komponálni és játszani.

A hetvenes és nyolcvanas évek alatt egy sajátosan magyar irányvonal kezdett kirajzolódni, mely Bartók zenei világát a free jazzel üdítő és merész módon ötvözte. Az improvizációk éppúgy, mint a kompozíciók egyre gyakrabban merítettek ihletet a magyar népzene elképesztően gazdag kincsestárából. Egy olyan új hulláma tűnt fel a jazz-zenészeknek, akik a magyar népzenét alkalmazták ugródeszkaként az improvizációhoz, épp úgy, mint az amerikai feketék használják a bluest. Manapság gyakorta azon az izgalmas határmezsgyén mozognak, ahol szülőföldjük olykor méltóságteljesen fájdalmas, máskor pedig hevesen szenvedélyes zenéje találkozik a free jazzel. Egy másik jól azonosítható irány a magyar jazzben a világzene elemeinek alkalmazása.

Nemrégiben létrejött és igen üdvözlendő csapásirány a roma muzsikusok saját zenei örökségének a felfedezése, aminek alapján megalkottak egy új stílust, a "Gypsy jazz"-t. A felsorolás semmiképp sem teljes. A honi jazz fősodrában zongoristák és szaxofonosok egész garmadáját találjuk. A feltörekvő generáció képviselői a Magyar Rádió tehetségkutató versenyein, illetve a budapesti klubokban formálódó jam sessionökön tesznek tanúbizonyságot lenyűgöző tehetségükről.

Ha hiányolja a nevek felsorolását a kedves olvasó, hadd mondjam el: az nem véletlenül maradt el. Szeretnénk, ha kényelmesen, mindenféle kritikusok és magamfajta borítószöveg-írók értékítéletétől mentesen hallgatná meg ezt a négylemezes albumot, és egyedül a saját fülének hinne!

 Pallai Péter

Track lista >>
Biográfiák >>

Kiadványaink
Projektek
Hírek
További hírek
BonBon Matiné zeneszerzői pályázat
Budapest
A cantus firmus tündöklése, bukása és újjászületése - Sándor László előadása 3/3.
Könyvtár
Zeneterápiás Klub │ Közösségi zeneterápia a pszichiátriai rehabilitációban
Könyvtár
Lemezajánló
További lemezek